تاریخ: ۲۶ اسفند ۱۴۰۲ ، ساعت ۱۵:۳۶
بازدید: ۵۴
کد خبر: ۳۳۵۸۳۸
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

ریزش شاخص‌ها در بورس‌های آسیا، اروپا و آمریکا

‌می‌متالز - پایان معاملات هفته برای بسیاری از بورس‌ها در دنیا با افت شاخص رقم خورد به طوری که شاخص‌های بزرگ در بازار‌های آسیا، اروپا و آمریکا نزولی شدند.

به گزارش می‌متالز، در پایان معاملات جمعه ۱۵ مارس (۲۵ اسفند) شاخص نیکی ۲۲۵ به میزان ۰.۲۶ درصد افت کرد. با این حال، تاپیکس به رشدی ۰.۳۵ درصدی دست یافت.

بورس چین شرایط بهتری داشت و شاخص شانگهای ۰.۵۴ درصد بالا رفت. شاخص CSI ۳۰۰ نیز با رشدی ۰.۲۲ درصدی روبه‌رو شد. اما بورس هنگ‌کنگ سراپا قرمز بود و شاخص هنگ‌سنگ ۱.۴۲ درصد افت کرد.

بورس هند نیز روز منفی را تجربه کرد و شاخص Nifty ۵۰ به میزان ۰.۵۶ درصد کاهش یافت. همچنین سنسکس با ۰.۶۲ درصد کاهش مواجه شد. شاخص STI سنگاپور هم ۰.۴۲ درصد تنزل کرد. کاسپی کره‌جنوبی و تایکس تایوان نیز به ترتیب ۱.۹۱ درصد و ۱.۲۸ درصد افت را ثبت کردند. شاخص Asia Dow نیز با افتی به میزان ۰.۵۷ درصد روبه‌رو شد. در پایان معاملات هفتگی منطقه آسیا-اقیانوسیه، بورس‌های استرالیا، نیوزیلند، پاکستان، اندونزی و تایلند منفی و بورس مالزی مثبت بود.

بورس‌های اروپایی وضع نسبتا بهتری داشتند. شاخص فوتسی ۱۰۰ لندن و دکس آلمان به ترتیب ۰.۲ درصد و ۰.۰۳ درصد افت کردند. استوکس ۶۰۰ نیز ۰.۳۲ درصد کاهش یافت. در مقابل، سی‌ای‌سی ۴۰ فرانسه ۰.۰۴ درصد رشد کرد. شاخص FTSE MIB ایتالیا و شاخص IBEX ۳۵ مادرید نیز به ترتیب ۰.۴۶ درصد و ۱.۰۲ درصد افزایش را ثبت کردند.

بورس ترکیه نیز با افت ۰.۶۲ درصدی شاخص BIST ۱۰۰ مواجه شد، اما شاخص MOEX بورس مسکو ۰.۰۹ درصد بالا رفت. در پایان معاملات هفتگی منطقه اروپا، بورس‌های دانمارک، لهستان، سوئیس و مجارستان منفی و بورس‌های یونان، پرتغال و نروژ مثبت بودند.

در منطقه آمریکا، بورس وال استریت شاهد افت بیشتر شاخص‌های مهم بود. بر این اساس، شاخص داوجونز ۰.۵۷ درصد افت کرد. اس‌اندپی ۵۰۰ و نزدک هم به ترتیب ۰.۶۵ درصد و ۰.۹۶ درصد کاهش را تجربه کردند و شاخص ترکیبی بورس نیوریورک ۰.۲۱ درصد نزولی شد.

در این منطقه، بورس‌های آرژانتین، کانادا، شیلی، پرو و مکزیک مثبت و بورس‌های ونزوئلا و برزیل منفی بودند.

با انتشار اخبار مثبت از اقتصاد آرژانتین، شاخص MERVAL بورس این کشور با رشدی به میزان ۲.۸۸ درصد روبه‌رو شد. بر پایه گزارش‌ها، دولت آرژانتین در ماه ژانویه شاهد اولین مازاد بودجه ۵۸۹ میلیون دلاری خود در نزدیک به ۱۲ سال گذشته بود، زیرا رئیس‌جمهور این کشور همچنان برنامه کاهش شدید هزینه‌های دولتی را ادامه می‌دهد.

منبع: پایگاه خبری بازار سرمایه ایران (سنا)

عناوین برگزیده