تاریخ: ۲۱ اسفند ۱۴۰۲ ، ساعت ۲۲:۰۹
بازدید: ۴۴
کد خبر: ۳۳۵۳۷۵
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

سقوط بورس ژاپن در آغاز هفته

‌می‌متالز - بورس‌های اصلی آسیا هفته را با افت آغاز کردند و در این میان، بورس ژاپن بازنده بزرگ بود. در مقابل، بازار سهام چین شرایط بهتری داشت و با رشد روبه‌رو شد. بورس‌های اروپایی نیز نخستین روز هفته را با رنگ قرمز آغاز کردند.

به گزارش می‌متالز، در پایان معاملات امروز دوشنبه ۱۱ مارس (۲۱ اسفند)، شاخص نیکی ۲۲۵ با افت شدید ۲.۱۹ درصدی روبه‌رو شد. شاخص تاپیکس نیز ۲.۲ درصد سقوط کرد. امروز بیشتر شاخص‌های بورس ژاپن منفی بودند.

بازار سهام هند نیز روندی نزولی داشت و شاخص Nifty ۵۰ به میزان ۰.۴۳ درصد کاهش یافت. شاخص سنسکس نیز افتی ۰.۹ درصدی را شاهد بود. همچنین شاخص کاسپی بورس کره جنوبی ۰.۷۷ درصد کاهش را ثبت کرد. شاخص STI بورس سنگاپور هم ۰.۲۸ درصد افت کرد.

با این حال، در بازار سهام چین، شاخص شانگهای با رشدی به میزان ۰.۷۴ درصد به کارش پایان داد. همچنین شاخص CSI ۳۰۰ با ۱.۲۵ درصد افزایش مواجه شد. در بورس هنگ‌کنگ نیز فضای مثبتی حاکم بود به طوری که شاخص هنگ‌سنگ بیش از ۱.۴ درصد افزایش را ثبت کرد. دیگر شاخص‌های بازار سهام هنگ‌کنگ نیز مثبت بودند.

در پایان معاملات امروز، بورس‌های تایوان، استرالیا، نیوزیلند، تایلند و فیلیپین منفی و بورس‌های پاکستان، مالزی و اندونزی مثبت بودند. شاخص Asia Dow نیز با افتی به میزان ۱.۲۳ درصد روبه‌رو شد.

وحشت در اروپا

بورس‌های مهم اروپایی معاملات نخستین روز هفته را تحت تاثیر سیاست‌های فدرال رزرو آمریکا در فضایی منفی آغاز کردند. بر این اساس، تا میانه معاملات امروز، شاخص فوتسی ۱۰۰ لندن به میزان ۰.۲۳ درصد افت کرد. دکس آلمان و سی‌ای‌سی ۴۰ فرانسه نیز به ترتیب ۰.۷۲ درصد و ۰.۳۶ درصد کاهش را ثبت کردند. شاخص FTSE MIB ایتالیا ۰.۵۸ درصد و شاخص IBEX ۳۵ مادرید هم ۰.۲ درصد افت کردند. همچنین شاخص استوکس ۶۰۰ اروپا به میزان ۰.۴۳ درصد کاهش یافت.

به پیش‌بینی تحلیلگران، معاملات امروز بورس وال استریت نیز با افت شاخص‌ها همراه خواهد شد. با این حال، بورس‌های ترکیه و روسیه شاهد رشد شاخص بودند. در میان بورس‌های عربی خاورمیانه، بازار‌های سهام بحرین، امارات و عمان مثبت و بورس‌های عربستان، کویت، قطر و فلسطین منفی بودند. انتظار برای زمان اجرا شدن نخستین برنامه کاهش نرخ‌های بهره در آمریکا، مهم‌ترین خبر هفته پیش‌رو به شمار می‌رود.

منبع: پایگاه خبری بازار سرمایه ایران (سنا)

عناوین برگزیده