تاریخ: ۲۳ بهمن ۱۴۰۲ ، ساعت ۲۰:۰۱
بازدید: ۶۳
کد خبر: ۳۳۲۵۶۲
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
فیروزی پاسخ داد:

با چه راهکاری بازگشت ارز صادراتی تسهیل می‌شود؟

‌می‌متالز - عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس با بیان اینکه تسهیل شرایط صادرکننده در امور گمرک، بانکی و... می‌تواند به بازگشت ارز بیشتر کمک کند، گفت: بحث رفع تعهدات ارزی یکی از دغدغه صادرکنندگان است و باید راهکاری مشخصی برای آن تعیین شود.

به گزارش می‌متالز، حجت‌الله فیروزی درباره رفع تعهد ارزی، گفت: بخشی از الزام به رفع تعهد ارزی به دلیل نیاز‌های ارزی کشور است، در سال‌های گذشته که کشور با مشکل کمبود ارز روبه‌رو نبود، سختگیری‌های چندانی برای رفع تعهد ارزی صورت نمی‌گرفت.

نماینده مردم فسا در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: در حال حاضر که صادرکننده ناچار به عرضه ارز با نرخی کمتر از قیمت بازار است، احساس زیان می‌کند و این موضوع ممکن است موجب کم اظهاری در صادرات یا بیش‌اظهاری در واردات شود البته باید به این نکته نیز دقت کرد که با توجه به نیاز‌های ارزی کشور، رفع تعهد ارزی ضرورت دارد.

وی با بیان اینکه بحث رفع تعهدات ارزی یکی از دغدغه صادرکنندگان است و باید راهکاری مشخصی برای آن تعیین شود، اضافه کرد: بانک مرکزی و وزارت صمت باید با برگزاری نشست‌های کارشناسی با حضور صارکنندگان راهکاری برای این موضوع احصا کند که علاوه بر بازگشت ارز صادراتی به کشور، نظر صادرکنندگان نیز تامین شود.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم افزود: تسهیل شرایط صادرکننده در امور گمرک، بانکی و... می‌تواند به عنوان مشوق در نظر گرفته شود که صادرکننده را به بازگشت ارز تشویق شود؛ در صورتی که صادرکننده بداند که با وی در صادرات همکاری می‌شود، به تعهد ارزی عمل می‌کند.

منبع: خبرگزاری مجلس شورای اسلامی (خانه ملت)

عناوین برگزیده