تاریخ: ۱۵ بهمن ۱۴۰۲ ، ساعت ۲۰:۱۸
بازدید: ۹۵
کد خبر: ۳۳۲۰۱۲
سرویس خبر : آهن و فولاد
قائم مقام ایمیدرو:

افزایش ارزش افزوده از نیاز‌های صنعت فولاد کشور است

‌می‌متالز - قائم مقام و مشاور ارشد اجرایی رییس هیات عامل سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو) گفت: افزایش ارزش افزوده تولید از نیاز‌های مهم و اساسی صنعت فولاد کشور است.

به گزارش می‌متالز، محمد آقاجانلو عصر یکشنبه در آیین تکریم و معارفه مدیر مجتمع سنگ آهن سنگان خواف افزود: اکنون بیشتر به تولید مواد اولیه فولاد نظیر گندله و کنسانتره پرداخت می‌شود و باید در کنار آن با توجه به فولاد‌های ساختمانی و کیفی، ارزش افزوده تولید این بخش را افزایش داد.

وی ادامه داد: تولید فولاد‌های آلیاژی و کیفی و ساختمانی موجب افزایش ارزش افزوده در صنعت فولاد کشور می‌شود.

قائم مقام رییس هیات عامل ایمیدرو گفت: سهم ایران از تولید فولاد کیفی یا محصولات کیفی و با ارزش فولادی سه درصد و این میزان در سطح جهانی ۱۵ درصد است که باید با برنامه ریزی مناسب و توسعه سرمایه‌گذاری شاهد رشد این بخش باشیم.

وی اظهار کرد: با وجودی که سرمایه‌گذاری در صنایع اولیه تولید فولاد شامل گندله، کنسانتره و آهن اسفنجی در سطح کشور طی ۱۰ سال گذشته سالانه به طور متوسط ۱۰ درصد افزایش یافته، ولی در تولید فولاد کیفی و محصولات با ارزش فولادی و ساختمانی سهم کشورمان در بازار جهانی پایین است.

آقاجانلو خواستار افزایش سرمایه‌گذاری و توسعه طرح‌های زیرساختی حمل و نقل ریلی و جاده‌ای در منطقه سنگان خواف برای کاهش هزینه‌های تولید در این بخش شد.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان خراسان رضوی نیز با اشاره به اکتشاف یکصد میلیون تن اکتشاف‌های جدید معدنی از ابتدای دولت سیزدهم تاکنون در این استان از جمله مجتمع سنگ آهن سنگان خواف گفت: در راستای شفاف سازی واگذاری معادن تاکنون ۲۷۰ حوزه مجوز معدنی از طریق مزایده به متقاضیان ذیربط در این استان واگذار شده و بهره برداران جدید فعالیت خود را آغاز کردند.

امیررضا رجبی با اشاره به ظرفیت‌های مجتمع سنگ آهن سنگان خواف از جمله تامین ۴۰ درصد مواد اولیه تولید فولاد کشور همچنین تشکیل زنجیره صنایع فولاد در استان خراسان رضوی افزود: باید با توسعه کمی و کیفی اکتشاف‌های معدنی زمینه توسعه و رونق اقتصادی بیشتر منطقه را فراهم کرد.

وی گفت: مطالعات در زمینه اکتشاف‌های مس در شهرستان‌های بردسکن و سبزوار نیز در دست اقدام است که بعد از اکتشاف معادن، مجوز بهره‌برداری صادر می‌شود.

مهدی عباسپور فرماندار خواف هم با اشاره به افزایش سوانح جاده‌ای در این شهرستان، سرعت بخشی در اجرای طرح دو بانده سازی جاده خواف به تربت حیدریه برای کاهش سوانح را از مطالبه‌ها و دغدغه‌های مهم مردم و مسوولان خواف دانست و خواستار توجه بیشتر مسوولان وزارت صنعت، معدن و تجارت و وزارت راه و شهرسازی به این مساله شد.

مدیر جدید مجتمع سنگ آهن سنگان خواف هم بر تشکیل زنجیره‌های ارزش افزوده معادن و توسعه زیرساخت‌های معدنی این شهرستان و افزایش نقش آفرینی این بخش در توسعه اشتغال و کارآفرینی منطقه و کشور تاکید کرد.

علی رسولیان گفت: باید مردمی سازی اقتصاد به عنوان تاکیدات رهبر معظم انقلاب در سیاست‌های اقتصاد مقاومتی در بخش معادن سنگان مورد توجه جدی قرار بگیرد تا علاوه بر افزایش اشتغال و کارآفرینی بستر رونق اقتصادی منطقه بیش از پیش هموار و از ظرفیت‌های موجود بهره لازم گرفت.

در پایان این آیین علی رسولیان به عنوان مدیر جدید مجتمع سنگ آهن سنگان خواف معرفی و از خدمات محمد گل محمدی در این سمت تقدیر شد.

رسولیان پیش از این معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت و مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران و قبل از آن معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار خراسان رضوی بود.

مجتمع سنگ آهن سنگان خواف با بیش از یک میلیارد تن ذخیره یکی از ۱۰ معدن بزرگ سنگ آهن در جهان و تامین‌کننده خوراک اولیه برای تولید ۱۷.۵ میلیون تن کنسانتره، ۱۵ میلیون تن گندله و پنج میلیون تن سنگ آهن در ایران است.

مجموعه کانسار‌های سنگان با ۳۰ درصد ذخایر سنگ آهن کشور در گستره‌ای به طول ۲۲ کیلومتر و عرض ۱۰ کیلومتر در ۳۰۰ کیلومتری جنوب شرقی مشهد، ۴۰ کیلومتری جنوب شرقی شهر خواف و ۱۸ کیلومتری شمال شرقی سنگان در جنوب شرقی خراسان رضوی و نزدیک مرز افغانستان قرار دارد.

بارزترین ویژگی‌های این معادن سنگ آهن امکان فعالیت‌های معدنکاری در طول ۱۲ ماه سال، وجود ماده معدنی در سطح زمین، کاهش هزینه‌های استخراج و معدنکاری و وجود عناصر نادر خاکی است که با مشارکت بخش دولتی و سازمان توسعه و نوسازی صنایع و معادن ایران (ایمیدرو)، فولاد سنگان و تعدادی دیگر از شرکت‌های بزرگ معدنی ایران الگوی موفق سرمایه‌گذاری و نمونه بسیار خوبی برای سایر نقاط کشور است.

دسترسی به محل کانسار‌های سنگ‌آهن سنگان از ۲ مسیر آسفالته مشهد، تربت‌حیدریه، خواف، سنگان و مشهد، فریمان، تربت‌جام، تایباد و سنگان امکان پذیر است و معادن سنگ آهن در ۱۸ کیلومتری سنگان از طریق جاده اختصاصی آسفالته با سنگان، خواف و تایباد در ارتباط است و خط آهن سراسری که از تربت‌حیدریه به سوی هرات در افغانستان در حال احداث است از جنوب سایت معدن سنگان عبور می‌کند.

مرکز شهرستان ۱۶۰ هزار نفری خواف با ۱۲۳ کیلومتر مرز مشترک با کشور افغانستان در فاصله ۲۶۷ کیلومتری جنوب شرقی مشهد و جنوب استان خراسان رضوی قرار دارد.

منبع: خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) خراسان رضوی

عناوین برگزیده