تاریخ: ۰۹ بهمن ۱۴۰۲ ، ساعت ۱۳:۱۸
بازدید: ۹۶
کد خبر: ۳۳۱۵۶۱
سرویس خبر : انرژی

گاز فولادسازان داخلی چقدر گران‌تر از قیمت جهانی است؟

‌می‌متالز - سال ۱۴۰۲ صنایع داخلی مانند پتروشیمی، فولاد و سیمان برای خرید هر متر مکعب گاز بین ۳ هزار تا ۷ هزار تومان هزینه پرداخت کردند. آن‌ها اگر مقدار گاز مصرفی خود را از کشور‌های منطقه می‌خریدند به طور متوسط در سال ۱۲۳ هزار میلیارد تومان هزینه کمتری می‌پرداختند. صنایع حتی اگر گاز را از قاره آمریکا وارد می‌کردند هزینه به مراتب کمتری نسبت به گاز داخلی داشت!

به گزارش می‌متالز، فولادسازان داخلی در ماه‌های مختلف سال جاری برای مصرف هر متر مکعب گاز بین ۳ هزار و ۸۰۰ تا ۴ هزار تومان به خزانه دولت واریز کرده‌اند، صنایع پتروشیمی و سیمان نیز به ترتیب برای هر مترمکعب گاز ۷ هزار و ۳ هزار تومان پرداخت کرده‌اند. روزبه شریعتی، کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگویی مدعی شد اگر صنایع گاز خود را وارد کنند احتمالاً قیمت آن کمتر از نرخ داخلی است.

قیمت گاز برای صنایع به خصوص فولادسازان، پتروشیمی‌ها و تولیدکنندگان سیمان در سال جاری حواشی بسیاری داشت. به عنوان نمونه س. م یکی از کاندیدای انتخابات ۱۴۰۰ در اظهار نظری عجیب و دور از انتظار مدعی شد گاز با قیمت ناچیزی به دست صنایع پتروشیمی، فولاد و سیمان می‌رسد و دولت سالیانه ۵ هزار همت (معادل کل بودجه یک ساله دولت!) در این سه صنعت یارانه تخصیص می‌دهد؟! ولی این ادعا تا چه حد صحت دارد؟

قیمت گاز در معاملات آتی بورس آمریکا در هفته سوم ژانویه به ۲ دلار و ۷۱ سنت به ازای هر میلیون Btu رسید. اکنون به دلیل آغاز فصل سرما در بسیاری از کشور‌های جهان قیمت گاز افزایش یافته‌است و تا چند هفته قبل کمتر از ۲ دلار و ۵۰ سنت بود. ضمن اینکه امکان خرید گاز از بسیاری از کشور‌های منطقه با قیمتی کمتر نیز وجود دارد. آغاز جنگ روسیه و اوکراین و تحریم‌های گسترده اتحادیه اروپا و آمریکا دلیلی شد تا روسیه گاز را با تخفیف عمده به کشور‌هایی مانند چین بفروشد.

منابع مختلف قیمت گاز در منطقه را ۲ دلار و ۱۱ سنت به ازای هر میلیون Btu اعلام می‌کنند. با این حساب هر مترمکعب گاز آمریکا ۹.۵ سنت و هر متر مکعب گاز در منطقه کمتر از ۷.۴ سنت قیمت دارد.

از طرفی تولیدکنندگان داخلی موظف هستند دلار ناشی از صادرات خود را در سامانه‌های مورد نظر بانک مرکزی با قیمت کمتر از ۴۰ هزار تومان بفروشند. قیمت گاز آمریکا با دلار ۴۰ هزار تومانی کمتر از هر مترمکعب ۴ هزار تومان است، ضمن اینکه در منطقه نیز امکان خرید گاز به قیمت هر مترمکعب ۳ هزار تومان وجود دارد. حتی اگر قیمت گاز بر اساس دلار ۵۰ هزار تومانی محاسبه شود قیمت گاز در منطقه ۳ هزار و ۷۰۰ تومان بابت هر مترمکعب است.

با یک حساب سرانگشتی قیمت گاز برای صنایعی مثل پتروشیمی تا ۱۰۰ درصد بالاتر از قیمت گاز در منطقه است. اگر بر اساس اظهارات این کاندید صنعت پتروشیمی روزی ۷۷ میلیون مترمکعب، صنعت فولاد روزی ۳۱ میلیون مترمکعب و صنعت سیمان روزی ۲۰ میلیون متر مکعب گاز مصرف کنند و بر اساس فرمول برای میزان مصرف خود هزینه پرداخت کنند یعنی صنعت پتروشیمی و صنعت فولاد به ترتیب هر روز ۳۰۸ میلیارد، ۳۱ میلیارد تومان پول بیشتری نسبت به نرخ جهانی برای خرید گاز هزینه می‌کنند. در مجموع این دو صنعت روزانه ۳۳۹ میلیارد هزینه بیشتری می‌پردازند تا گاز داخلی بخرند و این عدد در سال به بیش از ۱۲۳ هزار میلیارد تومان می‌رسد.

نکته عجیب اینجاست که برخی بدون اطلاع از اینکه در واحد‌های اندازه‌گیری گاز Btu با مترمکعب متفاوت است، مدعی شده‌اند قیمت گاز در صنایع داخلی نسبت به نرخ جهانی به مراتب بیشتر است و افراد محدودی در حال استفاده از این رانت هستند! در حالی که محاسبه دقیق نشان می‌دهد حتی اگر تولیدکنندگان داخلی گاز خود را از قاره آمریکا وارد کنند هزینه آن به مراتب پایین‌تر است.

منبع: پایگاه خبری - تحلیلی ایراسین

عناوین برگزیده