به گزارش میمتالز، وی با تأکید به اینکه در میان سیستمهای مختلف حملونقلی، جابهجایی از طریق خطوط ریلی در صنایع فلزی و معدنی با توجه به قیمت مناسبتر اهمیت ویژهای دارد، افزود: در پایان سال ۱۴۰۰ طول کل خطوط اصلی راه آهن کشور ۱۴۲۶۸ کیلومتر است. به نظر میرسد که برای حملونقل ریلی در صنعت فولاد با ظرفیت ۹۵ میلیون تن مواد خام و محصول برای افق ۱۴۰۴، بایستی مجموعاً حدود ۲۰۲۲ کیلومتر به صورت خط جدید و ۱۲۵۵ کیلومتر بهصورت خط دوم در شبکه ریلی احداث شود. با این حال با توجه به سهم حدود ۷۰ درصدی بخش معادن و فلزات از کل حملونقل ریلی کشور، سرعت سیر فعلی بسیار پایین است.
وی در ادامه گفت: این موضوع برای شرکت توسعه آهن و فولاد گل گهر نیز که بخشی از محصول خود را صادر میکند حائز اهمیت است. از آنجاییکه ظرفیت حمل جادهای محدود بوده و زیر ساختهای جادهای جوابگوی این حجم از حمل بار را ندارد، همواره شرکت توسعه آهن و فولاد گل گهر در بعضی از بازههای زمانی در سال با چالش ارسال و حمل بار به بندرعباس جهت صادرات محصول مواجه میشود. به گفته مدیر حمل و نقل و انبارهای شرکت توسعه چاره اصلی برونرفت از چالشهای کنونی بخش حملونقل، پوشش دادن و تحقق اهداف پیشبینی شده برای توسعه زیرساختهای ریلی کشور است.
وی افزود: با توجه به تعدد طرحهای توسعه در منطقه گل گهر و در رأس آن کارخانه فولادسازی و تولید ورق شرکت توسعه آهن و فولاد گل گهر که بخشی زیادی از این تولید صادر خواهد شد، ایجاد خط ریلی جدید و یا حتی انحصاری برای گل گهر از سیرجان به بندرعباس ضروری به نظر میرسد.