تاریخ: ۱۴ اسفند ۱۴۰۲ ، ساعت ۱۶:۳۶
بازدید: ۴۱
کد خبر: ۳۳۴۵۹۲
سرویس خبر : انرژی
با وجود تمدید توافق اوپک پلاس برای کاهش تولید

قیمت جهانی نفت کاهش یافت

‌می‌متالز - قیمت نفت با وجود توافق گروه نفتی اوپک پلاس برای تمدید کاهش تولید داوطلبانه تا ۳ ماهه دوم سال جاری در تلاش برای حمایت از ثبات کوتاه‌مدت بازار‌های نفت، کاهش یافت.

به گزارش می‌متالز، شاخص جهانی برنت روز دوشنبه و پس از توافق گروه اوپک پلاس برای تمدید کاهش تولید داوطلبانه، با ۰٫۰۵ درصد کاهش به ۸۳٫۵۲ دلار در هر بشکه رسید، درحالی‌که معاملات آتی وست تگزاس اینترمدیت آمریکا با ۰٫۱۹ درصد کاهش به ۷۹٫۸۲ دلار در هر بشکه معامله شد.

اوپک پلاس روز یکشنبه اعلام کرد که کاهش تولید داوطلبانه ۲٫۲ میلیون بشکه‌ای در روز که برای ۳ ماهه اول سال جاری برنامه‌ریزی‌شده بود، در ۳ ماهه آینده نیز ادامه خواهد داشت.

خبرگزاری دولتی عربستان سعودی روز یکشنبه اعلام کرد که این کشور کاهش داوطلبانه یک‌میلیون بشکه‌ای در روز خود را تا پایان ۳ ماهه دوم سال جاری تمدید خواهد کرد. تولید نفت خام ریاض تا پایان ژوئن در حدود ۹ میلیون بشکه در روز خواهد بود.

روسیه، یکی دیگر از کشور‌های سنگین‌وزن اوپک پلاس، تولید و صادرات خود را تا پایان ژوئن مجموعاً ۴۷۱ هزار بشکه در روز کاهش خواهد داد. مسکو داوطلب شده بود تا عرضه خود را به میزان ۵۰۰ هزار بشکه در روز در ۳ ماهه اول کاهش دهد. سایر تولیدکنندگان کلیدی عراق و امارات نیز کاهش تولید داوطلبانه خود را تا پایان ۳ ماهه دوم به ترتیب ۲۲۰ هزار بشکه در روز و ۱۶۳ هزار بشکه در روز تمدید خواهند کرد.

ریستاد انرژی یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های تحلیل بازار نفت در جهان گفت که این اقدام جدید اوپک پلاس به‌وضوح نشان‌دهنده وحدت قوی در داخل این گروه است، موضوعی که پس از نشست وزرای ماه نوامبر که در پی آن آنگولا از اوپک خارج شد، زیر سؤال رفت.

به گفته معاون ارشد این شرکت، این تمدید نشان‌دهنده عزم قوی اوپک برای دفاع از کف قیمتی بالای ۸۰ دلار در هر بشکه در ۳ ماهه دوم است و افزود که اگر اوپک پلاس به‌سرعت کاهش تولید را عملی کند، قیمت نفت در ماه می‌به ۷۷ دلار در هر بشکه کاهش خواهد یافت.

باوجود کاهش عرضه اوپک پلاس، به دلیل حملات مداوم دریایی به محموله‌های نفتی در دریای سرخ و خطرات ژئوپلیتیکی ادامه‌دار ناشی از جنگ اسرائیل علیه حماس، قیمت نفت از ابتدای سال جاری در محدوده ۷۵ تا ۸۵ دلار در هر بشکه کاهش‌یافته است.

منبع: اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده