تاریخ: ۲۲ بهمن ۱۴۰۲ ، ساعت ۱۹:۵۴
بازدید: ۱۱۶
کد خبر: ۳۳۲۴۸۲
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

پیام سال اژد‌ها برای بورس آمریکا

‌می‌متالز - روند حرکت ۱۵۰ ساله بازار سهام آمریکا در سال‌های موسوم به «اژدها» حاکی از آن است که از سال ۱۸۷۱ تاکنون، بازار سهام آمریکا در هر سال اژد‌ها به طور میانگین به رشدی ۱۲.۷ درصدی دست یافته است.

به گزارش می‌متالز، سال نو قمری چینی‌ها در حالی از شنبه ۱۰ فوریه (۲۱ بهمن) آغاز شد که بر اساس تقسیم‌بندی سالانه، چینی‌ها امسال را سال «اژدها» نامگذاری کرده‌اند.

بر اساس این گزارش، تام لی (توماس یونگ لی، کارآفرین، تحلیلگر مالی، سرمایه‌گذار و فعال اقتصادی آمریکایی) از موسسه پژوهشی و مشاور جهانی Fundstrat روند حرکت ۱۵۰ ساله بازار سهام آمریکا در سال‌های موسوم به «اژدها» را مورد بررسی قرار داده و نوشته است: از سال ۱۸۷۱ تاکنون، بازار سهام آمریکا در هر سال اژد‌ها به طور میانگین به رشدی ۱۲.۷ درصدی دست یافته است.

همچنین، در این سال‌ها، به طور معمول سال اژد‌ها با رونق و قدرت برای بازار سهام آمریکا همراه بوده است. رشد اخیر شاخص اس‌اندپی ۵۰۰ و عبور آن از مرز ۵ هزار واحد را در همین راستا می‌توان تفسیر کرد.

تداوم شاخص اس‌اندپی۵۰۰

بر این اساس، تام لی معتقد است؛ رکورد اخیر شاخص اس‌اندپی ۵۰۰ شاید آغاز راه باشد و ممکن است در سال اژدها، رکوردزنی‌های این شاخص ادامه پیدا کند. پیش‌بینی می‌شود این شاخص تا پایان سال ۲۰۲۴ به سطح ۵۳۵۰ واحد دست پیدا کند که نشان‌دهنده ۶.۴ درصد رشد نسبت به رقم ۵۰۲۶ واحد روز جمعه ۰۹ فوریه است.

شاخص راسل۲۰۰۰

این گزارش می‌افزاید؛ در سال‌های اژدها، سهام خرد (سهام شرکت‌هایی که از سرمایه کوچکی برخوردارند) نیز عملکرد درخشانی داشته است. بررسی‌های تام لی نشان می‌دهد، از سال ۱۹۷۹ تاکنون، در ۸۸ درصد موارد، شاخص راسل ۲۰۰۰ حتی بهتر از اس‌اندپی ۵۰۰ بوده است.

افزون بر این، بر اساس داده‌های موسسه پژوهشی Fundstrat، در حال حاضر نسبت قیمت به ارزش دفتری (P/B) شاخص راسل ۲۰۰۰ در سطح ۱.۹۱ است. همین نسبت برای شاخص اس‌اندپی ۵۰۰ در محدوده ۴.۱۹ قرار دارد. واگرایی کنونی این دو شاخص مهم دقیقا مشابه سال ۱۹۹۹ است. در این سال، شاخص سهام خرد شروع به جهش کرد و برای ۱۲ سال از شاخص سهام کلان اس‌اندپی ۵۰۰ پیشی گرفت.

روند ورود نقدینگی در سال ۲۰۲۴

بر پایه این گزارش؛ تام لی تاکید کرد: سهام خرد از جریان نقدینگی سرمایه‌گذاران نیز سود خواهد برد. در شش هفته نخست سال ۲۰۲۴ ما بالاخره با ورود نقدینگی سرمایه‌گذاران روبه‌رو شدیم. در این مدت، حجم ورود سرمایه هفتگی به حدود ۵.۶ میلیارد دلار رسید و توانست بخشی از خروج نقدینگی به میزان ۲۵ میلیارد دلار را جبران کند. انتظار می‌رود که در سال ۲۰۲۴ روند ورود نقدینگی دوباره مثبت شود و به دو سال پیاپی خروج سرمایه پایان دهد.

منبع: پایگاه خبری بازار سرمایه ایران (سنا)

عناوین برگزیده