تاریخ: ۲۵ فروردين ۱۳۹۸ ، ساعت ۱۵:۴۱
بازدید: ۲۰۱
کد خبر: ۳۳۳۶۸
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
کارشناسان بازار سرمایه پیش‌بینی کردند

دورخیز بازار برای تصاحب سقف ۳۰۰ هزار واحد

می متالز - بورس تهران در نخستین روز کاری خود در سال ۱۳۹۸ شاهد معاملات کم‌حجم و آرام بود.
دورخیز بازار برای تصاحب سقف ۳۰۰ هزار واحد

به گزارش می متالز، در این روز نمادهایی در گروه محصولات شیمیایی، حمل‌ونقل و انبارداری، بیشترین تاثیر را روی شاخص‌های بازار سرمایه گذاشتند.
طبق روال هر سال، تعطیلات نوروزی در معاملات بازار سهام تاثیرگذار بوده و این موضوع سبب شده که حجم و ارزش معاملات در بازار سهام با افت روبه‌رو شود، به طوری که امروز ارزش معاملات بورس تهران به حدود ۳۵۶ میلیارد تومان رسیده است. در هفته‌های پایانی سال ۱۳۹۶ مقدار قابل توجهی از اوراق با درآمد ثابت در بورس تهران عرضه شد و این موضوع توانست حجم کل معاملات را به نوبه خود بالاتر ببرد.
این در حالی است که این روزها افرادی معتقدند به دلیل پیشی گرفتن بازدهی بازارهای رقیب به‌ویژه ارز و طلا از بازار سرمایه، بورس ظرفیت یک جهش بلند را دارد.


عوامل رشد بازار

سیدعلی موسوی، معاون کالایی کارگزاری توازن بازار در این باره اظهار کرد: درحال‌حاضر شاخص بورس ۱۹۵ هزار است که در سال گذشته نیز این رکورد را در بازار زده بود. با این حال پس از مهر، دسته‌ای از عوامل باعث شد تا ۲۴ فروردین نیز بار دیگر این رقم را تجربه کنیم.
وی افزود: یکی از مهم‌ترین عوامل رشد بازار، افزایش نرخ دلار است که بر رشد سهام شرکت‌های صادرات‌محور تاثیر داشته است. عامل دوم رشد کامودیتی‌ها نظیر سنگ‌آهن، صنایع پالایشگاهی، نفت، فولاد، آلومینیوم و... است که تاثیر خود را بر بازارهای جهانی گذاشته و موجب رشد سهام برخی شرکت‌ها شده است.
این کارشناس بازار سرمایه در ادامه افزود: دیگرعامل، این بود که برخی از شرکت‌ها به اصلاح ساختار مالی خود پرداختند و با ارزیابی دارایی‌های خود آن را به‌روز کردند که موجب شد زیان آنها کاهش پیدا کند و تاثیر خود را بر بازار بگذارد.
موسوی تاکید کرد: علاوه بر آن، کاهش سود بانکی و حذف سود روزشمار باعث شد نقدینگی‌های سرگردان جذب بازار سرمایه شود. ضمن اینکه تراز بانک‌ها نیز مثبت شد. بانک‌ها در سال گذشته با مشکل بزرگی روبه‌رو بودند و بیشتر از سود دریافتی وام‌ها به سپرده‌گذاران سود پرداخت می‌کردند و همین عامل موجب شد در سال گذشته تراز منفی داشته باشند اما گزارش بانک‌ها در امسال، پیش‌بینی‌ها را از ادامه روند مثبت بازار سرمایه بهتر کرد.
معاون کالایی کارگزاری توازن بازار در ادامه گفت: در کنار این عوامل، کشش ضعیف بازار مسکن و خودرو برای جذب سرمایه باعث شده است جذابیت خود را از دست بدهد و جذب نقدینگی به وسیله بازار سرمایه رشد کند.
موسوی در ادامه با بیان اینکه شرکت‌های بورسی گزارش‌های مالی بسیار خوبی ارائه کرده‌اند، گفت: البته بازار با تهدیداتی مانند تصویب نشدن اف‌ای‌تی‌اف و مصوبه امریکا علیه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی نیز این ظرفیت را دارد که نرخ دلار را افزایش دهد اما در عمل دیدیم بازار ارز فقط یکی دو روز به این اخبار واکنش نشان داد و دوباره سیر نزولی در پیش گرفت. به همین دلیل حتی اگر دلار بالا هم برود در کوتاه‌مدت تاثیر منفی بر بازار خواهد گذاشت و در بلندمدت بر بازار سرمایه تاثیر مثبت دارد که زیان گذشته را پوشش می‌دهد.
وی ادامه داد: به همین دلیل در تحلیل تکنیکال این وضعیت، چشم‌انداز بازار را مثبت می‌دانم و اگر چند روزی در کانال ۲۰۰ هزار واحد مقاومت کند و بماند، به زودی در مرحله نخست، ۲۴۰هزار و در مرحله بعد ۳۰۰ هزار واحد را نیز تصاحب خواهد کرد.


بازدهی مناسب در فلزات اساسی، پتروپالایشی‌ها و دارویی‌ها

در این زمینه، کارشناس بازار سرمایه گفت: با توجه به افزایش نرخ دلار در سامانه نیما و همچنین افزایش نرخ کامودیتی‌ها، شاهد بازدهی مناسب در فلزات اساسی، پتروپالایشی‌ها و دارویی‌ها در آینده نزدیک خواهیم بود. به گزارش تابناک؛ محمدرضا قاسمی، کارشناس بازار سرمایه با بیان این مطلب گفت: روند صعودی شاخص کل برای فتح کانال ۲۵۰ هزار واحدی تا تیر آغاز شده و البته در مقاطعی نیاز به استراحت خواهد داشت.
وی درباره شایعه‌های مطرح‌شده در گروه‌ها و کانال‌های تلگرامی مبنی بر اصلاح شدید شاخص کل و ترغیب سهامداران به فروش نمادهای شاخص‌ساز گفت: ۲ مسئله درباره اصلاح شاخص مفروض است؛ یکی گزارش ماهانه شرکت‌ها در فروردین ‌است که شاید نتواند انتظارات سهامداران را محقق کند و البته دلیل آن نیز تعطیلات سال نو بوده و طبیعی است.
 مسئله دوم تصویب نشدن لایحه اف‌ای‌تی‌اف از سوی مجمع تشخیص مصلحت نظام است که در هفته‌های آینده، مطرح و نهایی خواهد شد و این ۲ موضوع شاید بهانه‌ای برای اصلاح شاخص با توجه به رشد چند هزار واحدی که در این مدت تجربه کرده است، باشد. تحلیلگر ارشد کارگزاری مبین سرمایه ادامه داد:
با در نظر گرفتن این مسئله باید به این موضوع نیز توجه کرد که گزارش‌های ۳‌ماهه شرکت‌ها امیدوارانه خواهد بود چراکه فروش شرکت‌ها با دلار بیش از ۱۰ هزار تومان است.
 قاسمی افزود: اواخر تابستان سال گذشته، صنایعی به دلیل مشکلات کامیونداران و در پاییز نیز به دلیل آغاز تحریم‌ها با مشکلات فروش روبه‌رو بودند اما با توجه به اینکه شرکت‌ها راه‌های فروش را یافته‌اند فروش‌ها افزایش ‌یافته و از ۳۰ تا ۲۰ درصد کاهش فروش به ۵ درصد افت فروش رسیده‌اند.
این موضوع تاثیر خود را در بهار نشان خواهد داد چراکه افزایش صادرات از بهمن‌ و اسفند، خود را در گزارش‌های ماهانه شرکت‌ها نشان داده و در نمادهای فولادی، فملی و فاسمین بارز بوده که نشان می‌دهد فصل بهار زمان خوبی برای رشد بازار سرمایه است.
 وی با بیان اینکه افزایش نرخ نفت و کامودیتی‌ها به دلیل توافق تجاری امریکا و چین بوده، تصریح کرد: اما در بلندمدت سهامداران باید رکود اقتصادی جهان به‌ویژه چین و امریکا را در نظر بگیرند زیرا یکی از عوامل موثر در رکود اقتصادی جهان، فراتر رفتن نرخ بهره اوراق کوتاه‌مدت از اوراق بلندمدت در امریکاست که اکنون محقق شده و نشان‌دهنده آغاز دوران رکود است.
وی با بیان اینکه بهترین موقعیت خرید، اسفند و همین‌طور بازه زمانی فعلی است، ادامه داد: تیر و مرداد، نقطه اوج بازار خواهد بود و شاخص در آن بازه زمانی در بهترین شرایط است.
قاسمی با بیان اینکه در کنار صنایع بزرگ و شاخص‌ساز، صنایع تورمی را نیز باید در نظر داشت، ادامه داد: در صورت حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی، نمی‌توانند افزایش نرخ را نپذیرند و با توجه به این موضوع شرکت‌های دارویی و غذایی دارویی افزایش نرخ خوبی خواهند گرفت.
قاسمی در پایان به سهامداران توصیه کرد با توجه به نقدینگی خود دست کم ۳ سهم در پرتفوی خود داشته باشند و از تک سهم بودن بپرهیزند چراکه تک سهم بودن اشتباه است و بسیاری از افرادی که در بازار سرمایه متضرر می‌شوند کسانی هستند که چنین اشتباه‌هایی را مرتکب می‌شوند.

عناوین برگزیده