تاریخ: ۱۷ اسفند ۱۴۰۲ ، ساعت ۱۵:۳۴
بازدید: ۴۹
کد خبر: ۳۳۴۹۵۹
سرویس خبر : انرژی

تخفیف ۵درصدی خوراک برای پتروشیمی‌ها با تخصیص ۴۰ درصد از درآمد

‌می‌متالز - مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی گفت: مجتمع‌های پتروشیمی که می‌خواهند از پنج درصد تخفیف خوراک بهره‌مند شوند باید ۴۰ درصد از درآمد خود را به توسعه صنعت پتروشیمی تخصیص دهند.

به گزارش می‌متالز به نقل از وزارت نفت، «مرتضی شاه میرزایی» امروز (پنجشنبه) در نخستین همایش ملی توسعه آینده‌نگری در صنعت پتروشیمی در محل دانشگاه امام صادق (ع) اظهار داشت: این رویکرد که تا زمانی که با غربی‌ها همکاری نکنیم کار پیش نمی‌رود، بسیار غلط است؛ تفکر یخ‌زده که باید هم‌رنگ اروپا و آمریکا شویم هنوز در کشور وجود دارد و باید از آن فاصله بگیریم. چرا با وجود اینکه از کشف نخستین چاه نفت ۱۱۳ سال می‌گذرد، اکنون در حوزه کاتالیست وابستگی داریم؟

شاه میرزایی ادامه‌داد: با وجود هشت سال جنگ تحمیلی، بیشترین نوآوری را در صنعت پتروشیمی داشته‌ایم و به تولید این صنعت نسبت به پیش از انقلاب اسلامی چند برابر شده است، صنعت پتروشیمی یک صنعت فوق‌تخصصی است و در هر مجتمع فرآیند‌های تولید متفاوت است. تا چهار سال آینده می‌توانیم همه تجهیزات صنعت نفت را از تولیدکنندگان داخلی تأمین کنیم.

مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی با اشاره به اینکه در تأمین دانش‌فنی چالش‌هایی داریم، اظهار داشت: آمادگی کامل برای انتقال دانش‌فنی از دیگر کشور‌ها در صنعت پتروشیمی وجود دارد.

شاه میرزایی با بیان اینکه هم‌اکنون ظرفیت تولید صنعت پتروشیمی بیش از ۹۲ میلیون تن در ۷۵ مجتمع است، گفت: چشم‌انداز صنعت پتروشیمی دستیابی به دانش‌فنی همه محصولات شناسنامه‌دار این صنعت است که در کشور‌های دیگر تولید می‌شود.

این مقام مسوول با بیان اینکه نگاه به آینده بدون تکیه و عبرت از گذشته و بررسی وضع موجود ممکن نیست، اظهار داشت: شهیدان هویت ایرانی خود را حفظ کردند و به غرب تکیه نکردند؛ متکی بودن به غرب هویت صنعتی و فرهنگی کشور را نابود می‌کند.

وی با بیان اینکه با پیروزی انقلاب اسلامی جوانان کنترل صنعت نفت را به دست گرفتند و این صنعت دچار اختلال نشد، گفت: صنعت پتروشیمی هرچه دارد را مدیون انقلاب اسلامی است.

مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی با بیان اینکه کلنگ نخستین مجتمع پتروشیمی کشور ۶۵ سال پیش زده شد، افزود: از سال ۱۳۳۷ تا ۱۳۵۷ با وجود اینکه ذخایر هیدروکربوری سرشاری که داشتیم و تحریم و جنگ وجود نداشت، اما فقط ۶ مجتمع پتروشیمی تأسیس شد.

شاه میرزایی با بیان اینکه در زمان طاغوت تولید صنعت پتروشیمی در ۶ مجتمع خلاصه می‌شد، گفت: کشور‌های غربی با وجود فرش قرمزی که برای آن‌ها پهن شده بود، نمی‌خواستند ارزش‌افزوده، اشتغال و تکامل عقلی در کشور به وجود آید.

منبع: خبرگزاری مهر

عناوین برگزیده