تاریخ: ۱۳ اسفند ۱۴۰۲ ، ساعت ۱۴:۱۴
بازدید: ۴۳
کد خبر: ۳۳۴۴۵۲
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

دستور بانک مرکزی به بانک‌ها/ در پرداخت وام ازدواج و اخذ ضامن "تسریع و تسهیل" کنید

‌می‌متالز - بانک مرکزی در بخشنامه‌ای به بانک‌ها تأکید کرد که نسبت به پرداخت تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج و تسهیل در اخذ ضامن این تسهیلات اقدام کنند.

به گزارش می‌متالز، طولانی بودن صف وام ازدواج و سخت‌گیری بانک‌ها در اخذ ضامن و وثیقه و... موجب شده است رفع نارضایتی‌ها از عملکرد برخی بانک‌ها در این حوزه به‌دفعات مورد تأکید شخص رئیس جمهور قرار گیرد.

رئیس جمهور در ماه‌های قبل بار‌ها به این موضوع اشاره و تأکید کرده است که باید صف وام ازدواج از بین برود؛ حجت‌الاسلام رئیسی ۳ اسفندماه در چهارمین جلسه شورای‌عالی جوانان نیز بار دیگر به این موضوع پرداخت و بانک مرکزی را موظف کرد در اسرع وقت نسبت به تعیین تکلیف هزاران زوج در انتظار وام ازدواج از جمله رفع مشکل اخذ تضامین بانکی اقدام کند.

چند روز بعد از این دستور رئیس جمهور به بانک مرکزی، مدیر اداره اعتبارات این بانک با اشاره به تأکیدات رئیس‌جمهوری مبنی بر صفر شدن و کاهش صف تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج، تأکید کرد: براین‌اساس این بانک تمهیداتی اندیشید تا به‌رغم پیوستگی و سیال بودن جریان ورود و خروج متقاضیان این تسهیلات، علاوه بر تعهدات و سهمیه‌های ابلاغی به بانک‌های عامل بابت اعطای تسهیلات ازدواج در سال جاری برای کاهش تعداد متقاضیان در صف تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج، بانک‌های عامل نسبت به پرداخت تسهیلات ازدواج به ۱۲۵ هزار نفر از متقاضیان در صف ازدواج و پرداخت تسهیلات قرض‌الحسنه فرزند به تعداد ۱۱۰ هزار نفر از متفاضیان در صف تسهیلات مورد اشاره تا پایان سال جاری اقدام کنند.

طبق اعلام بانک مرکزی، تعداد متقاضیان در صف تسهیلات ازدواج در تاریخ ۰۷ اسفند ۱۴۰۲ از تعداد ۲۷۰ هزار نفر (در تاریخ ۲۴ دی‌ماه ۱۴۰۲) به تعداد ۱۸۳ هزار نفر کاهش یافته است.

۵ اسفند‌ماه هم البته بانک مرکزی در بخشنامه‌ای به مدیران بانک‌های عامل در پرداخت تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج ابلاغ و تأکید کرد: حسب جزء یک بند ب تبصره ۱۶ قانون بودجه سال جاری، پرداخت تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج با ضمانت فراتر از حدود قانون تخلف محسوب می‌شود و در مراجع ذی‌صلاح قابل پیگیری می‌باشد، ضمن آنکه مسوولیت حسن اجرای پرداخت تسهیلات مزبور نیز، به‌عهده بانک مرکزی، بانک‌ها و مؤسسات اعتباری، کلیه مدیران و کارکنان ذی‌ربط می‌باشد.

همچنین با عنایت به مفاد بند ۶ از بسته نظارتی ـ اعتباری که طی نامه شماره ۰۲/۶۱۷۹۰ به بانک ابلاغ شده است، مقرر شده است "با عنایت به تضامین مورد تأکید در بند ب تبصره ۱۶ قانون بودجه، بانک عامل می‌باید نسبت به دریافت تضامین مذکور به‌صورت دقیق نظارت و مراتب تسهیل آن را با عنایت به تأکیدات و بیانات رئیس‌جمهور در جلسه شورای‌عالی جوانان به‌قید فوریت فراهم نماید".

ازاین‌رو با توجه به مسوولیت مستقیم مدیرعامل و اعضای هیات مدیره آن بانک در حسن اجرای مقررات، ضوابط و بخشنامه‌های ابلاغی و باتوجه به مفاد بسته نظارتی ـ اعتباری، آن بانک موظف است ضمن تسریع در اعطای تسهیلات مزبور به متقاضیان در صف تسهیلات یادشده، نسبت به رعایت کامل قوانین و مقررات مربوطه و لحاظ مفاد بخشنامه شماره ۰۲/۶۱۷۹۰ موضوع تسهیل در اخذ ضامن و تسریع در اعطای تسهیلات موصوف؛ به تمامی واحد‌های ذی‌ربط آن بانک تأکید کنند و بر حسن اجرای آن نظارت دقیق به‌عمل آورند و از نتیجه اقدامات به‌عمل‌آمده در این خصوص این بانک را مطلع نمایند.

دستور بانک مرکزی به بانک‌ها/ در پرداخت وام ازدواج و اخذ ضامن

منبع: خبرگزاری تسنیم

عناوین برگزیده