تاریخ: ۱۶ اسفند ۱۴۰۲ ، ساعت ۱۲:۵۴
بازدید: ۴۵
کد خبر: ۳۳۴۸۰۴
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

عدم النفع ۹۰۰ هزار میلیارد تومانی بودجه از محل معافیت‌های مالیاتی

‌می‌متالز - ارزیابی‌ها نشان می‌دهد که مجموع معافیت‌های مالیاتی سال ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ به ۸۰۰ تا ۹۰۰ هزار میلیارد تومان می‌رسد.

به گزارش می‌متالز، محمد برزگری، رئیس مرکز آموزش پژوهش و برنامه‌ریزی مالیاتی گفت: در سال ۱۴۰۱ حدود ۴۷۰ همت معافیت مالیاتی داده‌شده که اندازه درآمد‌های مالیاتی همان سال است.

وی افزود: البته بخش کشاورزی و سود سپرده اشخاص حقیقی که اظهارنامه‌ای در رابطه با آن به سازمان امور مالیاتی نمی‌رسد در آمار محاسبه مالیات‌ها نیستد، علاوه بر این قوانین متعددی هم برای معافیت بخش‌های مختلف وجود دارد.

رئیس مرکز آموزش پژوهش و برنامه‌ریزی مالیاتی معتقد است که معافیت‌های مالیاتی موجب غیر شفاف‌شدن برخی فعالیت‌های اقتصادی شده و زمینه فرار مالیاتی را فراهم می‌کند. برزگری می‌گوید: یک سری افراد و فعالان اقتصادی هم هستند که از مسیر خاکستری بین معافیت مالیاتی و نداشتن معافیت مالیاتی استفاده می‌کنند. مثلا فعالیت کشاورزی معاف از مالیات است، اما یک سری از فعالیت‌ها وجود دارد که کشاورزی نیست، اما با بخش کشاورزی تعامل دارد و، چون کشاورزی کلا معاف از مالیات است آن بخش‌ها هم شفاف نمی‌شود و مالیات نمی‌دهند.

وی اضافه کرد: ما اغلب معافیت‌ها را نرخ صفر محاسبه می‌کنیم در حالی که اگر نرخ مالیات برای مثال ۲۵ درصد است باید ۲۴ درصد معافیت داده شود، ولی ۱ درصد را نگه داشت و نرخ مالیات را صفر نکرد.

رئیس مرکز آموزش پژوهش و برنامه ریزی مالیاتی ادامه داد: وقتی نرخ مالیاتی را صفر می‌کنیم یعنی یک تکه اقتصاد را غیر‌شفاف کرده ایم.

برزگری گفت:باید برای حقیقی‌ها و حقوقی‌ها سقف معافیت مالیاتی قرار بدهیم یعنی بگوییم هر چه قدر می‌خواهی از معافیت‌ها استفاده کن، اما به میزان مشخصی سقف دارد.

منبع: خبرگزاری تسنیم

عناوین برگزیده