تاریخ: ۲۳ آبان ۱۴۰۲ ، ساعت ۱۸:۴۳
بازدید: ۶۴
کد خبر: ۳۲۳۸۲۲
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
مدیر کل دفتر آینده پژوهی، مدلسازی و مدیریت اطلاعات اقتصادی مطرح کرد:

برنامه ریزی وزارت اقتصاد برای توسعه سهم اقتصاد از دریا

‌می‌متالز - یک مقام مسوول در وزارت اقتصاد با تاکید بر اینکه وزارت اقتصاد درصدد توسعه سهم ایران از اقتصاد دریا محور است، یادآور شد: منطقه مکران یکی از مناطق مورد تاکید مقام معظم رهبری برای هدف گذاری در جهت توسعه اقتصاد دریا محور است.

به گزارش می‌متالز، ابراهیم صیامی، مدیر کل دفتر آینده پژوهی، مدلسازی و مدیریت اطلاعات اقتصادی وزارت امور اقتصادی و دارایی در گفتگو با رادیو تهران در خصوص سیاست‌های کلی اقتصاد دریا محور گفت: سهم ایران از اقتصاد دریا محور بسیار ناچیز و ۲.۵ درصد است؛ در حالی که با توجه به شرایط کشور و ظرفیت‌های اقتصاد دریا محور کشور، باید از این شرایط به خوبی استفاده کنیم.

وی در ادامه بیان کرد: متاسفانه سهم اقتصاد دریا در GDP کشور بسیار ناچیز است. بر اساس تاکید مقام معظم رهبری بر اقتصاد دریا محور باید هدف گذاری ما به سمتی حرکت کند که این سهم ۲ و نیم درصدی از این اقتصاد ارتقاء و به اعداد متناسب اقتصاد جهانی نزدیک شود.

صیامی همچنین متذکر شد: مقام معظم رهبری سیاست‌های ۹ گانه‌ای را ابلاغ کردند که بر مسائل مختلفی تاکید داشت که سه بند از این سیاست ۹ گانه مستقیم به اقتصاد و وزارتخانه‌های اقتصادی یعنی وزارت امور اقتصادی و دارایی، وزارت صنعت، معدن و تجارت و وزارت جهاد کشاورزی و جذب سرمایه گذاری و جذب سرمایه در صنایع دریایی و کسب و کار‌های خرد که در اقتصاد دریا شکل می‌گیرد، تاکید کرده است.

این مقام مسوول در وزارت اقتصاد اضافه کرد: با توجه به ابلاغیه ۹ بندی مقام معظم رهبری، کارگروهی در سازمان برنامه و بودجه تشکیل شده تا قوانین مختلف حوزه اقتصاد دریا مرور و سپس تجمیع شود و در نهایت هدف گذاری‌های مشخص شده برای این منظور قابل دستیابی شود. صیامی در ادامه اظهار کرد: از جمله هدف گذاری‌های موجود برای استفاده از ظرفیت اقتصاد دریا محور؛ افزایش سهم GDP کشور است. ما در این بخش ظرفیت‌های زیادی در شمال و جنوب کشور در دریا و بنادر داریم که باید مورد توجه ویژه قرار گیرد.

مدیر کل دفتر آینده پژوهی، مدلسازی و مدیریت اطلاعات اقتصادی وزارت اقتصاد در خصوص اجرای اولین مرحله اجرای این سیاست‌ها نیز گفت: اولین مرحله اجرای برنامه‌های تحول اقتصاد دریا محور، در منطقه مکران در جنوب کشور است که در این منطقه دبیرخانه‌ای ایجاد شده که تحت نظارت رییس جمهور است و فعالیت‌های خوبی هم در این دبیرخانه برای توسعه این منطقه ویژه انجام شده است.

وی همچنین اذعان کرد: در دبیرخانه منطقه مکران در نظر داریم که وزارتخانه‌های مسئول از جمله وزارت صمت، کشاورزی و اقتصاد طرح‌های خود را در حوزه اقتصاد دریا محور ارائه دهند تا تامین مالی آن‌ها انجام و به اهدافی که نیازمند توسعه منطقه مکران و مورد نظر مقام معظم رهبری نیز هست و چندین سال این ابلاغیه به درستی و خوبی نیز پیش نرفته، به سرانجام برسد.

مدیر کل دفتر آینده پژوهی، مدلسازی و مدیریت اطلاعات اقتصادی وزارت اقتصاد در پایان نیز گفت: اولین دستور کار ما توسعه مکران است که برای این منظور هدف گذاری‌ها و توافقاتی نیز بین وزارتخانه‌ها و دبیرخانه این منطقه انجام شده است تا توسعه‌ای که مدنظر مقام معظم رهبری و مورد نیاز این منطقه هست، به مرحله اجرا برسد.

منبع: شبکه اخبار اقتصادی و دارایی ایران(شادا)

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده