به گزارش میمتالز، رضا شریفی کارشناس اقتصادی، در پاسخ به سوالی در مورد اقدامات لازم برای تحقق شعار جهش تولید با مشارکت مردم گفت: شعارهایی که مقام معظم رهبری تعیین میکنند شعارهای هوشمندانهای است، اما متاسفانه اغلب اوقات این شعارها به مرحله عمل نمیرسد و در نتیجه متاسفانه مردم از برکات آن بیبهره میمانند.
وی افزود: اگر یکی از این شعارها در چند سال گذشته، حتی به اندازه ۸۰ درصد، واقعا عملیاتی میشد، بخش عظیمی از مشکلات در حوزههای مختلف حل میشد.
شریفی در خصوص شعار سال ۱۴۰۳ گفت: این شعار بسیار نکته مهمی دارد و در حقیقت تاکید بر همان اصل ۴۴ قانون اساسی است. این اصل سالها مغفول مانده و به شکلهای مختلف توسط دولتها به صورت سلیقهای اجرا شده است. نتیجه چنین رویهای شرکتهای خصولتی هستند که سبب بروز مشکل برای کشور شدهاند.
وی اظهار کرد: به نظر میرسد شعار امسال معطوف به نقدینگی است که در اختیار مردم است که در بازههای زمانی مختلف سبب جهشهای ناموزون در بخشهای مختلف کشور میشود. اگر دولتمردان بتوانند از این نقدینگی استفاده کنند و مردم نیز بتوانند نقدینگی در اختیار خود را در جای درست سرمایهگذاری کنند، قطعا از آن استقبال خواهند کرد.
این کارشناس اقتصادی با اشاره به اینکه برخی آمارهای غیررسمی از آمار ۷۰۰۰ همتی نقدینگی در کشور خبر میدهد، گفت: اگر این رقم نزدیک به واقعیت هم باشد، عدد بسیار مهمی است و میتوان بسیاری از مشکلات کشور را به کمک آن حل کرد. به طور مثال برای هر طرح فولاد اسفنجی با تولید یک میلیون تنی، ۱۰ هزار میلیارد تومان سرمایه کفایت میکند. این سرمایهگذاری اشتغال ۵۰۰ نفری نیز ایجاد میکند.
با توجه به ظرفیت عظیم نقدینگی در کشور میتوان در زنجیره فولاد که به طور ناموزون در کشور رشد کرده است تاثیرگذار بود. امروزه در ابتدای زنجیره فولاد شاهد ضعف هستیم و در میانه زنجیره مشکل نقدینگی وجود دارد. این موضوع تنها مربوط به حوزه فولاد نیست و در تمامی صنایعی که خام فروشی در آن وجود دارد صادق است.
وی ادامه داد: اگر برنامهای به صورت واقعی و دارای ارزش افزوده وجود داشته باشد، آیا مردم در آن سرمایهگذاری نمیکنند؟ قطعا این اتفاق خواهد افتاد.
شریفی با بیان اینکه در حال حاضر دولت ۴۳ پروژه پیشران را تعریف کرده است و قول داده تا پایان دوره اول خود این پروژهها را به اتمام برساند، گفت: پیشنهاد بنده این بود که یک اتاق شیشهای برای اطلاعرسانی وضعیت این پروژهها ایجاد کنیم تا به صورت لحظهای از پیشرفت پروژهها به مردم گزارش دهیم.
وی افزود: مردم باید پروژهها و روند پیشرفت آنها را ببینند تا بتوانند به آن اعتماد کنند. به طور مثال در پروژههای توسعه فلزات مانند فولاد اردبیل و نیریز مردم باید بدانند که پروژه چه درصدی پیشرفت داشته است. این موضوع با همکاری رسانههای و ارتباط مستقیم با مردم ممکن است؛ بنابراین تنها با قانع کردن مردم است که میتوانیم سرمایهگذاری جلب کنیم. در غیر این صورت در این کار موفق نخواهیم بود.
منبع: خبرگزاری تسنیم