تاریخ: ۲۷ بهمن ۱۴۰۲ ، ساعت ۱۶:۲۴
بازدید: ۵۷
کد خبر: ۳۳۲۸۴۶
سرویس خبر : خودرو و قطعه سازی

از ۱۰۰ هزار خودروی برقی فقط ۶۰۰ دستگاه وارد شد

‌می‌متالز - وزیر صمت در شرایطی از واردات ۱۰۰ هزار دستگاه تاکسی برقی و عرضه آن در شهر‌های بزرگ تا پایان سال خبر داده بود که با نزدیک شدن به اسفندماه، این موضوع محقق نشده و آنگونه که مدیر طرح خودرو‌های برقی وزارت صمت می‌گوید، تنها واردات صرفا ۶۰۰ دستگاه خودرو برقی قطعی شده است.

به گزارش می‌متالز، بحث ورود خودرو‌های برقی به ترکیب سبد خودرو‌های موجود کشور در شرایطی به یکی از کلیدواژه‌های اصلی سخنرانی‌های عباس علی‌آبادی تبدیل شده است که خیلی کارنامه مثبتی در این حوزه دیده نمی‌شود.

در واقع، همزمان با سکانداری علی‌آبادی در وزارت صمت، ورود خودرو‌های برقی به ناوگان تاکسیرانی کشور به یک کلیدواژه تبدیل شده و او در هر فرصتی درباره آن صحبت می‌کند. حال آنکه دنبال کردن این موضوع از سوی وزیر صمت و تاکید ویژه بر آن بدون حصول نتیجه، سبب ایجاد انتقاداتی از سوی کارشناسان و فعالان حوزه صنعت خودرو شده است.

حتی به تازگی علیمردان عظیمی، مدیرعامل ایران‌خودرو هم به آن اشاره داشت و ضمن تاکید بر حرکت به سمت خودرو‌های برقی و هیبریدی گفت که وزیر صمت در مورد خودرو‌های برقی تحت فشار هستند.

منصفانه که نگاه می‌کنیم علی‌آبادی بار‌ها به انتقادات و سوالات پیرامون خودرو‌های برقی پاسخ داده و توضیحاتی را ارائه کرده است. او اخیرا گفته است که ۲۲ میلیون دستگاه خودرو در کشور داریم و قرار نیست که یک شبه ۲۰ درصد از خودرو‌ها را برقی کنیم. همچنین علی‌آبادی از ۵ سال کار و تحقیق پیرامون خودرو‌های برقی خبر داده است؛ اما با وجود این صحبت‌ها همچنان ابهامات و انتقادات به برقی‌سازی خودرو‌ها برقرار است.

یکی از مواردی که در بحث خودرو‌های برقی دنبال می‌شود موضوع واردات این خودرو‌ها است. علی‌آبادی سابق بر این، وعده واردات ۱۰۰ هزار تاکسی برقی را تا پایان سال جاری داده بود.

او در اواخر آبان‌ماه و اوایل آذر، گفته بود که «احتمالا در همین هفته‌های اول آذرماه تاکسی‌های برقی به‌تدریج وارد تهران می‌شود. در مجموع مقرر شده تا آخر سال ۱۰۰ هزار تاکسی برقی در شهر‌های بزرگ داشته باشیم.» اتفاقی که با نزدیک شدن به ماه پایانی سال رخ نداده و به نظرمی‌رسد که یک بدقولی دیگر از سوی مسوولان را شاهد هستیم.

در حالی وعده واردات ۱۰۰ هزار دستگاه بوده که مدیر طرح خودرو‌های برقی وزارت صمت به تازگی از واردات قطعی ۶۰۰ دستگاه خودرو برقی خبر داده است.

حسن کریمی‌سنجری در این باره گفته است که «تاکنون ۶۰۰ دستگاه خودرو برقی وارد شده به کشور، از گمرکات ترخیص شده و ۶۰۰ دستگاه همچنان در گمرک است. این درحالی است که ۱۵۰۰ دستگاه خودرو در حال حمل هستند، بر این اساس پیش‌بینی می‌شود تا پیش از آغار سال جدید، حداقل ۲۵۰۰ خودرو برقی تحویل ناوگان حمل‌ونقل عمومی کشور شود.»

مهدی ضیغمی، رییس سازمان توسعه تجارت و مجری طرح واردات خودرو وزارت صمت در رابطه با روند واردات خودرو‌های برقی گفت: همانطور که وزیر صمت گفته‌اند ۱۰۰ هزار تاکسی برقی وارد خواهد شد، اما این که تا پایان سال قرار بوده این اتفاق رخ دهد در خاطرم نیست. فضای زیرساخت‌ها در حال فراهم است که تا آنجا که امکان دارد تاکسی برقی وارد شود.

ضیغمی افزود: بحث تامین ارز خودرو‌های برقی حل شده است. چند گروه در حال واردات این خودرو‌ها هستند، هم شهرداری و هم شرکت‌های تایید شده توسط وزارت صمت در این واردات نقش دارند.

وی در مورد علت تاخیر در روند واردات خودرو‌های برقی گفت: پیچیدگی‌هایی در این زمینه وجود داشته؛ چند آیتم وجود دارد که با هم می‌تواند موجب تسهیل و واردات زیاد تاکسی‌های برقی شود.

مجری طرح واردات خودرو وزارت صمت اظهار داشت: برای واردات خودرو‌های برقی نسبت به خودرو‌های بنزینی که از سال قبل آغاز شده، دیرتر اقدام شده است. اخذ مجوز‌های استاندارد مطرح بوده و همچنین موضوع قرارداد با شهرداری‌ها هم بحث خیلی مهمی است، هنوز بعضی نتوانسته بودند قرارداد ببندند.

به گفته ضیغمی، بحث پرداخت یارانه سوخت که در شورای اقتصاد مطرح شده هم موضوع مهمی برای واردات خودرو‌های برقی است.

رییس سازمان توسعه تجارت در پاسخ به این سوال که آیا اولویت در واردات خودرو‌های برقی با تاکسی‌ها است، گفت: خیر، خودرو‌های برقی عادی هم برای مردم وارد می‌شود و اینطور نیست که اولویت با تاکسی برقی باشد.

منبع: تجارت نیوز

عناوین برگزیده