تاریخ: ۱۰ تير ۱۴۰۲ ، ساعت ۲۰:۳۶
بازدید: ۱۳۷
کد خبر: ۳۰۸۵۵۷

فولاد لجستیک، پیشرو در سیستم حمل‌ونقل کشور

‌می‌متالز - شرکت چندوجهی فولاد لجستیک به عنوان یکی از پنج شرکت برتر در حوزه حمل‌ونقل کشور، موفق به ثبت رکورد‌های بی‌نظیر و دستیابی به موفقیت‌های فراوان همچون افزایش ۹۵ درصدی آماده‌به‌کاری ناوگان ریلی و تبدیل شدن به بزرگ‌ترین شرکت حمل ریلی مواد اولیه کشور در سال ۱۴۰۱ شده است.

به گزارش می‌متالز، این شرکت با برخورداری از یک هزار و ۹۰۱ دستگاه واگن و ۳۲ کامیون به صورت ملکی و یک هزار و ۱۰۰ واگن به صورت استیجاری، نقش بسزایی در توسعه حمل‌ونقل جاده‌ای و ریلی کشور ایفا می‌کند.

حمل و نقل همواره یکی از گلوگاه‌های صنعت فولاد کشور محسوب می‌شود و مهم‌ترین ضعف در این حوزه، کمبود زیرساخت‌های مرتبط با آن بوده است. تولیدکنندگان بزرگ فولادی کشور با توجه به نیاز‌های اساسی خود به حمل مواد اولیه و محصولات در مقیاس بالا، اقدام به تاسیس شرکت‌های حمل و نقل طی سالیان اخیر کرده‌اند و با این اقدام، علاوه بر اینکه توانسته‌اند مواد اولیه مورد نیاز خود را تامین کنند، همچنین توانسته‌اند سهمی در بهبود شاخص‌های حمل و نقلی کشور داشته باشند. ضمن اینکه آن‌ها سرمایه‌گذاری‌های لازم را در راستای توسعه حمل‌ونقل مواد معدنی انجام داده‌اند تا بتوانند با تامین به موقع خوراک مورد نیاز خود، در راستای تحقق تولید ۵۵ میلیون تن فولاد در افق ۱۴۰۴ گام بردارند. در سال ۱۳۹۳، میزان حمل‌ونقل مواد معدنی توسط ریل، حدود ۲۴ میلیون تن و میزان حمل مواد معدنی توسط جاده، حدود ۳۳۰ میلیون تن بوده است؛ درحالی که تا افق ۱۴۰۴ در بخش ریل، نیاز به رشد سالانه ۲۲ درصد برای تحقق حمل ۲۰۰ میلیون تن مواد معدنی و در بخش جاده، نیاز به رشد سالانه ۸ درصد به منظور تحقق حمل ۵۰۰ میلیون تن مواد معدنی است. همچنین بخش معدن کشور انتظار دارد سهم ۷ درصد فعلی حمل مواد معدنی توسط ریل در افق ۱۴۰۴ به ۳۰ درصد (۲۰۰ میلیون تن) و سهم حمل جاده‌ای به ۷۰ درصد (۵۰۰ میلیون تن) برسد. طبق محاسبات طرح جامع صنعت فولاد، فقط برای تکمیل حمل‌ونقل ریلی و جاده‌ای زنجیره ارزش سنگ‌آهن تا فولاد، به حدود پنج میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار در افق ۱۴۰۴ سرمایه‌گذاری نیاز است.

با توجه به نیاز شرکت فولاد خوزستان به عنوان یکی از بزرگ‌ترین فولادسازان کشور به مدیریت حمل‌ونقل مواد اولیه مورد نیاز خود، شرکت حمل‌ونقل گنجینه پردیس اهواز در سال ۱۳۸۷ تاسیس شد. این شرکت در سال‌های نخست با حمل بخشی از محصولات صادراتی به بندر امام خمینی و سرباره فولاد خوزستان به فولاد شادگان، توانست جایگاه خود را در میان رقبا تثبیت کند. این شرکت در سال ۱۳۹۶ توانست با به‌کارگیری از مدیریت چابک و نیروی انسانی جوان و توانمند، مدیریت ۱۰۰ درصدی حمل جاده‌ای شرکت فولاد خوزستان را بر عهده بگیرد. در سال ۱۳۹۷، مدیریت حمل ریلی محصولات به بندر امام خمینی و سنگ‌آهن از کلیه معادن مانند چادرملو، چغارت، گل‌گهر، گهرزمین و سنگان بر عهده این شرکت قرار گرفت. در همین سال، شرکت گروه توسعه فراگیر فولاد خوزستان نسبت به خرید ۵۰ سهم از شرکت فولاد ریل جنوب و همچنین مدیریت و راهبری این شرکت اقدام کرد و در نهایت با توجه به سیاست یکپارچگی شرکت فولاد خوزستان، شرکت‌های گنجینه پردیس اهواز و فولاد ریل جنوب در سال ۱۳۹۸ با یکدیگر ادغام شدند و شرکت چندوجهی فولاد لجستیک را تشکیل دادند.

حمل بالغ بر ۱۰ میلیون تنی بار در فولاد لجستیک

شرکت چندوجهی فولاد لجستیک به عنوان یکی از پنج شرکت برتر در حوزه حمل‌ونقل کشور، تعداد یک هزار و ۹۰۱ دستگاه واگن و ۳۲ کامیون به صورت ملکی و یک هزار و ۱۰۰ واگن استیجاری را در اختیار دارد. همچنین شرکت لکوموتیو ریل اروند به عنوان یکی از زیرمجموعه‌های شرکت چندوجهی فولاد لجستیک، ماموریت تعمیر و نگهداری واگن‌های مجموعه و شرکت آریا دیزل، مسئولیت خدمات فنی و تعمیرات کامیون‌های این مجموعه را بر عهده دارند. ظرفیت کلی حمل بار شرکت چندوجهی فولاد لجستیک بالغ بر ۱۰ میلیون تن است که از این میزان ۶ میلیون تن مختص به شرکت فولاد خوزستان و چهار میلیون تن حمل‌ونقل مواد اولیه و محصول نهایی شرکت‌های فولاد شادگان، سیمیدکو، فولاد قانئات، فولاد کاوه شرق، فولاد اکسین، گروه ملی فولاد ایران و… است. این شرکت علاوه بر حمل‌ونقل ریلی و جاده‌ای، نیم‌نگاهی نیز به حمل‌ونقل دریایی دارد تا در صورت نیاز واردات سنگ‌آهن، هلدینگ مادر یعنی فولاد خوزستان با مشکلی در این زمینه مواجه نشود.

شرکت چندوجهی فولاد لجستیک در سال ۱۴۰۱، موفق به کسب موفقیت‌های فراوانی شده است. تبدیل شدن به بزرگ‌ترین شرکت حمل ریلی مواد اولیه کشور، انعقاد بزرگ‌ترین قرارداد حمل مواد اولیه کشور در سال ۱۴۰۱ با شرکت معدنی و صنعتی چادرملو، ارتقای آماده‌به‌کاری ناوگان ریلی شرکت از ۷۶ درصد در سال ۱۳۹۹ به بیش از ۹۵ درصد در سال پیش، رکوردشکنی بیشترین حمل مواد اولیه روزانه برای شرکت فولاد خوزستان به میزان ۳۴ هزار تن، ثبت بالاترین رکود حمل و برداشت در شرکت سیمیدکو، ایجاد بزرگ‌ترین مرکز فنی مهندسی تعمیرات در جنوب کشور و ساماندهی و جمع‌آوری ضایعات تولیدی بخش ریلی و ایجاد انبار ضایعات، تنها بخشی از موفقیت‌های این شرکت در سال گذشته بوده است.

شرکت چندوجهی فولاد لجستیک همچنین در مهر ماه سال گذشته موفق شد بیشترین میزان کل بارگیری مواد در شبکه ریلی کشور را به نام خود ثبت کند. این موفقیت در حالی برای این شرکت به دست آمد که از ۲۶ هزار و ۷۷۹ بارنامه حمل صادر شده از سوی راه‌آهن کشور، هشت هزار و ۲۶۱ واگن متعلق به شرکت فولاد لجستیک بوده است. افزایش تعداد کامیون‌های تحت تملک شرکت به میزان ۱۰۰ دستگاه و دریافت مجوز ایجاد بازارگاه الکترونیکی به عنوان یک شرکت بزرگ‌‍مقیاس در راستای افزایش سرعت و تسهیل در ارائه خدمات حمل‌‍ونقل، از جمله طرح‌های توسعه‌ای است که در دستور کار این شرکت قرار گرفته و به طور جد در حال پیگیری است.

همچنین اقداماتی مانند تدوین نقشه راه جامع لجستیک فولاد خوزستان، ایجاد و به‌کارگیری مدل‌های جدید و ارتقای مدل‌های فعلی حمل‌ونقل چندوجهی و ترکیبی با رویکرد هزینه کمتر، کیفیت بالاتر و زمان سریع‌تر، ساماندهی زنجیره‌های تامین کالای مواد اولیه و محصولات تولیدی شرکت‌های فولادی در سطح کشور با رویکرد بهپویایی بیشتر، ایجاد و توسعه مراکز لجستیکی مورد نیاز سازمان فولاد خوزستان در راستای بهبود شرایط حمل‌ونقل و همچنین ارتقای سطح معیشتی و رفاهی همکاران، تجمیع لجستیکی حمل‌و‌نقل فولاد خوزس تان در تمام زمینه‌های بارگذاری و باربرداری و حمل‌ونقل و ایجاد زمینه‌های مشارکتی و بستر‌های لازم و گسترش انبار‌های اختصاصی مورد استفاده در بندر امام خمینی (ره)، جزو برنامه‌ها، اهداف و سیاست‌های این شرکت است و به نظر می‌رسد علی‌رغم مشکلات موجود در حوزه حمل‌ونقل مواد معدنی در کشور، چه ریلی و چه جاده‌ای، این شرکت بتواند با حمایت و برنامه‌ریزی شرکت فولاد خوزستان، در سال جاری نیز رکورد‌های مختلفی را کسب کند.

منبع: فلزات آنلاین

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده