به گزارش میمتالز، ماه فوریه در حالی به پایان رسیدکه سنگ آهن وارداتی به چین کانال قیمتی ۱۳۰ و ۱۲۰ دلاری را از دست داد و تا کف کانال قیمتی ۴ ماه اخیر خود عقب نشست. بهنظر میرسد که این روند کاهش قیمت ظرف روزهای ابتدایی ماه مارس نیز ادامهدار شدهاست.
سنگ آهن عیار ۶۳.۵درصد وارداتی به بندر تینجیان چین با ثبت کاهش هفتگی ۴.۸ درصدی تا کف کانال قیمتی ۱۱۷ دلار و ۵۰سنت سقوط کرد. این رقم کمترین بهای فروش این محصول در بازه ۴ ماه اخیر بود. این روند کاهش نرخ ظرف ساعات ابتدایی بازگشایی بازارها در روز دوشنبه سوم مارس نیز ادامه یافت. فعالان بازارهای کالایی از بازگشت اقتصاد چین به مسیر رشد در میانمدت ناامید شدهاند و این موضوع باعثشده تا کامودیتیها با محوریت فلزات آهنی و غیرآهنی با افت نرخ مواجه شوند. فروش خانههای نوساز در چین برای ماه ژانویه کاهشی ۳۴درصدی داشت و این در حالی است که دادههای شاخص مدیران خرید صنعتی چین نیز ناامیدکننده بود.
مجموع این موارد باعثشده تا تمایل فولادسازان چینی برای خرید سنگ آهن کاهش یابد و این موضوع به سقوط بهای این محصول بینجامد. چشم انداز منفی تقاضا برای محصولات فولادی در چین باعثشده تا فولادسازان این کشور بهجای خرید مواد اولیه و ذخیرهسازی، نسبت به مصرف ذخایر سنگ آهن در انبارهای خود اقدام کنند و این موضوع به افزایش موجودی سنگ آهن در بنادر چین بینجامد، در حالحاضر میزان سنگ آهن ذخیرهشده در بنادر اصلی چین به بیشترین میزان خود پس از آوریل ۲۰۲۳ رسیدهاست.
شاخص مدیران خرید رسمی بخش تولید چین برای ماه فوریه ۲۰۲۴ مطابق انتظار تحلیلگران رویترز در فازانقباضی اعلام شد. این موضوع سیگنال کاهشی موثری برای بازارهای کالایی بههمراه دارد. اداره مرکز آمار چین، این شاخص رابرابر ۴۹.۱واحد اعلام کرد؛ این رقم کمترین میزان این شاخص پس از دسامبر ۲۰۲۳ بود. سطح ۵۰واحدی معیاری برای سنجش رکود و رونق برای شاخص مدیران خرید بخش تولید تلقی میشود. اعلام این شاخص با نرخی کمتر از ۵۰واحد بیانگر قرارگرفتن در فازرکود و اعلام آن بالاتر از سطح ۵۰واحدی نشان از قرارگرفتن آن در فازرونق دارد. با وجود محرکهای اعمالی از سوی دولت چین برای تحریک اقتصاد در ماه فوریه، همچنان شاخص مدیران خرید رسمی بخش تولید چین برای ماه فوریه در فازرکود اعلام شد.
البته تحلیلگران بخشی از اعلام ضعیف این داده را به تعطیلات سالنو در چین مربوط میدانند. آغاز سالنوی چینی برای امسال منطبق با دهم فوریه بود. با توجه به تعطیلات سراسری یک هفتهای در این کشور به مناسبت سالنو چینی که البته عموما این تعطیلات حداقل تا دوهفته طول میکشد، کاهش ثبت خرید از سوی صنایع چینی در ماه فوریه کاملا قابلانتظار بود. به این ترتیب در شرایطی که برخی تحلیلگران بر این باورند که دادههای رسمی PMI در چین ناامید کننده است، برخی دیگر نگاه خوشبینانه تری به وضعیت بزرگترین اقتصاد کالامحور جهانی داشته و معتقدند این وضعیت نتیجه تعطیلات طولانی مدت به مناسبت سالنوی چینی در ماه فوریه ۲۰۲۴ بودهاست.
منبع: دنیای اقتصاد