تاریخ: ۲۲ اسفند ۱۴۰۲ ، ساعت ۱۹:۴۰
بازدید: ۱۲۰
کد خبر: ۳۳۵۴۷۵
سرویس خبر : آهن و فولاد

آهن اسفنجی به سوی سقف تاریخی

‌می‌متالز - در معاملات بورس کالا طی هفته چهارم اسفندماه قیمت آهن اسفنجی ۵ درصد افزایش یافت، کنسانتره سنگ آهن نیز با رشد کمتر از ۱ درصدی به بالاترین قیمت در سال ۱۴۰۲ رسید و گندله سنگ آهن روند کاهشی روز‌های قبل را متوقف کرد.

به گزارش می‌متالز، هفته چهارم اسفندماه قیمت آهن اسفنجی به کانال کیلویی ۱۴ هزار تومان بازگشت. گندله سنگ‌ آهن روند نزولی دو هفته قبل را متوقف کرد و کنسانتره سنگ‌ آهن به بالاترین قیمت در سال ۱۴۰۲ رسید. فعالان بازار عقیده دارند محدودیت‌های توزیع گاز در اواسط اسفندماه در کنار افزایش قیمت‌های جهانی از مهم‌ترین دلایل رشد قیمت‌ها در معاملات این هفته از بورس کالا هستند ولی با پایان محدودیت‌های توزیع گاز انتظار می‌رود شرایط در بازار آهن اسفنجی به مراتب بهتر از قبل شود.

آهن اسفنجی به سوی سقف تاریخی

آهن اسفنجی

آهن اسفنجی در معاملات هفته چهار اسفندماه با افزایش ۵ درصدی به قیمت کیلویی ۱۴ هزار و ۱۱۵ تومان رسید. در طول سال ۱۴۰۲ تنها ۳ مرتبه متوسط قیمت آهن اسفنجی به بالاتر از کیلویی ۱۴ هزار تومان رسید. بررسی‌ها نشان می‌دهد هر بار با کاهش دمای هوا و اعمال محدودیت‌های توزیع گاز برای صنایع قیمت آهن اسفنجی به شدت صعودی می‌شود. روند قیمتی آهن اسفنجی به قرار نمودار زیر است:

در معاملات این هفته بورس کالا ۹۵ هزار تن آهن اسفنجی در بورس کالا عرضه شد و تمام این مقدار مورد معامله قرار گرفت. فعالان بازار پیش‌بینی می‌کنند در هفته‌های آینده با کاهش محدودیت‌های توزیع گاز عرضه آهن اسفنجی افزایش پیدا کند.

گندله سنگ‌ آهن

قیمت گندله سنگ‌ آهن در معامله هفته چهارم بورس کالا افزایش یافت. ۲۸ بهمن ماه گندله سنگ‌ آهن به بالاترین قیمت در طول سال رسید و سپس در دو معامله بعدی ریزشی بود تا اینکه این هفته قیمت گندله سنگ‌ آهن دوباره صعودی شد و به کانال کیلویی ۴ هزار و ۹۳۲ تومان رسید.

آهن اسفنجی به سوی سقف تاریخی

این هفته ۶۹۰ هزار تن گندله سنگ‌ آهن در بورس کالا عرضه شد و ۳۴۰ هزار تن از آنها مورد معامله قرار گرفت. آخرین گزارش پلتس نشان می‌دهد همزمان با افزایش قیمت گندله در بورس کالا، قیمت گندله وارداتی چین نیز نسبت به هفته گذشته افزایش یافت و به ۱۲۹ دلار به ازای هر تن رسید.

کنسانتره سنگ‌ آهن

کنسانتره سنگ‌ آهن در معاملات هفته چهارم اسفندماه دوباره سقف قیمتی خود را شکست و با افزایش ۰.۹ درصدی به کیلویی ۳ هزار و ۷۵۰ تومان رسید. این سقف قیمتی کنسانتره سنگ‌ آهن در سال جاری است. متوسط قیمت کنسانتره سنگ‌ آهن در بورس کالا به صورت نمودار زیر است:

آهن اسفنجی به سوی سقف تاریخی

در معاملات هفته چهارم اسفندماه ۷۶۲ هزار تن کنسانتره سنگ‌ آهن در بورس کالا عرضه شد و ۲۳۰ هزار تن از آنها معامله شد. این هفته قیمت کنسانتره سنگ‌ آهن نیز مانند گندله در بازار‌های جهانی افزایش یافت و به ۱۲۸ دلار و ۹۵ سنت رسید.

منبع: پایگاه خبری - تحلیلی ایراسین

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده