تاریخ: ۲۳ بهمن ۱۴۰۲ ، ساعت ۱۴:۳۹
بازدید: ۱۱۵
کد خبر: ۳۳۲۵۳۴

شناسایی عوامل ایستایی عدم استفاده از ظرفیت کریدور شمال-جنوب

شناسایی عوامل ایستایی عدم استفاده از ظرفیت کریدور شمال-جنوب
‌می‌متالز - دبیرکل انجمن کشتیرانی و خدمات وابسته ایران با اشاره به شناسایی عوامل ایستایی عدم استفاده از ظرفیت کریدور شمال-جنوب، گفت: بخشی از نقص‌ها به بخش دولتی و خصوصی برمی‌گردد.

به گزارش می‌متالز، مسعود پل‌مه در همایش اقتصاد دریا‌محور، کریدور شمال-جنوب، اظهار کرد: پس از ۲۲ سال هنوز نتوانسته این ظرفیت و تسهیلات لازم برای بهره‌مندی کشور‌های ذی‌نفع در کریدور شمال-جنوب را فراهم کنیم.

وی با اشاره به اینکه عوامل ایستایی در عدم استفاده از ظرفیت‌های کریدور شمال-جنوب شناسایی شده است، افزود: بخشی از نقص‌ها در این حوزه به مجموعه‌های دولتی و بخش خصوصی کشور برمی‌گردد که خوشبختانه اصلاح ساختار‌های حاکمیتی برای تسهیل در ترانزیت انجام شده است.

وی گفت: بخش خصوصی برای آنکه بتواند ظرفیت‌های موجود را بالفعل کند، مولفه‌های مختلف از جمله سرمایه‌گذاری، مدیریت و اجرایی عملیاتی شده است.

پل‌مه بیان کرد: انتظار داریم ارتباط بهینه‌ای بین بخش‌های خصوصی و دولتی سایر کشور داشته باشیم و شاهد سرمایه‌گذاری و هم افزایی باشیم.

علی‌اکبر صفایی مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی نیز در این همایش با اشاره به اینکه بازار‌های حمل‌ و نقل دریایی وضعیت متفاوتی دارند، اظهار کرد: در بحث کشتی‌های تانکر اجاره‌ها کماکان بالاست، در کانتینر نرخ‌ها به شدت کاهش یافته است.

وی با بیان اینکه بازار کشتی‌سازی، شرکت‌های بزرگ تا سال ۲۰۲۸ میلادی نمی‌توانند سفارش قبول کنند، افزود:، اما در بازار اسکراپ مالکان هم تلاش می‌کنند سنتور‌های خود را اوراق نکنند. این در حالی است که در بازار خرید و فروش کشتی، نرخ‌ها همچنان بالاست و کاهش نرخ جابجایی در بخش کانتینری نتوانسته روی این بخش تاثیر گذار باشد.

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی با اشاره کاهش سولفور سوخت، گفت: امروز با ایمو با شعار کربن صفر تلاش دارد در حمل و نقل دریایی استفاده از سوخت با سولفور بالا را به حداقل برساند.

صفایی با بیان اینکه مسیر حمل‌ونقل دریایی از بعد قوانین و مقررات آیمو سخت خواهد بود، اضافه کرد: باید برای این فضا کاملا آماده باشیم تا بتوانیم آنرا مدیریت کنیم.

وی با اشاره به توسعه دریامحور بیان کرد: باید بین توسعه دریامحور، اقتصاد دریا و اقتصاد کشتیرانی تفاوت قائل شویم. توسعه دریامحور یعنی آنچه که به دریا مربوط می‌شود؛ مدیریت یکپارچه مناطق ساحلی توسط سازمان بنادر و دریانوردی تقسیم بندی شده است. در برخی مناطق، ساحل ۱۰ تا ۲۰ کیلومتر از دریا متاثر است. محدوده‌ای که در سیاست‌های دریامحور تعریف شده، پسکرانه ها، سواحل، دریا و اقیانوس هاست.

وی با بحث اقتصاد دریا صرفا به موضوعات اقتصادی می‌پردازیم، گفت: سالانه ۱۴۰ هزار فروند کشتی به بنادر ایران تردد دارند ناوگان دریایی ایران در بین ۲۰ کشور دنیا قرار دارد. ظرفیت بسیار خوبی برای خدمات‌رسانی به کشتیرانی‌ها در کشور ایجاد شده است.

منبع: خبرگزاری تسنیم

عناوین برگزیده
دستاورد‌های فولاد مبارکه با در نظر گرفتن محدودیت‌ها خیلی بهتر مشخص می‌شود/ تولید ۵ محصول جدید در فولاد مبارکه تا پایان امسال/ حل بحران آب صنایع استان اصفهان تا ۲ ماه آینده/ افزایش ۱۴.۷ درصدی سود فولاد مبارکه نسبت به مدت مشابه در ۶ ماه نخست امسال/ ما تا پایان سال آینده محدودیت انرژی برق را نخواهیم داشت
مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه:

دستاورد‌های فولاد مبارکه با در نظر گرفتن محدودیت‌ها خیلی بهتر مشخص می‌شود/ تولید ۵ محصول جدید در فولاد مبارکه تا پایان امسال/ حل بحران آب صنایع استان اصفهان تا ۲ ماه آینده/ افزایش ۱۴.۷ درصدی سود فولاد مبارکه نسبت به مدت مشابه در ۶ ماه نخست امسال/ ما تا پایان سال آینده محدودیت انرژی برق را نخواهیم داشت