تاریخ: ۱۸ فروردين ۱۴۰۳ ، ساعت ۱۴:۲۲
بازدید: ۹۶
کد خبر: ۳۳۶۸۵۵
سرویس خبر : آهن و فولاد

ثبات در قیمت میلگرد صادراتی ایران

‌می‌متالز - تقاضای فصلی میلگرد، قیمت‌ها در بازار چین را افزایش داد ولی روز چهارشنبه وزش باد‌های شدید در برخی از استان‌های چین قیمت میلگرد را نزولی کرد. گزارش‌ها نشان می‌دهد قیمت میلگرد صادراتی ایران در کانال ۴۷۰ دلار به ازای هر تن ثابت مانده است.

به گزارش می‌متالز، چهارشنبه سوم آوریل با وزش شدید باد در بسیاری از استان‌های چین روند صعودی قیمت میلگرد متوقف شد. قیمت میلگرد در سال ۲۰۲۴ با شدت زیادی نزولی بود ولی هفته‌های گذشته با افزایش تقاضای فصلی، تقاضا برای میلگرد رشد کرد و قیمت‌ها پس از مدت‌ها صعودی شد تا اینکه تقاضای شکننده در بازار متلاطم میلگرد روز چهارشنبه با وزش باد متوقف شد. قیمت میلگرد پس از این اتفاق ۱۰ تا ۲۰ یوآن به ازای هر تن کاهش یافت. در واقع وزش باد ساخت و ساز را به حالت تعلیق درآورد، یک تاجر چینی دراین‌باره به فست‌مارکت گفت: روز سه شنبه ۳ هزار تن میلگرد می‌فروختیم ولی روز چهارشنبه فروش میلگرد تنها چند صد تن بود.

به دنبال این اتفاق قیمت میلگرد تحویل روز در بورس فلزات لندن با کاهش ۶.۵ دلاری به ۵۶۹ دلار به ازای هر تن رسید در مقابل قیمت میلگرد تحویل ماهانه با افزایش ۲.۵ دلاری به ۵۷۶ دلار به ازای هر تن صعود کرد. آخرین لیست قیمت میلگرد بر اساس گزارش فست مارکت به قرار جدول زیر است:

ثبات در قیمت میلگرد صادراتی ایران

میلگرد در بازار کشور‌های بسیاری نسبت به کاهش قیمت‌ها در چین بی‌تفاوت بود و افزایشی شد. برای مثال قیمت میلگرد در شمال اروپا و ایتالیا افزایش یافت. در مقابل میلگرد در کشور‌های آسیایی نزولی بود. در ترکیه گزارش‌ها نشان می‌دهد قیمت میلگرد در کانال ۵۹۵ دلار معامله می‌شود. این قیمت نسبت به ماه گذشته کاهش یافته است ولی نسبت به هفته‌های گذشته بدون تغییر است. میلگرد صادراتی ایران نیز طی هفته‌های گذشته تقریباً ثابت بود.

مؤسسات مختلف قیمت میلگرد ایران در بازار کشور‌های همسایه را ۴۷۰ دلار به ازای هر تن اعلام می‌کنند. نرخ میلگرد صادراتی ایران در طول هفته‌های گذشته ثابت بود ولی گزارش‌ها نشان می‌دهد حجم معاملات پایین است. تنش‌ها در خاورمیانه به خصوص پس از مهرماه تقاضا برای میلگرد را در بازار کشور‌های همسایه کاهش داد. اگرچه بازاریان چشم‌انداز مثبتی نسبت به رشد قیمت میلگرد در ماه‌های آینده دارند.

تقاضا برای میلگرد به صورت فصلی در نیمه اول سال افزایش می‌یابد ضمن اینکه با اعمال محدودیت‌های توزیع برق عرضه میلگرد نیز کاهش پیدا می‌کند. قیمت میلگرد صادراتی ایران هر سال با این اتفاقات صعودی می‌شود و برخی از فعالان بازار مدعی‌اند ثبات قیمت میلگرد صادراتی ایران در این هفته‌ها برخلاف ریزش قیمت میلگرد حتی در ترکیه نشان می‌دهد تقاضا برای میلگرد افزایش یافته است. با این حال چشم‌انداز مثبتی برای میلگرد در بازار‌های مختلف جهان از چین تا ایران وجود ندارد و فعالان بازار در خوش‌بینانه‌ترین حالت انتظار ثبات قیمت میلگرد را دارند.

منبع: پایگاه خبری - تحلیلی ایراسین

عناوین برگزیده