تاریخ: ۲۳ بهمن ۱۴۰۲ ، ساعت ۱۵:۰۰
بازدید: ۳۴
کد خبر: ۳۳۲۵۳۸

امکان حمل ۵ روزه بار ریلی از سرخس به بندرعباس/ صالحی: در حال رفع ناکارآمدی‌ها هستیم

‌می‌متالز - مدیرعامل شرکت راه آهن از امکان حمل ریلی بار در مسیر سرخس- بندرعباس طی ۳ تا ۵ روز خبر داد و گفت: بار‌های بین المللی در اولویت مسیر‌های ریلی قرار دارند و به این بار‌ها تخفیف می‌دهیم.

به گزارش می‌متالز، سیدمیعاد صالحی اظهار کرد:ر اساس تحقیقاتی که ۷ سال قبل انجام شد مزیت‌های رقابتی کشور در حوزه درون سرزمینی، ریلی و در حوزه‌های بین‌المللی، دریایی بود و کارشناسان معتقد بودند که به‌جای ریل و بندر در کشور به شقوق جاده‌ای و هوایی پرداخته شده است.

وی با اشاره دو مرز ریلی مشترک با ترکمنستان بیان کرد: دو مرز سرخس و اینچه برون با گذر از کشور‌های همسایه در نهایت به کشور چین متصل می‌شوند و از طرف دیگر نیز به همین ترتیب به روسیه متصل می‌شویم که در نتیجه می‌توان به‌ صورت تمام ریلی بار را به بندرعباس رساند.

وی با اشاره به برنامه‌ریزی صورت گرفته برای حمل زغال‌سنگ روسیه به هند، ادامه داد: در زمان حاضر تعویض بوژی کمتر از یک روز زمان می‌برد و در شبانه‌روز ۳۰۰ لکوموتیو باری در کشور خدمت‌رسانی می‌کند که قابلیت برنامه ریزی برای اولویت بخشی به بار‌های ترانزیتی را دارند. همچنین رهگیری واگن‌ها را برای برخی مشتریان فراهم کرده‌ایم و این خدمات برای سایرین نیز در دست اقدام قرار دارد.

وی بیان کرد: بر اساس توافق با روسیه، قزاقستان و ترکمنستان مقرر شد طی ۳ تا ۵ روز، بار را از سرخس به بندرعباس برسانیم و برای بار‌های بین‌المللی تخفیف قائل شده و بار‌های بین‌المللی را در اولویت مسیر‌های ریلی قرار داده‌ایم.

معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه کریدور شمال-جنوب ۶ محور ریلی دارد، گفت: ۲ کریدور در شرق، ۲ کریدور در غرب و دو کریدور به‌واسطه دریای‌خزر به ریل متصل هستند که دو کریدور ریلی واقع در شرق دریای خزر، هم اکنون عملیاتی هستند و بار‌های حوزه خلیج فارس از بندرعباس به سرخس و اینچه برون به‌صورت ریلی حمل می‌شوند. در غرب دریای خزر نیز، بندر امیر آباد به ریل متصل است و بندر کاسپین در آینده نزدیک به ریل متصل می‌شود.

صالحی اضافه کرد: بسیاری از مشکلات اتصال ریل به بندر با تدابیر وزیر راه و شهرسازی و تلاش همکاران و کارکنان شرکت راه آهن و سازمان بنادر و دریانوردی رفع شده‌است.

وی با اشاره به‌ ضرورت لجستیک ریل پایه تأکید کرد: انتظار می‌رود، سرعت تخلیه و بارگیری در بنادر بر روی ریل افزایش یابد و زیرساخت‌های لازم در بنادر فراهم شود. همچنین گمرکات انعطاف پذیری داشته‌باشند تا ماندگاری بار کاهش یابد و یک مسیر جذاب ترانزیتی ریلی-دریایی برای کشور‌های مبادی بار فراهم شود.

وی با اشاره به اینکه تلاش می‌کنیم ناکارآمدی در حوزه ریلی را برطرف کنیم، گفت: نیاز است در بنادر برای افزایش ظرفیت‌های لجستیکی تلاش شود. به‌طور مثال به‌ زودی ریل به بندر کاسپین می‌رسد و ما به اسکله رو رو نیاز داریم.

منبع: خبرگزاری تسنیم

عناوین برگزیده