تاریخ: ۰۴ مهر ۱۴۰۲ ، ساعت ۱۶:۰۷
بازدید: ۱۴۵
کد خبر: ۳۱۸۴۱۰
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

توقف صادرات دو ماده معدنی مورد نیاز تراشه سازان جهان از چین

‌می‌متالز - صادرات دو ماده معدنی کمیاب که برای تولید تراشه‌ها ضروری است، در ماه اوت، یک ماه پس از اعمال محدودیت‌های پکن بر فروش خارج از کشور به دلیل امنیت ملی، به صفر رسید.

به گزارش می‌متالز، چین حدود ۸۰ درصد از گالیوم و حدود ۶۰ درصد ژرمانیوم جهان را تولید می‌کند، اما براساس داده‌های گمرک چین که روز چهارشنبه منتشر شد، این کشور هیچ یک از عناصر را در ماه گذشته در بازار‌های بین‌المللی نفروخت. در ماه جولای، این کشور ۵.۱۵ تن محصولات گالیم و ۸.۱ متریک تن محصولات ژرمانیوم صادر کرد.

این محدودیت‌ها نشان‌دهنده تمایل آشکار چین برای مقابله به مثل با کنترل‌های صادراتی ایالات متحده است.

دومین اقتصاد بزرگ جهان در حال حاضر با تقاضای ضعیف داخلی و بحران مسکن دست و پنجه نرم می‌کند. ماه گذشته، صادرات این کشور بیشترین کاهش را در بیش از سه سال گذشته تجربه کرد و ضربه جدیدی به بهبود متزلزل آن وارد کرد.

تحلیلگران می‌گویند که محدود کردن صادرات یک "شمشیر دولبه" است که ممکن است به اقتصاد چین آسیب برساند و انتقال زنجیره‌های تامین به خارج از کشور را تسریع بخشد.

تحلیلگران گروه اوراسیا در گزارش تحقیقاتی ژوئیه گفتند که چین ممکن است پیشرو صنعت در تولید این دو عنصر باشد، اما تولیدکنندگان جایگزین و همچنین جایگزین‌های موجود برای هر دو ماده وجود دارد.

تأثیر سقوط در صادرات در داخل کشور احساس می‌شود. قیمت گالیم در چین کاهش یافته است، زیرا کنترل صادرات باعث انباشته شدن موجودی‌ها شده است.

بر اساس اطلاعات بازار فلزات شانگهای، روز پنجشنبه، قیمت لحظه‌ای گالیوم به ۱۹۰۰ یوان (۲۶۰ دلار) در هر تن رسید که نسبت به اوایل جولای ۲۰ درصد کاهش داشت.

در همین حال، قیمت لحظه‌ای ژرمانیوم به دلیل عرضه محدود اندکی افزایش یافته و در روز پنجشنبه به ۱۰۰۵۰ یوان (۱۳۷۶ دلار) در هر تن رسید.

اکتبر گذشته، دولت بایدن از مجموعه‌ای از کنترل‌های صادراتی رونمایی کرد که شرکت‌های چینی را از خرید تراشه‌های پیشرفته و تجهیزات ساخت تراشه بدون مجوز منع می‌کرد. اما برای موفقیت آمیز بودن کارزار واشنگتن، کشور‌های دیگر باید شرکت می‌کردند. ژاپن و هلند در اوایل سال جاری به این تلاش ملحق شدند که صادرات تراشه‌سازی به چین را بیشتر محدود کرد.

منبع: ایفنا

عناوین برگزیده