تاریخ: ۰۷ اسفند ۱۴۰۲ ، ساعت ۱۳:۲۹
بازدید: ۸۴
کد خبر: ۳۳۳۸۳۰
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

شکست انحصار استحصال عناصر نادر خاکی/ نیازمند تولید اقتصادی برای رقابت جهانی هستیم

‌می‌متالز - رییس پژوهشکده فناوری‌های شیمیایی سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران، از دستیابی ایران به دانش استحصال عناصر نادر خاکی و شکست انحصار کشور چین در این زمینه خبر داد و گفت: تولید اقتصادی کنسانتره این عناصر از مسائل پیش رو است که اگر بتوانیم قیمت مناسب ارائه دهیم، وارد فاز تولید صنعتی می‌شود.

به گزارش می‌متالز، اسلام کاشی در حاشیه کنفرانس دو روزه بین‌المللی علم و فناوری خوارزمی در جمع خبرنگاران اظهار داشت: یکی از زمینه‌های تحقیقاتی در این پژوهشکده در حوزه عناصر نادر خاکی بود که منجر به تولید دانش استحصال از این عناصر شد. طی چند سال گذشته توانستیم روی منابع مختلف کار کنیم و در سال گذشته کنسانتره‌ای از این عناصر را به سفارش یکی از بخش‌های صنعتی در مقیاس پایلوت به تولید رساندیم.

کنسانتره نوعی ماده تولیدشده از عنصر اصلی است که بیشتر ترکیبات یا حلال‌های عنصر اصلی در آن حذف شده است.

وی با بیان اینکه دانش فنی این محصول به این بخش صنعتی تحویل داده شده است، یادآور شد: تولید اقتصادی این عناصر نادر، از مسائل اصلی تولید آن‌ها در کشور است و باید بررسی شود که تولید آن سودآور است یا خیر، ولی از نظر استراتژیک هم دانش و هم منابع آن در اختیار کشور قرار دارد و اگر کشور نیاز به این عناصر نادر خاکی داشته باشد، دانش فنی آن در کشور موجود است.

شکست انحصار تولید عناصر نادر خاکی

رییس پژوهشکده فناوری‌های شیمیایی سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران عناصر نادر خاکی با اشاره به توان کشور در استحصال عناصر خاکی، گفت: عناصر خاکی نادر و کمیاب یکسری عناصر استراتژیک بوده و در دنیا کمیاب هستند و این عناصر نیز در صنایع‌های تک کاربرد دارند.

وی اظهار داشت: عناصر کمیاب خاکی شامل ۱۷ عنصر کمیاب بوده که مهمترین این عناصر شامل سریم، لانتاریوم و نئودنیوم می‌شود. سری عناصر لانتاریوم بیشتر برای تولید کاتالیست‌های خودرویی و پالایشگاهی و ... کاربرد دارد. مهمترین این عناصر نئودینیوم است که در آهن ربا‌های دایمی به کار می‌رود.

عضو هیات علمی سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران خاطرنشان کرد: با پیشرفت‌هایی که در خودرو‌های الکتریکی و استفاده از انرژی‌های نو مانند توربین‌های بادی صورت گرفته، مصرف آهن ربا‌های دائمی نیز افزایش یافته است؛ به گونه‌ای که در چهار سال اخیر قیمت عنصر نئودینیوم از کیلویی ۴۰ دلار به ۲۰۰ دلار افزایش یافته و اکنون با قیمت ۱۰۰ دلار معامله می‌شود.

کاشی با بیان اینکه انحصار تولید این عنصر تاکنون در اختیار کشور چین بوده است، یادآور شد: ۹۷ درصد تولید جهانی این عنصر در اختیار کشور چین است و ما با این دستاورد می‌توانیم ادعا کنیم که دانش فنی تولید استحصال این عنصر نادر را داریم و تنها مساله موجود در این زمینه مساله اقتصادی آن است.

نیازمند تولید اقتصادی برای رقابت جهانی هستیم

کاشی با بیان اینکه شرکت سفارش دهنده تولید این کنسانتره در حوزه تولید کود‌های شیمیایی و فسفاته فعال است، اظهار داشت: این شرکت خاکی را به عنوان باطله، دور ریز و پسماند دارد و ما از این پسماندها، این عناصر را جداسازی کنیم که برای این شرکت ارزش افزوده هم دارد.

وی افزود: با این دستاورد هم پسماند آن‌ها مجددا وارد چرخه تولید شده و هم آسیب‌های زیست محیطی آن‌ها کاهش یافته و هم ماده با ارزشی از این پسماند به دست می‌آید.

رییس پژوهشکده فناوری‌های شیمیایی سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران خاطرنشان کرد: ما در حال حاضر این دانش را داریم، ولی تولید اقتصادی آن از مسائل پیش رو است و باید با کشوری همچون چین رقابت کنیم.

وی تاکید کرد: این کشور یکی از رقبای ما است. در حال رایزنی هستیم و اگر بتوانیم قیمت مناسب ارائه دهیم، این کنسانتره وارد فاز تولید صنعتی می‌شود.

کنفرانس بین‌المللی علم و فناوری خوارزمی از روز گذشته ششم اسفند ماه در سالن خوارزمی سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران وابسته به وزارت علوم، تحقیقات و فناوری آغاز شد. این کنفرانس دوروزه امروز به کار خود پایان می‌دهد.

منبع: خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا)

عناوین برگزیده