تاریخ: ۰۸ فروردين ۱۴۰۳ ، ساعت ۲۳:۳۵
بازدید: ۳۵
کد خبر: ۳۳۶۴۹۲
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
مدیرکل صمت استان کردستان مطرح کرد؛

محقق شدن ۱۰۷ درصد برنامه صادرات سال ۱۴۰۲ در کردستان

‌می‌متالز - مدیرکل صمت استان کردستان اعلام کرد که خوشبختانه در سال گذشته ۱۰۷ برنامه صادرات استان تحقق یافت و این نشان از ظرفیت‌های کردستان در امر صادرات دارد.

به گزارش می‌متالز، «بختیار خلیقی» مدیرکل صمت استان کردستان، ضمن بیان مطلب فوق گفت: در کارگروه توسعه صادرات برنامه کمی و عملیاتی برای توسعه صادرات غیر نفتی مد نظر قرار گرفته و در استان با توجه به برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته خوشبختانه ۱۰۷ تحقق صادرات شکل گرفت.

وی افزود: در حال حاضر استان کردستان یکی از استان‌های مرزی کشور و به عنوان دروازه تجاری توسعه شرق به غرب شناخته شده و همچنین دروازه تجاری به سمت اقلیم کردستان است.

مدیرکل صمت استان کردستان بیان کرد: با احداث راه‌آهن در کردستان به همت مسوولان ارشد استان انتظار می‌رود در سال آینده شاهد امتداد راه‌آهن به سمت مدیترانه باشیم و دروازه تجاری جدیدی به سمت اقلیم کردستان برای بهره‌برداری از واحد‌های تولیدی صادرات محور در منطقه باز شود.

وی در بخش دیگری از سخنان خود یادآور شد: استان کردستان با توجه به مزیت‌های خوبی که در زمینه تجاری داشته در حال حاضر سه گمرک رسمی فعال در باشماق مریوان سیرانبد بانه و سنندج دارد.

خلیقی با اشاره به اینکه در سال گذشته ۴۶۶ میلیون دلار صادرات در کردستان داشته‌ایم که نسبت به مدت مشابه سال قبل از آن شاهد ۱۵ درصد رشد بوده‌ایم، تصریح کرد: در مجموع حجم مبادلات ما ۴ میلیارد و ۶۰۰ میلیون دلار بوده و با توجه به مناسبت‌های قومی و فرهنگی که بین کردستان عراق و ایران وجود دارد انتظار می‌رود در زمینه صادرات شاهد افزایش باشیم.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر ۹۲ صادرات استان کردستان به اقلیم کردستان عراق انجام می‌شود و ۸ درصد صادرات نیز با دیگر کشور‌ها صورت می‌گیرد، یادآور شد: در کل استان کردستان بر اساس آئین‌نامه سامانه بازارچه‌های موقت غیر رسمی در شعاع ۲۰ کیلومتری ۸۷ هزار نفر مرز نشین دارد که کارت بازرگانی آنها در سامانه یکپارچه مرز نشینان صادر شده است.

مدیر کل صمت استان کردستان با بیان اینکه در تعاونی مرزنشینان در شعاع ۳۰ کیلومتری نقطه صفر مرزی نیز ۱۹۶ هزار نفر جمعیت مرزشین در قالب ۱۹ تعاونی ساماندهی شده، گفت: در حال حاضر کردستان ۹۰ هزار جمعیت واحد صنفی دارد که بیشترین فعالیت آنها در زمینه تولید صنفی، توزیع خدمات و خدمات صنفی است.

منبع: شاتانیوز

عناوین برگزیده