تاریخ: ۲۸ آذر ۱۴۰۲ ، ساعت ۰۹:۲۱
بازدید: ۷۴
کد خبر: ۳۲۷۴۶۹

رشد ۳۳ درصدی ترانزیت کالا در یک سال اخیر

‌می‌متالز - وزیر راه و شهرسازی گفت: طی یک سال اخیر رشد ۳۳ درصدی ترانزیت کالا را در کشور داشته‌ایم.

به گزارش می‌متالز، مهرداد بذرپاش وزیر راه و شهرسازی گفت: رشد ۳۳ درصدی ترانزیت کالا در کشور را شاهد هستیم و در حال حاضر کلان نقشه ایران راه را در توسعه سخت‌افزار‌ها و نرم‌افزار‌ها و در قالب یک برنامه جامع برای پروژه‌ها تعریف می‌کنیم.

وی افزود: وزارت راه و شهرسازی هر پروژه‌ای را به راحتی قبول نمی‌کند و یا کنار نمی‌گذارد و تمامی پروژه‌ها دارای نقشه جامع است. رشد و توسعه ترانزیت یکی از برنامه‌های مهم وزارت راه و شهرسازی اعلام شد، بلافاصله کلان نقشه به نام ایران راه تهیه و تدوین شد.

بذرپاش با بیان اینکه در قالب یک برنامه جامع برنامه‌ها را تعریف و پیگیری کنیم بسیار امر مهمی است و نشان می‌دهد وزارت راه و شهرسازی در محیط به صورت معلق کار نمی‌کند افزود: پروژه‌هایی در دستور کار وزارت راه و شهرسازی قرار می‌گیرد که مهم و اثرگذار در اقتصاد کشور باشد.

وزیر راه و شهرسازی گفت: طی یک سال اخیر رشد ۳۳ درصدی ترانزیت کالا را در کشور داشته‌ایم، این دستاورد به واسطه کاهش تحریم‌ها و افزایش منابع بوده است؟ پاسخ خیر است. وقتی با مقام خارجی نشست داریم می‌دانیم چه می‌خواهیم.

بذرپاش با تاکید بر اینکه ما رشد ترانزیت و تسهیل تردد در مرز‌ها را از طرف خارجی می‌خواهیم، گفت: در همه مذاکرات این مسئله موردنظر بوده و به دنبال آن بوده ایم.

وی با بیان اینکه بازپس‌گیری جاده ابریشم با دستور دادن اتفاق نمی‌افتد، اضافه کرد: طی یک‌سال گذشته پروژه‌های کم سابقه‌ای به بهره‌برداری رسیده است با وجود محدودیت‌ها خط آهن همدان-سنندج افتتاح شد.

وی با اشاره به اینکه ۴۵ سال است در بازه خط آهن شلمچه-بصره حرف می‌زنیم، یادآور شد: از ابتدای امسال خداوند متعال کمک کرد و توافقات اصلی پروژه بین ایران و عراق اتفاق افتاد و الان در حال اجراست.

بذرپاش ادامه به خط‌آهن رشت-آستارا اشاره کرد و با بیان اینکه این پروژه حلقه مفقوده کریدور شمال‌-جنوب است گفت: طی روز‌های آینده قرارداد تجاری این طرح امضا و اوایل سال ۲۰۲۴ میلادی عملیات اجرایی آغاز می‌شود.

او با اشاره به توافق ایران و ترکمنستان و ایران و ارمنستان برای ساخت جاده به ترتیب به ارزش ۵۰۰ و ۲۰۰ میلیون دلار گفت: از بندر شهید رجایی تا بندر کاسپین به صورت ریلی متصل خواهیم شد. حرف از اقتصادی شدن بدون تکمیل کریدور‌های ترانزیتی شبیه یک شوخی و حرف غیرجدی است.

بذرپاش با اشاره به اینکه ایجاد مراکز لجستیکی یکی از اولویت‌های وزارت راه و شهرسازی است، اضافه کرد: تعریف پروژه‌های جدیدی در تکمیل کلان پروژه ایران راه، مذاکره برای بازگرداندن نقش ترانزیتی ایران و... در حال پیگیری است.

منبع: تجارت نیوز

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده