تاریخ: ۱۵ بهمن ۱۴۰۲ ، ساعت ۱۶:۵۸
بازدید: ۵۹
کد خبر: ۳۳۲۲۲۴
سرویس خبر : آهن و فولاد

رکود در بازار جهانی ورق‌های فولادی

‌می‌متالز - بازار محصولات فولادی در هفته گذشته یک دست ریزشی یا صعودی نبود. آخرین قیمت‌های اعلامی نشان می‌دهد، قیمت میلگرد و شمش فولاد افزایش پیدا کرد و در مقابل قیمت ورق‌های فولادی نزولی بود. گزارش‌ها از کاهش تقاضا برای ورق‌های فولادی در ماه ژانویه خبر می‌دهد.

به گزارش می‌متالز، قیمت‌ها در بازار میلگرد و شمش فولاد برای چندمین هفته متوالی افزایش پیدا کرد، ولی رکود حاکم بر بازار ورق‌های فولادی منجر به کاهش قیمت‌ها برای سومین هفته پیاپی شد. هفته گذشته قیمت هر تن میلگرد در بورس فلزات لندن به ۶۲۵ دلار به ازای هر تن رسید. اگرچه در بازار چین به دلیل تعطیلات ۱۰ فوریه تقاضا برای میلگرد پایین بود و همین مساله قیمت‌ها را ریزشی کرد، ولی در بورس فلزات لندن قیمت میلگرد از ۵۹۶ دلار به ازای هر تن به ۶۲۵ دلار رسیده است. هفته گذشته در بازار ترکیه نیز قیمت میلگرد رشد کرد، ولی سطح معاملات به دلیل افزایش تنش‌ها پایین است. فعالان بازار پیش‌بینی می‌کنند با توجه به آتش‌بس احتمالی قیمت میلگرد در منطقه با شدت بیشتری صعودی خواهد شد. این اتفاق، خبر خوبی برای میلگرد صادراتی ایران است، زیرا رکود بازار کشور‌های همسایه با سقوط قیمت میلگرد صادراتی ایران همراه بوده است.

همین جو مثبت در بازار شمش فولاد نیز دیده می‌شود. هفته گذشته شمش فولاد فوب دریای سیاه با قیمتی بالاتر از ۵۲۰ دلار معامله شد. فعالان بازار معتقدند قیمت شمش فولاد فوب دریای سیاه به زودی تا ۵۴۰ دلار افزایش پیدا می‌کند، ولی آخرین‌ گزارش‌ها از کاهش قیمت ورق‌های فولادی در بازار کشور‌های مختلف جهان حکایت می‌کند.

قیمت ورق گرم چین در معاملات بورس فلزات لندن به ۵۶۸ دلار کاهش پیدا کرد. متوسط قیمت ورق گرم چین در این بازار به صورت نمودار زیر است:

رکود در بازار جهانی ورق‌های فولادی

این هفته ورق گرم چین به پایین‌ترین قیمت از ۲۶ دی‌ماه رسید و همچنان سطح تقاضا پایین ارزیابی می‌شود. تحلیل‌گران از یک طرف معتقدند با افزایش قیمت قراضه و سنگ‌آهن کاهش قیمت ورق ادامه‌دار نیست و به زودی به مدار مثبت بازمی‌گردد و در مقابل از احتمال کاهش قیمت ورق گرم تا سطح ۵۶۰ دلار می‌گویند. قیمت ورق گرم چین از ۲۶ دی‌ماه در یک محدوده ۴ دلاری نوسان می‌کند. در بازار ورق گرم آمریکا نیز نوسانات به همین ترتیب محدود است. هفته گذشته قیمت ورق گرم آمریکا به ۱۰۸۴ دلار رسید. متوسط قیمت این نوع ورق به صورت نمودار زیر است:

رکود در بازار جهانی ورق‌های فولادی

کاهش قیمت ورق‌گرم آمریکا پس از روند صعودی شدید قیمت ورق در طول ماه‌های گذشته اتفاق افتاد. با ادامه این روند شاید ورق‌گرم آمریکا سقوط قیمت شدیدتری تا کانال ۹۰۰ دلار را تجربه کند. به هر حال گزارش‌های مختلف نشان می‌دهد تقاضا برای ورق‌گرم در ماه ژانویه کمتر از دسامبر بود.

منبع: پایگاه خبری - تحلیلی ایراسین

عناوین برگزیده