تاریخ: ۲۵ اسفند ۱۴۰۲ ، ساعت ۱۴:۱۶
بازدید: ۶۱
کد خبر: ۳۳۵۷۳۴
سرویس خبر : مسکن و ساختمان

انعقاد ۷۷۵ قرارداد تسهیلات بانکی برای پروژه‌های نهضت ملی

‌می‌متالز - مدیرکل دفتر اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی گفت: تاکنون ۷۵۵ هزار قرارداد بانکی برای پروژه‌های نهضت ملی مسکن منعقد شده است.

به گزارش می‌متالز، «ابوالفضل نوروزی» مدیرکل دفتر اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی با بیان اینکه ۲۴۰ هزار واحد مسکن مهر از دولت‌های قبلی به دولت سیزدهم رسید، گفت: تا به امروز از این تعداد ۱۲۴ هزار واحد در کل کشور به بهره برداری رسیده و ۱۲۴ هزار واحد دیگر باقی مانده است که به مردم قول می‌دهیم تا پایان سال آینده کل پرونده مسکن مهر در شهر‌های مختلف ببندیم.

وی ادامه داد: در حال حاضر پیشرفت فیزیکی ۶۸ هزار واحد مسکن مهر به ۷۵ درصد رسیده و ۳۰ هزار واحد از آنها مشکلات حقوقی و تعاونی دارند که از طریق وزارت تعاون و سازمان ملی زمین پیگیر رفع مشکلات آنها هستیم.

وی گفت: دلیل اصلی عدم پیشرفت و تکمیل واحد‌های مسکن مهر آن بوده که دولت در گذشته در پروژه‌های مسکونی نقش پیمانکار را داشته و همین امر دلیل اصلی تأخیر در تحویل واحد‌های مسکونی بوده است. در صورتی که اگر خود مردم کارفرما شوند و ما بتوانیم از ظرفیت‌های مردمی‌سازی استفاده کنیم سرعت اجرای پروژه‌ها دوبرابر می‌شود و در این بخش دولت باید خود نظارت بر پروژه‌ها را برعهده بگیرد تا سرعت اجرا افزایش یابد.

وی ادامه داد: ساخت ساختمان‌های بلند پروژه‌های مسکن مهر سبب شد تا تورم بر این پروژه‌ها غالب شود و سرعت اجرای پروژه‌ها طولانی‌تر شود. چرا که هرچه تعداد طبقات بیشتر شود سرعت ساخت کندتر می‌شود. اما در پروژه‌های نهضت ملی مسکن از تجربه‌های مسکن مهر استفاده کردیم و ساخت ساختمان‌های بلند را کنار گذاشتیم.

برخورد با پیمانکاران متخلف در پردیس

وی با بیان اینکه در شهر جدید پردیس با پیمانکاران کم کار و متخلف برخورد شد، گفت: در حوزه نظارتی با تشکیل کمیته‌هایی به صورت روزانه و مستمر پیگیر اتمام پروژه‌های نهضت ملی مسکن هستیم و امیدواریم با تزریق منابع مالی کافی بتوانیم این پروژه‌ها را هرچه سریع‌تر به اتمام برسانیم.

وی با یادآوری اینکه ۲ میلیون و ۴۰۰ هزار واحد نهضت ملی مسکن در سراسر کشور در حال ساخت است، گفت: از این تعداد، ۴۰۰ هزار واحد در قالب واگذاری زمین به متقاضیان درحال اجرا است. در این طرح‌ها خود مردم کارفرما هستند و با حضور خود مردم روند اجرای پروژه‌ها بسیار خوب در حال پیشرفت است. تجربه نشان می‌دهد هرجا که به مردم اعتماد شد کار‌ها به خوبی پیشرفت کرد.

وی با بیان اینکه در روستا‌ها برای اولین بار اقدام به واگذاری زمین برای مهاجرت معکوس شده است، گفت: زمین حدود ۶۰۰ هزار متقاضی در این بخش تأمین شده است و در حال حاضر به ۷۶ هزار نفر زمین واگذار شده است. همچنین برای ۶۶۲ هزار متقاضی در قالب قرارداد‌های سه جانبه اقدام به ساخت پروژه‌های نهضت ملی مسکن کردیم. در حوزه نوسازی بافت‌های فرسوده، در حال حاضر ۲۴۶ هزار واحد مسکونی در قالب بسته‌های تشویقی و در قالب طرح‌های کلیدبه‌کلید و کلیدبه‌زمین در حال انجام است.

وی افزود: در حوزه مسکن روستایی هم ۴۷۱ هزار واحد مسکونی درحال ساخت است که یک رکورد بزرگ در حوزه ساخت مسکن است.

وی توضیح داد: ۳۰۰ هزار میلیارد تومان تا به امروز آورده مردم برای پروژه‌های نهضت ملی مسکن است و تاکنون ۷۵۵ هزار قرارداد بانکی برای پروژه‌های نهضت ملی مسکن منعقد شده است و ما همچنان پیگیر همکاری بانک‌ها در پرداخت تسهیلات مسکن هستیم چراکه تا به امروز همکاری بانک‌های دولتی خوب بوده، اما بانک‌های خصوصی کم کاری‌های خود را ادامه می‌دهند، با این وجود طی ۵ تا ۶ ماه اخیر روند همکاری مناسب بوده است.

منبع: خبرگزاری مهر

عناوین برگزیده