به گزارش میمتالز، صورتحسابهای الکترونیکی دارای تقسیم بندیهای مختلفی است و از جنبههای مختلفی میتوان آن را طبقه بندی کرد که مهمترین آنها عبارتند از:
صورتحسابهای الکترونیکی براساس ماهیت به ۳ نوع تقسیم بندی میگردند:
هر یک از این صورتحسابها در موارد مخصوص به خود صادر میگردند و مودیان مالیاتی موظفند بر حسب نوع فعالیت و همچنین نوع مشتریان خود از یک یا چند نوع از این صورتحسابها استفاده کنند.
صورتحساب الکترونیکی نوع سوم همان «رسید پرداخت وجه» صادره از دستگاه کارتخوان بانکی و یا درگاه الکترونیکی پرداخت که حسب مقررات اعلامی سازمان امور مالیاتی کشور، به عنوان پایانه فروشگاهی فروشنده (مودی) پذیرفته میشود، میباشند.
بر اساس اعلام سخنگوی سازمان امور مالیاتی کشور اشخاص حقیقی که فروشِ تک نرخ دارند، یعنی کالاهایی میفروشند که نرخ یکسان مالیات ارزش افزوده دارند (به طور مثال، همه کالاهایی که میفروشند مالیات ۹% دارد یا همه آنها معاف از مالیات است) میتوانند از امکان استفاده از رسید دستگاه کارتخوان خود به عنوان صورتحساب نوع سه بهرهمند شوند و تکلیفی جز این نداشته باشند، چه خالص فروش آنها بالای ۱۸ میلیارد تومان باشد چه کمتر از آن؛ بنابراین این گروه میتوانند از دستگاه پُز قدیمی خود برای صدور صورتحساب استفاده کنند. اما نکته اینجا است که به این رسید پُز دیگر اعتبار مالیات ارزش افزوده داده نمیشود. به عبارت دیگر اگر کسی خرید کند و بخواهد اعتبار مالیاتی دریافت کند، باید برای این فرد، صورتحساب الکترونیک نوع یک صادر شود.
در صدور صورتحساب نوع سه، دیگر نیازی به شرکت معتمد نیز وجود ندارد و تنها رسید دستگاه پُز به عنوان صورتحساب ثبت میشود.
منبع: خبرگزاری تسنیم