به گزارش میمتالز، محمدصادق قنادزاده، با بیان اینکه برخی از ابزارهای سازمان توسعهتجارت برای کمک به بخشخصوصی و تنظیم روابط تجاری با دنیا، شامل رایزنهای بازرگانی مراکز تجاری است، گفت: طی سالهای اخیر تعداد رایزنهای بازرگانی از ۳ یا ۵رایزن مستقر به ۲۰رایزن مستقر رسیده و ۱۰رایزن هم در مسیر اعزام هستند. وی با اشاره به تاثیر حضور رایزنها بر رفع موانع و ایجاد بسترها برای بازاریابی و رفع مشکلات تجار در کشورهای هدف، گفت: همچنین سازمان توسعهتجارت در حال اخذ مصوبات لازم از دولت است تا تعداد رایزنها را به ۶۰ مورد ارتقا دهد. هرچند برخی کشورها فقط ۶۰رایزن در یک کشور دارند، اما ما هم تلاش میکنیم از وضعیت موجود فاصله بگیریم و حتی در برخی کشورها بهدنبال اعزامرایزن دوم و سوم و بالاتر هستیم. به گفته معاون ارتقای کسبوکارهای بینالمللی سازمان توسعهتجارت بعد از اخذ مصوبه برای ارتقای تعداد رایزنها به ۶۰ مورد و تامین منابع، کار جذب بهسرعت شروع میشود که ممکن است کمی زمان ببرد، چراکه کیفیت و پیداکردن رایزنهای خبره مهمتر از کمیت است.
این مقام مسوول با بیان اینکه مراکز تجاری که از جنس بخشخصوصی است آزادی عمل بیشتر و محدودیتهای کم تری دارد، گفت: ایران در حالحاضر در دنیا ۵۰ مرکز تجاری دارد که در حال ارزیابی و پالایش آنها هستیم تا مراکزی که کارکرد ندارند حذف شوند و مراکز جدید هم تاسیس شود. در اصل در حالحاضر تاکید بر اثربخشی مراکز تجاری و نه کمیت آنها است. قنادزاده با بیان اینکه هدفگذاری شده در هر کشوری که هدف تجاری داریم حتما مرکز تجاری موثر هم داشته باشیم، گفت: در حالحاضر ۵۰ مرکز تجاری در ۳۵ کشور فعال است و بنابراین در برخی کشورها بیش از یک مرکز تجاری داریم.
منبع: دنیای اقتصاد