تاریخ: ۲۵ بهمن ۱۴۰۲ ، ساعت ۰۰:۱۳
بازدید: ۶۲
کد خبر: ۳۳۲۷۷۷
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

ایستگاه پایانی

‌می‌متالز - در ۳۰ دقیقه ابتدایی بازار روز سه‌شنبه، شرایط نسبتا متعادل بود. با این وجود در ادامه فروشنده‌ها دست برتر را در اختیار گرفتند و بر فشار عرضه‌ها افزودند. در این میان ۲۹درصد از نماد‌ها سبزپوش بودند و ۷۱درصد از کل بازار در محدوده‌های منفی دنبال شد که البته عمده آن‌ها حداکثر تا ۳درصد منفی دادوستد شدند.

به گزارش می‌متالز، شاخص کل بورس تهران که در نیمه ابتدایی حدود ۲هزار واحد رشد کرده بود در ادامه به ارتفاع روز دوشنبه بازگشت، به طوری که شاخص کل بورس تهران که هفته‌های متعادلی را پشت سر می‌گذارد، با کاهش ارتفاع ۰.۰۸درصدی همراه شد و در ارتفاع ۲میلیون و ۹۰هزار واحدی قرار گرفت.

افت یک‌هزار و ۶۰۰واحدی نماگر اصلی در حالی محقق شد که شاخص کل هموزن با افت ۰.۳درصدی روبه‌رو شد و در پایان روز معاملاتی در سطح ۷۳۲هزار و ۵۹۳واحدی قرار گرفت. در این بین شاخص کل فرابورس نیز حدود ۰.۵۶درصد سرخ‌پوش شد و در سطح ۲۵هزار و ۸۳واحدی کار خود را به اتمام رساند. از طرفی ارزش معاملات خرد بازار سرمایه که شامل سهام و حق تقدم بازار می‌شود، روز گذشته مقدار ۳هزار و ۳۹۸میلیارد تومانی را ثبت کرد. به علاوه ۱۷۷میلیارد تومان پول حقیقی نیز از گردونه معاملات بازار خارج شد. در این میان سه نماد «فارس»، «کچاد» و «شپنا» بیشترین تاثیر را بر شاخص کل بورس تهران و نماد‌های «بپاس»، «خاور» و «انتخاب» بیشترین تاثیر را بر شاخص کل فرابورس داشتند. همچنین «خساپا»، «شستا» و «وبملت» سه نماد پرتراکنش روز گذشته بودند.

باید اظهار کرد که انتشار گواهی‌های با نرخ سپرده ۳۰درصدی خواه‌ناخواه می‌تواند بر روند بازار تاثیرگذار باشد، چرا که دریافت سود ثابت و بدون ریسک توسط سرمایه‌گذار درست در مقابل سرمایه‌گذاری در بازار‌هایی همراه با ریسکی مانند بازار سهام است که می‌تواند هر صنعت و تک‌سهمی در بازار را تحت‌تاثیر قرار دهد. از این رو برای روز‌های باقی‌مانده بهمن‌ماه انتظار می‌رود رفته‌رفته شاهد کاهش شیب حرکتی رو به پایین یا به اصطلاح مومنتوم حرکتی باشیم که می‌تواند ناحیه‌های جذابی را برای نماد‌های جذاب و خوش‌قیمت بازار بسازد تا به احتمال زیادی در اسفندماه وضعیت بسیار مساعد‌تری را تجربه کنند. هرچند انتظار می‌رود برخی نماد‌ها که در چند ماه اخیر با رشد‌های بسیار قدرتمندی همراه بودند زنگ خطری برای اصلاح‌های قیمتی و زمانی بسیار در آن‌ها به صدا دربیاید. از این رو برای نماگر‌های اصلی بازار در چند روز باقی‌مانده از یازدهمین ماه سال می‌توان نوسانات محدودی را در نظر گرفت. بازار در صورتی که شاهد به وجود آمدن ریسک خاصی در آن نباشیم، می‌تواند از مطلوبیت مناسبی برای سرمایه‌گذاری برخوردار شود.

ویدا مهاجر/ کارشناس بازار سرمایه

منبع: دنیای اقتصاد

عناوین برگزیده