تاریخ: ۲۵ بهمن ۱۴۰۲ ، ساعت ۰۰:۱۶
بازدید: ۶۷
کد خبر: ۳۳۲۷۷۸
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

سرخ‌پوشی بورس در آینه مالی رفتاری

‌می‌متالز - در جریان معاملات روز گذشته بورس تهران، مجددا نماگر‌های بازار جامه سرخ به‌تن کردند. در روزی که گذشت، شاخص‌کل بورس تهران به‌عنوان نماگر اصلی بازار سهام، ۰.۰۸‌درصد از ارتفاع خود را از دست داد و نهایتا در سطح ۲‌میلیون و ۹۰‌هزار‌واحدی کار خود را به اتمام رساند.

به گزارش می‌متالز، نماگر هم‌وزن نیز که نشانی از اثرگذاری یکسان کلیه نماد‌های معاملاتی است و چهره بازار را به نحو مطلوب‌تری نمایش می‌دهد، با افت ۰.۳۰‌درصدی همراه شد. در فرابورس نیز شاخص‌کل این بازار ۰.۵۶‌درصد کاهش را تجربه کرد.

بازار از دریچه آمار

ارزش معاملات خرد بازار سهام که شامل سهام و حق‌تقدم می‌شود، در روز گذشته رقم ۳‌هزار و ۳۹۸‌میلیارد‌تومان را ثبت کرد. شایان ذکر است که در روز‌های اخیر در این آیتم مقادیر بسیار نازلی به‌ثبت رسیده که گویای رکود حاکم بر جریان معاملات تالار شیشه‌ای است. همچنین در روز گذشته ۱۷۷‌میلیارد‌تومان نیز از گردونه معاملات سهام خارج شد. گفتنی است که از ابتدای سال تا میانه‌های اردیبهشت در حدود ۲۰‌هزار میلیارد‌تومان نقدینگی حقیقی وارد سهام، حق‌تقدم و صندوق‌های سهامی شد، اما با شروع ریزش بازار نه‌تن‌ها کلیه نقدینگی واردشده به بازار در بازه ۴۵روز ابتدایی سال از بازار خارج شده، بلکه تا پایان روز معاملاتی گذشته، خالص تغییر مالکیت در سال‌جاری حدود ۴۰‌هزار میلیارد‌تومان به نفع پورتفوی حقوقی‌ها بوده‌است، یعنی می‌توان گفت تقریبا از سقف اردیبهشت ماه سال‌جاری، در حدود ۶۰‌هزار میلیارد‌تومان نقدینگی حقیقی از سهام، حق‌تقدم و صندوق‌های سهامی خارج شده‌است. در تعیین مقصد این پول‌های سرگردان می‌توان بازار طلا و سکه را به‌عنوان مقصد اصلی این پول‌ها قلمداد کرد. در ماه‌های اخیر، ارزش معاملات این صندوق‌ها مقادیر بالایی را ثبت کرده است و همواره این صندوق‌ها با ورود پول حقیقی همراه بوده اند که این موضوع نشان می‌دهد که بخش قابل‌توجهی از پول‌های خارج‌شده از بورس در این مدت راهی این ابزار‌های معاملاتی شده‌اند.

مالی رفتاری و بازار

از ویژگی‌های بازار‌های صعودی یکی این است که مشارکت کنندگان به‌تدریج همگام با تثبیت روند رشد، اعتمادبه‌نفس بیشتری پیدا می‌کنند و به مخاطرات بزرگتری دست می‌زنند. سهامی که قبلا در نرخ‌های مثلا ۱۰۰‌تومان خریداری نداشت، در قیمت ۲۰۰‌تومان بسیار راحت‌تر خریداری می‌شوند و در قیمت ۳۰۰‌تومانی، متقاضیان برای کسب آن سر و دست می‌شکنند. نکته جالب‌توجه این است که در روند‌های صعودی، با رشد فزاینده قیمت‌ها، فعالان بازار که بازدهی سریع و بی دردسری را در مدت کوتاهی کسب کرده اند، به‌تدریج حساسیت خود را به فاکتور‌های واقعی و بنیادین موثر بر سودآوری شرکت‌ها و قیمت‌گذاری سهام از دست می‌دهند و با تهور بیشتری حاضر به خرید همان سهام یا سهام گروه‌های دیگر با قیمت‌های بالاتر می‌شوند.

به این‌ترتیب، این پول‌های «زیان ندیده» در یک روند روبه‌رشد، مرتبا جسور و جسور‌تر می‌شوند و برای کسب بازدهی بیشتر، بی محابا‌تر به خرید روی می‌آورند. هرچه نرخ‌ها بالاتر می‌رود، اهداف قیمتی نجومی تری از این‌سو و آن‌سو شنیده می‌شود و سود‌های موردانتظار معقول چند ۱۰‌درصدی قبلی در ذهن سرمایه‌گذاران جای خود را به توقع چند صد‌درصدی و رویای یک شبه پولدار‌شدن می‌دهد.

این تصویر، نه‌تن‌ها تازه واردان به بازار سهام را به آسانی فریفته خود می‌کند، بلکه آنقدر وسوسه انگیز است که گاهی فعالان قدیمی بازار را نیز اغوا می‌کند و به بازاندیشی در اصول قبلی تشویق می‌کند. در این فضا، وقتی عبارات «این فضای جدیدی است» یا «این‌بار دیگر فرق می‌کند» به استنتاج ذهنی اکثریت فعالان بازار سهام تبدیل می‌شود، کما بیش باید دانست که به قله قیمت‌ها نزدیک شده و در همان محدوده زمانی باید به‌دنبال آغاز فرونشستن هیجان کاذب و وارونه‌شدن مسیر بود؛ به‌ویژه آنکه در این شرایط، معمولا منابع کوتاه مدت و اعتباری نیز در اوج اندازه خود در بازار حضور دارند و پس از دریافت چند سیگنال مبنی‌بر ناپایداری وضعیت و آغاز کاهش پلکانی قیمت‌ها در موج فروش سهام قرارگرفته و آن را تشدید می‌کنند.

در مقابل این جریان نیز در روند‌های نزولی نیز عکس ماجرای مذکور حادث می‌شود، یعنی به‌رغم ارزندگی قیمت‌ها، وقتی روند نزولی بر کلیت بازار غالب می‌شود، میل به‌فروش در قیمت‌های پایین‌تر در کلیت بازار سهام بیشتر می‌شود و با مشاهده کاهش تدریجی قیمت‌ها، سرمایه‌گذارانی که در قیمت‌های بالاتر اقدام به‌فروش سهام خود نکرده اند، در قیمت‌های پایین‌تر سهام خود را عرضه می‌کنند. چیزی که در کلیت بورس تهران در مقطع فعلی مشاهده می‌شود همین است.

استمرار کاهش قیمت سهام، سبب‌شده تا روزبه‌روز بر جریان عرضه‌های تالار شیشه‌ای افزوده شود. در حال‌حاضر، در برخی گروه‌های صنایع در بورس تهران، ردپای پول‌های جسور به‌خوبی دیده می‌شود؛ پول‌هایی که در جست‌وجوی فرصتی برای رشد قیمت سهام هستند تا به آن سمت متمایل شوند، اما نکته قابل‌توجه این است که برای این پول‌ها باید جریان اعتمادسازی صورت بگیرد تا به روند قیمت‌ها اعتماد بیشتری شود.

منبع: دنیای اقتصاد

عناوین برگزیده