تاریخ: ۰۳ فروردين ۱۴۰۳ ، ساعت ۲۳:۱۱
بازدید: ۶۸
کد خبر: ۳۳۶۱۳۱
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
مدیرعامل یک کارگزاری تشریح کرد:

اهمیت تاثیر تامین مالی شرکت‌ها از مسیر بازار سرمایه

‌می‌متالز - مدیرعامل یک کارگزاری بیان کرد: صندوق‌های سرمایه‌گذاری راهکاری برای برطرف‌کردن نیاز‌های مالی شرکت‌های پذیرفته‌شده در بازار سرمایه است.

به گزارش می‌متالز، «نادر خسروی‌قوجه» با بیان این که نقدینگی‌ها باید از سمت بازار‌های خُرد به سمت بازار سرمایه جذب شود گفت: با این اقدام، تحرک در بازار‌های دیگر کم‌تر شده و گردش پول در بازار سرمایه افزایش می‌یابد.

وی با بیان این که در حال حاضر خطوط تولیدی کشور فرسوده و نیاز به تعمیرات اساسی و همچنین تولید جدید دارد، افزود: برای ایجاد خط تولیدی جدید قطعا نیازمند سرمایه‌گذاری هستیم. بنابراین، برای جذب این سرمایه‌ها بهتر است تامین مالی از سوی بازار سرمایه صورت گیرد تا خطوط جدید تولید راه‌اندازی شود.

راه‌اندازی خطوط جدید تولید

خسروی‌قوجه با اشاره به این که تامین مالی و جذب سرمایه در افزایش تولید تاثیر بسزایی دارد، اظهار داشت: با راه‌اندازی خطوط جدید علاوه بر رونق تولید در کشور، تورم نیز کاهش می‌یابد.

این کارشناس بازار سرمایه ادامه داد: وجود ابزار‌های معاملاتی، چون صندوق‌های سرمایه‌گذاری نقش بسزایی در جذب سرمایه‌های خرد دارد، اما جذب به‌موقع سرمایه‌ها و اختصاص آن به واحد‌های تولیدی و صنایع کشور اهمیت قابل توجهی دارد.

کسب سود از تولید

وی بیان کرد: برای شرکت‌هایی که خواهان افزایش سرمایه و یا ایجاد خطوط جدید تولیدی هستند بهتر است همانند سازوکار کشور‌های پیشرفته دنیا، نقدینگی در اختیار بخش‌های تولیدی قرار داده شود تا با بهره‌گیری از صندوق‌های سرمایه‌گذاری شاهد ایجاد خط تولیدی جدید، کسب سود از تولید و کنترل قیمت، افزایش تولید و تثبیت قیمت‌ها باشیم.

این کارشناس بازار سرمایه عنوان کرد: یکی از کارکرد‌های اصلی بازار سرمایه، تامین مالی شرکت‌ها یا فراهم‌کردن امکان دسترسی به منابع سرمایه‌گذاران است، این بازار در دنیا نقش مهمی در تامین مالی دارد. تامین مالی صنایع از بستر بازار سرمایه موضوع جدیدی در کشور ما است.

تاثیر تامین مالی شرکت‌ها از بستر بورس

خسروی‌قوجه اضافه کرد: صندوق‌های سرمایه‌گذاری راهکاری برای برطرف‌کردن نیاز‌های مالی شرکت‌های پذیرفته‌شده در بازار سرمایه است.

وی درباره تاثیر تامین مالی شرکت‌ها از مسیر بورس بر اقتصاد گفت: روانه‌شدن منابع مالی به سمت بنگاه‌های تولیدی از طریق بازار سرمایه، علاوه بر مهار تورم از طریق کنترل نقدینگی می‌تواند موجب افزایش تولید و بهره‌وری صنایع شود.

پویایی و تقویت بازار سرمایه

این کارشناس بازار سرمایه، شفافیت در ارائه اطلاعات را مهم‌ترین تفاوت تامین مالی در بازار سرمایه در مقایسه با سایر بازار‌ها را عنوان کرد و گفت: سازمان بورس و اوراق بهادار و همچنین دولت تاثیر بسیار زیادی بر پویایی و تقویت بازار سرمایه دارند. بازار سرمایه باید براساس عرضه و تقاضا باشد و پول به جای این که در سایر بازار‌ها باشد باید به سمت بازار سرمایه هدایت شود.

مدیرعامل شرکت کارگزاری امید سهم با اشاره به این که فرهنگ‌سازی برای تقویت بازار سرمایه نیازمند همکاری همه ارکان اقتصادی کشور به خصوص دولت است، عنوان کرد: رسانه‌هایی، چون صدا و سیما و شبکه‌های مجازی رسالت بسیار بزرگی برای فرهنگ‌سازی بر عهده دارند. پویاتر شدن بازار باید سرلوحه اقدامات اصلی مسوولان کشور قرار گیرد.

منبع: پایگاه خبری بازار سرمایه ایران (سنا)

عناوین برگزیده