به گزارش میمتالز، «محمد لطیفی» کارشناس بازار سرمایه در خصوص «نقش فضای دیجیتال در بازار سرمایه» نوشت:
وقتی صحبت از صنعت مالی در ایران میشود، عموما نام بانکها در ذهن افراد تداعی میشود، ریشه این اتفاق شاید در عمر فعالیت بانکها به عنوان نخستین نهادهای مالی در ایران باشد که به سال ۱۲۶۶ شمسی بر میگردد، اما در کنار آن بازار بورس به صورت رسمی از سال ۱۳۴۶ شمسی آغاز به کار کرده است.
طی سالهایی که بازار سرمایه در ایران فعال بوده، توانسته خدمات و ابزارهای متنوعی برای سرمایهگذاری در اختیار سرمایهگذاران قرار دهد، این خدمات علاوه بر تسهیل فرآیند معاملات سهام و اوراق بهادار بر سرمایهگذاری غیرمستقیم به واسطه صندوقهای سرمایهگذاری بورسی متمرکز بوده است.
نخستین صندوق سرمایهگذاری در ایران از سال ۱۳۸۶ شروع به کار کرده و طی این سالها شمار این صندوقهای سرمایهگذاری از مرز ۴۰۰ صندوق فراتر رفته، علاوه بر این از سال ۱۳۹۲ با ورود صندوقهای ETF یا صندوقهای قابل معامله به بازار سرمایه، فرآیند سرمایهگذاری غیر مستقیم سادهتر و در دسترستر شده است.
برای مقایسه بد نیست نگاهی به وضعیت بازار سرمایه در آمریکا بیندازیم، در سال ۲۰۲۳ بیش از ۶۱ درصد از بزرگسالان آمریکایی در بازار سهام سرمایهگذاری کردهاند، حدود ۵۳ درصد از خانوارهای آمریکایی، صندوقهای سرمایهگذاری را برای سرمایهگذاری انتخاب کردهاند و حدود ۱۲ درصد از این افراد نیز در ETFها سرمایهگذاری کردهاند.
در کشور ما به واسطه توزیع سهام عدالت، نفوذ بازار سرمایه در بین عموم افراد طی سالهای ۱۳۹۹ تا ۱۴۰۱ افزایش چشمگیری داشته و سرمایهگذاری در صندوقهای قابل معامله (ETF) نیز تا حدودی توانسته اعتماد سرمایهگذاران را جلب کند.
توسعه ابزارهای دیجیتال در بازار سرمایه، در کنار امنیت اطلاعات در این حوزه که باعث سهولت سرمایهگذاری و کسب بازدهی مناسب برای سرمایهگذاران نسبت به بازارهای موازی آن (بخصوص در بازههای بلندمدت سه تا پنج سال) شد، سبب افزایش تمایل سرمایهگذاران به بازار سرمایه شده است.
با توسعه زیرساختها بخصوص در بورس کالا میتوان جذابیت بازار سرمایه را برای مخاطبین بیشتر کرد، کمااینکه طی ماههای گذشته شاهد استقبال بسیار زیاد سرمایهگذاران از صندوقهای طلا بودهایم.
ادامه این روند، تبیین قوانینی مثل معافیتهای مالیاتی در کنار سهولت سرمایهگذاری و سهولت نگهداری از سرمایه میتواند مسیر بازار سرمایه را هموار کند.
به صورت خاص طی یک دهه گذشته، توسعه ابزارهای دیجیتال (وب سایت و اپلیکیشن) توانسته نظر سرمایهگذاران را جلب و فرآیندهای تحلیل و سرمایهگذاری را برای آنها سادهتر و جذابتر کند.
علاوهبر این، استفاده بهینه از بستر دیجیتال (رسانههای آنلاین، شبکههای اجتماعی و ابزارهای تبلیغاتی آنلاین و...) توانسته مخاطب را به سمت بازار سرمایه بکشاند، استفاده مناسب از روشهای بازاریابی دیجیتال با تمرکز بر محتوای آموزشی و محتوای تبلیغاتی و همچنین استفاده از ظرفیت شبکههای اجتماعی و ابزارهای تبلیغاتی آنلاین، توانسته پاسخ مناسبی به نیاز عموم مردم در حوزه مالی و سرمایهگذاری باشد، نیازی که با توجه به شرایط اقتصادی کشور و نرخ تورم سالهای گذشته امری ضروری به نظر میرسد.
ادامه این روند و افزایش فعالیت بازاریابی آنلاینِ نهادهای فعال در بازار سرمایه طی سالهای پیشرو میتواند منجر به افزایش اقبال عموم افراد به روشهای نوین سرمایهگذاری در بازار سرمایه شود و این امر در نهایت برای اقتصاد کشور مفید خواهد بود، چراکه مانع از گردش سوداگرانه نقدینگی در بخشهایی همچون دلار، مسکن و... خواهد شد که در نهایت میتواند منجر به سلامت شدن اقتصاد و ایجاد فرهنگ درست سرمایهگذاری در کشور خواهد شد.