تاریخ: ۰۸ بهمن ۱۴۰۲ ، ساعت ۲۰:۱۲
بازدید: ۷۲
کد خبر: ۳۳۱۳۳۹
سرویس خبر : آهن و فولاد

صنعت فولاد چشم انتظار راهکاری موثر در تامین گاز

‌می‌متالز - به گفته مدیرعامل شرکت مجتمع فولاد خراسان، تا امروز راهکاری موثر و اقتصادی به مرحله اجرا نرسیده است؛ چرا که ورود فولادسازان برای تامین گاز، بسیار هزینه‌بر بوده و البته علاوه بر حمایت دولت، تشکیل کنسرسیوم شرکت‌های فولادی در حوزه گاز می‌تواند راهگشا باشد.

به گزارش می‌متالز، طهمورث جوانبخت در رابطه با کمبود انرژی برخی از شرکت‌های فولادی بیان کرد: در حوزه تامین گاز مورد نیاز صنایع فولادی در فصول سرد سال، طرح‌هایی در حال مطالعه است؛ اما تا امروز راهکاری موثر و اقتصادی به مرحله اجرا نرسیده است. چرا که ورود فولادسازان برای تامین گاز، بسیار هزینه‌بر بوده و البته علاوه بر حمایت دولت، تشکیل کنسرسیوم شرکت‌های فولادی در حوزه گاز می‌تواند راهگشا باشد.

به گفته وی، در حوزه برق طبق آمار وزارت نیرو، ۳۳ درصد برق کشور در بخش صنعت و از این مقدار ۶ تا ۷ درصد در صنعت فولاد مصرف می‌شود.

مدیرعامل شرکت مجتمع فولاد خراسان افزود: همچنین طبق قانون جهش تولید دانش بنیان، صنایع با قدرت مصرف بیشتر از یک مگاوات موظف هستند معادل یک درصد از برق مورد نیاز سالانه خود را از طریق نیروگاه‌های تجدیدپذیر تأمین کنند و این میزان در پایان سال پنجم حداقل به ۵ درصد خواهد رسید. در غیر این صورت، وزارت نیرو موظف است درصد ذکر شده از برق مصرفی این صنایع را با تعرفه برق تجدیدپذیر محاسبه نموده و از صنایع دریافت کند.

جوانبخت در پایان اظهار داشت: بر همین اساس، تعدادی از شرکت‌های فولادی با رصد به موقع شرایط و اتخاذ استراتژی مناسب، در حوزه ساخت نیروگاه سیکل ترکیبی، نیروگاه‌های تجدیدپذیر بادی و خورشیدی ورود کرده تا بتوانند بخش عمده‌ای از کسری برق خود را تامین کنند.

منبع: فولادبان

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده