به گزارش میمتالز، رئیس هیات مدیره فدراسیون حمل و نقل و لجستیک ایران گفت: به دلیل طولانی شدن صف انتظار و عدم صدور ویزا برای کشورهای اروپایی، کامیونهای ترانزیتی زمینگیر شدهاند و کامیونهای ترک جای کامیونهای ایرانی در مسیرهای اروپایی را گرفتهاند و بار ترانزیتی در مسیر اروپا با کامیونهای ترکیه جابهجا میشوند.
علی محمودی سرای درباره نتیجه رایزنیها برای حل مشکل عدم صدور ویزا برای رانندگان ناوگان باری ایران به کشورهای اروپایی اظهار داشت: ۶ ماه گذشته آخرین جلسه مذاکرات برای حل این مشکل درباره کشور آلمان برگزار شد و سفارت آلمان اعلام کرد که بعد از بررسیها، ارایه ویزا به متقاضیان اطلاع داده میشود. اما در حال حاضر کامیونهای ایرانی امکان ورود به کشور آلمان را ندارند و ویزایی برای رانندگان ایرانی صادر نمیشود.
وی ادامه داد: هرچند که گفته میشود تنها کشور ایتالیا به رانندگان ایرانی ویزا میدهد، اما رانندگان برای ورود به کشور ایتالیا هم با دشواریهایی مواجه هستند، پیش از این با هماهنگیهای انجام شده در هفته برای ٢٠ راننده ویزا صادر میکردند. اما در حال حاضر شرکتهای حمل و نقل نسبت به ثبت نام رانندگان اقدام میکنند و درصورت موافقت برای صدور ویزا از سفارت ایتالیا با رانندگان تماس گرفته میشود. اما مدتی است که سفارت ایتالیا هم با رانندگان تماس نمیگیرد.
رییس هیات مدیره فدراسیون حمل و نقل و لجستیک ایران با بیان اینکه مدت زمان بررسیها برای صدور ویزا به رانندگان ایرانی در سفارت ایتالیا هم طولانی شده و مکانزیم بررسی تقاضاها تغییر کرده است، گفت: این سختگیریها اخیرا اعمال شده و احتمالا مقررات سفارت ایتالیا برای ویزا به رانندگان ایرانی شبیه مقررات سفارت آلمان شود.
محمودی سرای افزود: از طریق اتاق ایران- ایتالیا در تلاش هستیم که سختگیریهای سفارت آلمان در سفارت ایتالیا اعمال نشود. البته ایتالیا تا کنون اعلام نکرده است که صدور ویزا را متوقف میکند، اما هر چند گذرنامهها جمعآوری میکنند و پاسخی هم نمیدهند.
وی با بیان اینکه آلمان دیگر هیچ ویزایی برای رانندگان ایرانی صادر نمیکند و برای ویزای ایتالیا حداقل زمان انتظار سه ماه است، تاکید کرد: به دلیل طولانی شدن صف انتظار و عدم صدور ویزا برای کشورهای اروپایی، کامیونهای ترانزیتی زمینگیر شدهاند و کامیونهای ترک جای کامیونهای ایرانی در مسیرهای اروپایی را گرفتهاند و بار ترانزیتی در مسیر اروپا با کامیونهای ترکیه جابهجا میشوند.
رئیس هیات مدیره فدراسیون حمل و نقل و لجستیک ایران گفت: کامیونهایی که قبل از این سختگیریها در مسیر اروپا تردد داشتند امروز به ندرت در مسیر روسیه فعالیت میکنند آن هم فقط کامیونهای یخچالدار، اما مسیر جایگزین برای کامیونهای ترانزیتی مسیر اروپا محسوب نمیشود و رانندگان کامیونهای ترانزیتی مسیر اروپا به مرور خانه نشین میشوند، آنهایی که از قبل ویزا داشتند هنوز در حال تردد هستند، اما ویزای آنها هم منقضی خواهد شد و به مشکل برمیخورند.
محمودی سرای اظهار داشت: تنها مشکل رانندگان ایرانی موضوع ویزا نیست و مشکل دیگر بحث بیمه سبز است. از حدود ٣ ماه گذشته، تحریمها درباره بیمه سبز برای کامیونهای ایرانی به اجرا رسیده، هر چند بیمه از مدتها قبل تحریم شده بود، اما از سه ماه پیش اعمال این تحریمها به اجرا رسیده است و برای پوشش بیمهای هم دشواریهایی مواجه هستیم.
رئیس هیات مدیره فدراسیون حمل و نقل و لجستیک ایران تاکید کرد: در حال حاضر کامیونهای ایرانی از طریق واسطهگران و دلالان در مرز بلغارستان با سه برابر قیمت بیمه میشوند. برای مثال در شرایطی که قیمت بیمه هزار دلار است این دلالان با ٣ هزار دلار بیمه میکنند و مجبوریم برای بیمه ٣ هزار دلار بپردازیم.