تاریخ: ۱۰ اسفند ۱۴۰۲ ، ساعت ۲۳:۱۰
بازدید: ۶۵
کد خبر: ۳۳۴۲۴۴
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

وال استریت آماده جهش می‌شود

می متالز - با وجود افت شاخص‌ها در وال استریت، برخی تحلیلگران معتقدند، رونق بازار تراشه‌ها به افزایش قیمت سهام شرکت‌های تولیدکننده منجر خواهد شد و بورس آمریکا را صعودی خواهد کرد.

به گزارش می‌متالز، در حالی بیشتر بازارهای سهام آسیا و بورس‌های مهم اروپا معاملات امروز را با رشد به پایان بردند که روند منفی بازار وال استریت ادامه یافت. با این حال، برخی از تحلیلگران معتقدند بورس آمریکا آماده جهش است.

بر اساس این گزارش، در پایان معاملات امروز پنجشنبه ۲۹ فوریه (۱۰ اسفند) شاخص نیکی ۲۲۵ به میزان ۰.۱۱ درصد افت کرد، اما شاخص تاپیکس ۰.۰۳ درصد مثبت شد.

شرایط مطلوب بازار چین

بازار چین شرایطی مطلوبی تجربه کرد و شاخص شانگهای با ۱.۹۴ درصد رشد روبه‌رو شد. شاخص CSI ۳۰۰ نیز ۱.۹۱ درصد مثبت شد. دیگر شاخص‌های بازار سهام چین نیز مثبت بودند.

با این حال، در هنگ‌کنگ شاخص هنگ‌سنگ به میزان ۰.۱۵ درصد افت کرد. بازار کره جنوبی روندی نزولی داشت و شاخص کاسپی ۰.۳۷درصد کاهش یافت و شاخص‌های دیگر این بورس هم نزولی بودند. اما در عین حال، در بورس بمبئی، شاخص سنسکس رشدی۰.۲۷ درصدی را ثبت کرد و شاخص Nifty ۵۰ هم ۰.۱۴درصد بالا رفت. بورس تایوان هم شاهد رشد ۰.۶ درصدی شاخص TAIEX بود.

در همین حال، شاخص ASX ۲۰۰ استرالیا هم رشدی ۰.۵ درصدی را تجربه کرد. در پایان معاملات امروز شاخص Asia Dow نیز با ۰.۱۴ درصد رشد مواجه شد.

افزون امروز بورس‌های پاکستان، مالزی و سنگاپور مثبت وبورس‌های مالزی، اندونزی، نیوزیلند و تایلند منفی بودند.

در معاملات امروز همچنین بورس‌های ترکیه، روسیه، امارات، عربستان، یونان، عمان و لبنان مثبت شدند امابورس‌های قطر، کویت و بحرین روز منفی را تجربه کردند.

معاملات کم رونق اروپایی‌ها

این گزارش می‌افزاید؛ بازار‌های اروپایی معاملات چهارشنبه را عموما در فضایی کم‌رونق به پایان بردند، اما این روند امروز تغییر کرد. بر این اساس، شاخص فوتسی ۱۰۰ لندن که دیروز منفی بود، تا میانه معاملات امروز پنجشنبه با رشد ۰.۲۶ درصدی مواجه شد. دکس آلمان ۰.۲۵ درصد بالا رفت و امروز هم مثبت بود. اما سی‌ای‌سی ۴۰ فرانسه که با ۰.۰۸ درصد افزایش چهارشنبه را به پایان برده بود، امروز اندکی افت کرد. شاخص استوکس ۶۰۰ به میزان ۰.۳۵ درصد افت را ثبت کرد، ولی امروز ۰.۱۵ درصد رشد کرد. شاخص IBEX ۳۵ بورس مادرید همچنان منفی بود و امروز هم ۰.۰۳ درصد کاهش یافت. شاخص FTSE MIB بورس ایتالیا که افتی ۰.۲۷ درصدی داشت امروز۰.۳۵ درصد مثبت شد.

افت شاخص داوجونز

بر پایه آمار‌های مارکت واچ، در پایان معاملات چهارشنبه وال استریت، شاخص داوجونز با ۰.۰۶ درصد افت روبه‌رو شد. شاخص اس‌اندپی ۵۰۰ نیز ۰.۱۷ درصد افت کرد. شاخص نزدک نیز کاهشی ۰.۵۵ درصدی را تجربه کرد و شاخص بی‌ثباتی VIX به میزان۱.۲۳ درصد رشد کرد.

بر پایه این گزارش، با وجود افت شاخص‌ها در وال استریت، برخی تحلیلگران معتقدند، رونق بازار تراشه‌ها به افزایش قیمت سهام شرکت‌های تولیدکننده منجر خواهد شد و بورس آمریکا را صعودی خواهد کرد. بر این اساس، بانک یوبی‌اس پیش‌بینی کرده که در سال ۲۰۲۴ شاخص اس‌اندپی ۵۰۰ حدود ۲۰ درصد رشد خواهد کرد.

منبع: پایگاه خبری بازار سرمایه ایران (سنا)

عناوین برگزیده