به گزارش میمتالز، کاظم جلالی در همایش اقتصاد دریامحور با محوریت کریدور شمال-جنوب با اشاره به هدفگذاری روسیه برای جابجایی ۲ میلیون تن کالا در بخش شرقی کریدور شمال-جنوب، اظهار کرد: شاخه غربی کریدور (روسیه، آذربایجان ایران) سال گذشته میلادی راهاندازی شد و با حضور روسای جمهور ایران و روسیه توافقنامه احداث رشت-آستارا امضا شد.
وی ادامه داد: خوشبختانه طی چند ماه گذشته پیگیریهای خوبی را در رابطه با این موضوع داشته و امیدواریم با حضور وزیر روسی و سفر وی به ایران طی روزهای آینده، قرارداد عملیات اجرایی امضا و پروژه شروع شود.
وی افزود: شاخه سوم کریدور شمال-جنوب یعنی حملونقل ترکیبی از روسیه، دریای خزر وسپسای آن از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است و بهترین مسیر کریدور شمال-جنوب برای ایران است. در دو شاخه این کریدور ما از کشورهای ثالث استفاده میکنیم، اما شاخه سوم به طور مستقیم از ظرفیتهای کشورمان برای حملونقل کالا استفاده خواهد شد.
سفیر جمهوری اسلامی ایران در روسیه در عین حال با بیان اینکه در بخش روسی کریدور شمال-جنوب ضعف داریم و این کشور فقط یک بندر در دریای خزر دارد، گفت: بقیه بنادر روسیه در ولگا قرار دارد که هر سال نیازمند لایروبی است، ضمن اینکه در ۶ ماه از سال به دلیل سرما و طوفان حمل و نقل دریایی با سرعت انجام نمیشود.
جلالی یادآور شد: در حوزه مربوط به ناوگان دریایی ایران در دریای خزر دچار مشکل هستیم و باید کشتیهای بیشتری در این منطقه داشته باشیم تا سهم بیشتری را از حمل و نقل دریایی خزر را به دست آوریم.
وی با اشاره به اینکه بندر کاسپین به زودی به شبکه ریلی متصل میشود، اضافه کرد: در پسکرانه بنادر نیز باید امکانات را به طور جدی داشته باشیم.
منبع: خبرگزاری تسنیم