تاریخ: ۰۵ اسفند ۱۴۰۲ ، ساعت ۱۸:۲۵
بازدید: ۸۷
کد خبر: ۳۳۳۶۲۷
سرویس خبر : خودرو و قطعه سازی

هزینه استفاده از خودروی برقی کمتر از خودروی بنزینی است؟

هزینه استفاده از خودروی برقی کمتر از خودروی بنزینی است؟
‌می‌متالز - اخیراً بحث ورود خودرو‌های برقی به ناوگان حمل‌ونقل کشور با جدیت بیشتری دنبال می‌شود؛ اما یکی از مهم‌ترین هزینه‌های روزانه این خودروها، بحث هزینه شارژ کامل یک خودروی برقی است. آیا پر کردن باک یک خودروی بنزینی کم‌هزینه‌تر است یا شارژ باتری خودرو‌های تمام برقی؟

به گزارش می‌متالز، بحث ورود خودرو‌های برقی به ناوگان حمل‌ونقل کشور از ابتدای سال جاری و با ورود عباس علی‌آبادی به ساختمان وزارت صمت با جدیت بیشتری دنبال می‌شود. طی همین فاصله، خودروسازان بخش خصوصی و داخلی از محصولات تمام‌برقی خود رونمایی کردند که قرار است در آینده‌ای نزدیک وارد بازار شوند.

هر خودرویی علاوه‌بر هزینه‌های نگهداری دوره‌ای، یک هزینه روزانه تأمین انرژی هم دارد. در خودرو‌های احتراق داخلی، این تأمین انرژی از سمت بنزین و گاز CNG صورت می‌گیرد و در خودرو‌های برقی، تنها از سمت برق خواهد بود.

مصطفی رجبی‌مشهدی، مدیرعامل شرکت توانیر اظهار کرد: تعرفه برق مصرفی خودرو‌های برقی پس از بررسی‌های انجام‌گرفته، مشخص شد. تا اطلاع ثانوی، تعرفه شارژ این خودرو‌ها به ازای هر کیلووات ساعت، ۵۴۷ تومان است. هر زمانی که تعرفه برق واحد‌های تجاری تغییر کند، تعرفه شارژ خودرو‌های برقی هم تغییر خواهد کرد.

با پول هر باک بنزین، چند بار می‌توان خودرو‌های برقی را شارژ کرد؟

اغلب خودرو‌های بنزینی تولید شده در کشور، با مخزن سوخت ۶۰ لیتری به تولید می‌رسند. در حال حاضر پر کردن کامل این مخزن با بنزین سهمیه‌ای، ۹۰ هزار تومان و با بنزین آزاد، ۱۸۰ هزار تومان هزینه خواهد داشت.

در مقابل، خودرو‌های برقی بر حسب نوع کاربری با ظرفیت‌های باتری متفاوت به تولید می‌رسند؛ اما ظرفیت باتری چند مورد از این خودرو‌ها که ورودشان به بازار داخل کشور تأیید شده، اغلب در محدوده ۳۵ کیلووات ساعت تا ۷۲ کیلووات ساعت قرار می‌گیرد؛ بنابراین با تعرفه حال حاضر شارژ خودرو‌های برقی، هزینه پر کردن باتری آن‌ها از حدود ۱۹ هزار تومان تا ۳۹ هزار تومان خواهد بود. این یعنی با هزینه بنزین آزاد هر باک از خودرو‌های ایرانی، می‌توان بیش از شش بار خودرویی همچون جک E۵۰A کرمان موتور با ظرفیت ۵۰.۱ کیلووات ساعتی را شارژ کرد؛ بنابراین هزینه شارژ یک خودروی برقی در حال حاضر بسیار به‌صرفه‌تر از بنزین مصرفی خودرو‌های احتراق داخلی است؛ اما موضوع تنها به همین مورد ختم نمی‌شود.

جایگاه شارژ سریع، یکی از بزرگ‌ترین موانع برقی‌سازی صنعت خودرو

احداث ایستگاه‌های شارژ سریع خودرو‌های برقی هم‌اکنون با سرعت بالایی از سوی وزارت صمت و با همکاری شرکت مپنا در حال پیگیری است. نکته مهم اینکه اگر قرار باشد این خودرو‌ها به صورت گسترده در ناوگان تاکسی‌رانی و بخش‌های خصوصی کلان‌شهر‌هایی همچون تهران مورد استفاده قرار گیرد، نیاز به احداث جایگاه‌های شارژ سریع در مقیاس عظیم خواهد بود.

برای مثال، زمانی که یک خودروی بنزینی برای پر کردن مخزن سوخت خود به جایگاه مراجعه می‌کند، میزان زمان مورد نیاز برای پرکردن آن زیر پنج دقیقه است؛ اما با این وجود باز هم صف بزرگی در مقابل این جایگاه‌ها تشکیل می‌شود.

حال باید در نظر داشت که به غیر از شلوغی بیش از حد کلان‌شهر‌های ایران، شارژ کامل هر خودروی برقی اغلب بیش از ۴۰ دقیقه به طول می‌انجامد؛ بنابراین آیا وزارت صمت به عنوان نهاد مدیریتی موضوع فوق، تدابیر لازم را جهت رفع موانع این چنینی اتخاذ کرده است؟ یا پس از ورود این خودرو‌ها باید شاهد ایجاد صف‌های چند صد متری مقابل ایستگاه‌های شارژ سریع بود؟

منبع: تجارت نیوز

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده