تاریخ: ۰۱ اسفند ۱۴۰۲ ، ساعت ۰۱:۲۲
بازدید: ۵۹
کد خبر: ۳۳۳۳۰۹
سرویس خبر : آهن و فولاد
شعله‏‏‏‏‌وری تب و تاب فروش در تالار صنعتی بورس کالا

گرانی شمش مانع تقاضای مشتریان نشد

‌می‌متالز - افزایش قیمت شمش فولادی زیر سایه افزایش انتظارات تورمی ادامه دارد، به‌طوری که در معاملات روز ۳۰ بهمن‌ماه میانگین قیمت پایه هر کیلوگرم شمش ۳.۸‌درصد رشد داشته‌است. از طرفی کمبود نقدینگی در واحد‌های نورد و ارزان‌بودن قیمت میلگرد در بازار آزاد موجب‌شده تا نوردکاران تمایلی به خرید نداشته باشند، اما ادامه روند افزایشی قیمت شمش نیز از طرفی ترس به‌جان به این صنعت انداخته و موجب‌شده تا خریداران غیرواقعی با خرید‌های اعتباری میزان تقاضا و معاملات را در بازار فیزیکی بورس‌کالا افزایش دهند.

به گزارش می‌متالز، شمش فولاد طی هفته‌های اخیر در بورس‌کالا در کانال قیمتی ۱۹‌هزار‌تومان معامله شده‌است و با احتساب مالیات ارزش‌افزوده و کارمزد ارکان بورس، نرخ تمام‌شده این شمش به ۲۱‌هزار و ۶۰۰‌تومان می‌رسد. همچنین با درنظرگرفتن هزینه حمل تبدیل ۵۰۰‌تومانی، کف قیمت تمام‌شده میلگرد با این شمش به حدود ۲۴‌هزار‌تومان می‌رسد و به‌عبارت بهتر قیمت تمام‌شده میلگرد در بازار کمتر از بورس‌کالا است و انبار تجار انباشته از میلگرد‌های ارزان‌تر بوده و بنابراین خریداری برای مقاطع فولادی در این نرخ وجود ندارد.

چالشی که این صنعت را در تنگنا قرارداده این است که هزینه‌های تولید به‌شدت افزایش‌یافته، اما با این وجود اجازه افزایش قیمت برای شمش‌های عرضه‌شده داده نمی‌شود. در حال‌حاضر ۹۰‌درصد کارخانه‌های تولیدی شمش با قطعی گاز و برق همراه هستند و به‌عبارت بهتر در بخش فولاد کسری تولید وجود دارد. واحد‌های نورد نیز چیزی حدود ۱۵ تا ۴۵ روز دیرکرد دارند و نتوانسته‌اند سفارش‌های مشتریان خود را تحویل دهند که دلیل عمده این موضوع محدودیت‌های انرژی برای این واحد‌ها و همچنین عدم‌تطبیق هزینه‌های تولید مواد اولیه است، چراکه با این هزینه‌ها و قیمت شمش در رینگ فیزیکی تولید میلگرد برای نوردکاران صرفه اقتصادی ندارد.

گرانی شمش مانع تقاضای مشتریان نشد

کمبود نقدینگی دامن فولادکاران را گرفت

باتوجه به نزدیکی به پایان سال‌جاری و کمبود نقدینگی در واحد‌های تولیدی و کارخانه‌های نورد پیش‌بینی می‌شود که افزایش قیمت شمش تحت‌تاثیر نوسانات نرخ ارز صورت گیرد، اما به دلیل کمبود نقدینگی در کارخانه‌های تولیدی و کاهش تولید در بخش فولاد موجب می‌شود که از طرفی کالا در بازار به میزان کافی موجود نباشد و از طرف دیگر قیمت شمش‌های عرضه‌شده به‌قدری افزایش‌یافته که برای نوردکار مقرون‌به‌صرفه نخواهد بود که با ماده‌اولیه عرضه‌شده در بورس‌کالا بخواهد میلگرد تولید کند، چراکه قیمت‌های اعلام‌شده روی تابلوی بورس‌کالا از ۵۰۰‌تومان تا یک‌هزار‌تومان بیشتر از قیمت بازار است و از این‌رو برای نوردکار خرید شمش از رینگ فیزیکی صرفه اقتصادی نخواهد داشت. به‌طور کلی یک ناهم خوانی در بخش فولاد به‌وجود آمده‌است. همچنین خرید‌های اعتباری سه یا ۶ ماهه نیز به معضلات این بخش اضافه کرده‌است.

کمبود نقدینگی در این صنعت موجب‌شده که میزان خرید‌های اعتباری برای شمش‌هایی که با قیمت‌های ۲۱ تا ۲۳‌هزار‌تومان به ازای هر کیلوگرم عرضه می‌شوند بیشتر از خرید‌های نقدی باشدکه این نوع معلات نشان از آن دارد که تورم وجود دارد، درحالی‌که کارخانه‌ها با کمبود نقدینگی دست‌وپنجه نرم می‌کنند. کاهش محدودیت‌های گازی تاحدودی در واحد‌های احیای مستقیم باعث شد تالار صنعتی و معدنی بورس‌کالای ایران در آخرین شنبه بهمن ماه میزبان عرضه‌های بیشتر آهن اسفنجی باشد، به‌طوری که در روز ۲۸ بهمن ماه بیش از ۱۰۰‌هزار‌تن آهن اسفنجی عرضه شد که با تقاضای ۱۳۵‌هزار و ۷۵۰ تنی مواجه شد و از این میزان چیزی حدود ۹۴‌هزار و ۹۰۰‌تن از این محصول مورد معامله قرارگرفت. به‌عبارت بهتر ۹۵‌درصد عرضه آهن اسفنجی در رینگ فیزیکی بورس‌کالا در آخرین هفته از بهمن ماه با میانگین قیمتی ۱۳‌هزار و ۲۱۹‌تومان به ازای هر کیلوگرم به‌صورت نقدی و سلف معامله شد.

بررسی بازار فیزیکی نشان می‌دهد که میزان عرضه‌ها نسبت به هفته‌های گذشته افزایش یافته‌است و افزایش انتظارات تورمی و صعود مجدد نرخ ارز به کانال قیمتی ۵۶‌هزار‌تومان باعث شد تا مجددا رینگ آهن اسفنجی وارد فاز‌رونق شود و متقاضیان برای کسب سهم از عرضه‌ها به رقابت قیمتی با یکدیگر روی‌آورند. از طرفی با نزدیک‌شدن به پایان سال و احتمال پایان محدودیت‌های انرژی تا اواسط اسفند ماه برای واحد‌های احیای مستقیم و کارخانه‌های تولیدکننده آهن اسفنجی نیز به افزایش عرضه‌ها در رینگ فیزیکی کمک کرده‌است.

معامله ۸۴‌ درصدی شمش‌های عرضه‌شده

بازار فیزیکی روز دو شنبه ۳۰ بهمن ماه میزبان ۲۰۳‌هزار و ۸۶۳‌تن شمش فولادی بوده‌است که با تقاضایی حدود ۳۰۵‌هزار و ۹۰۳ تنی مواجه شد که از این میزان چیزی حدود ۱۷۰‌هزار و ۳۷۳‌تن مورد معامله قرارگرفت که به‌عبارت بهتر معادل ۸۴‌درصد از میزان عرضه به‌فروش رسید. معاملات رینگ صنعتی بورس‌کالا در روز دو شنبه ۳۰ بهمن ماه نشان می‌دهد که دادوستد شمش‌های فولادی با میانگین قیمت پایه ۱۹‌هزار و ۸۷۴‌تومان به ازای هر کیلوگرم انجام شده که نسبت به میانگین قیمت پایه در هفته‌های گذشته ۳.۸‌درصد افزایش داشته‌است. معاملات انواع شمش فولاد در بازار فیزیکی روز ۳۰ بهمن ماه با میانگین قیمت ۲۰‌هزار و ۳۶۹‌تومان به ازای هر کیلوگرم انجام شد که نسبت به معاملات هفته گذشته ۱.۴‌درصد معادل ۲۹۷‌تومان افزایش قیمت داشته‌است. پیش‌بینی می‌شود معاملات در تالار صنعتی بورس‌کالا هفته آینده نیز در بازه قیمتی ۱۹‌هزار و ۹۰۲‌تومان تا ۲۰‌هزار و ۷۲۳‌تومان به ازای هر کیلوگرم انجام شود و با این وجود پیش‌بینی می‌شود باتوجه به پایان سال‌جاری و همچنین کمبود نقدینگی عملا افزایش قیمت و افزایش میزان تقاضا و همچنین خرید‌های اعتباری برای شمش فولاد ادامه داشته‌باشد.

منبع: دنیای اقتصاد

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده