تاریخ: ۱۵ اسفند ۱۴۰۲ ، ساعت ۲۱:۳۳
بازدید: ۶۴
کد خبر: ۳۳۴۷۴۳
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

آخرین تحولات بازارجهانی کامودیتی‌ها با رکورد زنی طلا، افزایش نفت و نوسان فلزات

‌می‌متالز - بازار جهانی کامودیتی‌ها در هفته گذشته میلادی با ثبت رکورد طلا، افزایش قیمت نفت و نوسان فلزات و محصولات پتروشیمی همراه شد.

به گزارش می‌متالز، وضعیت بازار‌های جهانی از جمله قیمت طلا و نفت، شاخص دلار، روند فلزات پایه و ... از سوی کارگزاری بانک ملت اعلام شد.

براساس این گزارش، طلا با ثبت عدد ۲، ۰۸۳ دلار در هر اونس به بالاترین رقم ۹ هفته اخیر رسید که ناشی از تضعیف شاخص دلار و کاهش بازدهی خزانه‌داری آمریکا به دلیل انتظار کاهش نرخ بهره بود.

قیمت نفت برنت نیز به دلیل گمانه‌زنی‎‌ها مبنی بر تمدید کاهش عرضه اوپک پلاس و تنش‌های طولانی در خاورمیانه به ۸۳.۱۳ دلار در هر بشکه صعود کرد که بالاترین رقم چهار ماه اخیر است.

قیمت جهانی متانول هم با کاهش عرضه در بحبوحه قطعی واحد‌ها افزایش یافت. به طوری که در بازار اروپا، قیمت‌های نقدی به طور متوسط افزایش یافت. زمانی که قیمت متانول چین نیز به بالاترین حد در یک سال گذشته رسید.

در ایران برخی کارخانه‌های متانول تولید را از سر گرفتند، اما ابهاماتی در مورد این که تا چه زمانی تولید می‌تواند ادامه یابد، وجود داشت. به طوری که کارخانه متانول کاوه مجدداً راه‌اندازی شد، اما نرخ تولید را کاهش داد. پتروشیمی زاگرس نیز دومین کارخانه را دوشنبه راه‌اندازی مجدد کرد که نرخ تولید بین ۵۰ تا ۷۰ درصد در طول هفته متغیر بود. این کارخانه از ۲۱ دسامبر به دلیل محدودیت تامین گاز تعطیل شده بود.

با توجه به جو حاکم بر بازار فلزات پایه، آلومینیوم طی هفته گذشته با روند صعودی به ۲، ۲۴۰ دلار در هر تن رسید. با وجود این که اروپا و امریکا از تحریم جدیدی علیه صنعت آلومینیوم روسیه خودداری کرده اند، اما بازار همچنان نگران بروز کسری در صورت اتخاذ این سیاست در آینده است.

عقب‌نشینی نسبی مس نیز با توجه به داده‌های ضعیف بخش تولید و مسکن چین اتفاق افتاد. هر چند که عدم تقویت شاخص دلار تا حدودی مانع از کاهش بیشتر قیمت این فلز شد و قیمت آن به ۸، ۵۲۵ دلار بر تن کاهش یافت.

قیمت محموله‌های سنگ آهن ۶۲.۵ درصد به کمتر از ۱۲۰ دلار در هر تن (۱۱۶ دلار بر تن) در پایان هفته گذشته رسید که پایین‌ترین قیمت از اواخر اکتبر در بحبوحه تشدید شکست در بازار‌های املاک چین بود.

جهت اطلاعات بیشتر و دریافت فایل به tacodal.ir مراجعه شود.

آخرین تحولات بازارجهانی کامودیتی‌ها با رکورد زنی طلا، افزایش نفت و نوسان فلزات

منبع: بورس پرس

عناوین برگزیده