به گزارش میمتالز، علیرضا جعفرپور با اشاره به حرکت کشورهای پیشرفته برای بهرهگیری از انرژیهای پاک در صنایع افزود: کشورهای همانند ژاپن و چین تولید موتورهای آمونیاکی در حوزه بازیابی گازهای هیدروژن را بهمنظور استفاده در صنایع کشتیسازی و خودروسازی آغاز کردهاند.
وی ادامه داد: هیدروژن گرانقیمتترین فرآورده حوزه نفت و گازاست که متأسفانه به علت عدم پیشبینی برای استفاده از این نوع فرآورده در پالایشگاه، هماکنون حجم عظیمی از این ماده ارزشمند از بین میرود.
جعفرپور افزود: ازاینرو مقدمات احداث واحد تولید آمونیاک بهعنوان سوختی پاک از هیدروژن در بندرعباس فراهمشده است که در سه سال آینده با بهرهبرداری از این واحد میتوانیم سالیانه ۵۰۰ هزار تن آمونیاک تولید و هم گام با دنیا برای استفاده از انرژیهای جدید حرکت کنیم.
به گفته وی، برای تولید سوخت با هیدروژن دو نوع راه وجود دارد که راه نخست ترکیب آن با گازکربنیک و تولید هیدروکربن و بنزین است و راه دوم نیز ترکیب هیدروژن با نیترات موجود در هوا است که منجر به تولید آمونیاک خواهد شد.
جعفرپور تصریح کرد:تمام فرآیند تولید آمونیاک در داخل صورت میگیرد و ساخت این واحد آمونیاک سبز که در دنیا بینظیر خواهد بود نیز توسط کارشناسان و متخصصان داخلی انجام میگیرد.
وی سرمایهگذاری این واحد را حدود ۲۵۰ میلیون دلار ذکر کرد و افزود این واحد به زودی مقدمات اجرایی آن آغاز میشود. صادرات روزانه ۵۰۰ تن " LPG " مدیرعامل پالایشگاه ستاره خلیج فارس بابیان اینکه این شرکت با تأمین ۴۰ درصد بنزین موردنیاز کشور، هماکنون جایگاهی راهبردی در توازن انرژی کشور و منطقه دارد گفت: متخصصان این پالایشگاه توانستند از هدر رفت و سوزانده شدن گاز" LPG " جلوگیری کنند و در حال حاضر روزانه ۲ هزار تن " LPG " از این پالایشگاه استحصال و صادر میشود و برای کشور ارزآوری دارد.
جعفرپور از افزایش ظرفیت یکصدهزار بشکه از استحصال انواع فرآوردههای نفتیمان دریک سال ونیم اخیر بهعنوان یکی از کارهای شاخص پالایشگاه ستاره خلیجفارس خبر داد و یادآور شد: حدود یک هزار و ۴۰۰ تن گاز LPG تولید میکردیم، اما با تغییرات در واحدهای عملیاتی که داشتیم و راهاندازی برخی از پکیجهای فرآیندی توانستیم این تولید را به یک هزار و ۸۰۰ تا ۲۰۰۰ تن برسانیم.
وی با اشاره به راهاندازی واحد تصفیه هیدروژنی نفت و گاز در ارتقا جایگاه صادرات فرآوردههای نفتی ایران و کاهش آلودگیهای ناشی از سوخت وسائط نقلیه در کشور نیز گفت: درراستای جلوگیری از آسیبهای زیستمحیطی پالایشگاه، واحدهای تصفیه فرآوردههای نفتی و گازوئیل در این مجموعه به بهرهبرداری رسید که دراینارتباط نفت سفید و گازوئیل یورو ۵ تولید شد.
جعفرپور عنوان کرد:با تبدیل نفت سفید معمولی به نفت سفید یورو ۵ امکان صادرات دریایی نفت سفید برای اولین بار فراهم شد.
مدیرعامل پالایشگاه ستاره خلیج فارس از افزایش ۲۰ درصدی تولید بنزین پالایشگاه ستاره خلیج فارس در دولت سیزدهم سخن گفت و افزود: روند تولید بنزین در این پالایشگاه قبل از سال ۱۴۰۰ روند کاهشی داشته است که تولید این پالایشگاه باروی کار آمدن دولت سیزدهم به افزایش ۲۰ درصدی در مدت ۲ سال به ۳۹.۵ میلیون لیتر در روز رسید. وی اظهار داشت:با توجه به ناترازی فزآینده بنزین در کشور و لزوم واردات برای تأمین این محصول، اگر پالایشگاه ستاره خلیج فارس ساخته نمیشد، ایران باید ۲۸ میلیارد دلار برای واردات بنزین هزینه میکرد.
مدیرعامل پالایشگاه ستاره خلیج فارس بابیان اینکه این پالایشگاه در سال گذشته اقداماتی در خصوص محیطزیست انجام داده است گفت:پالایشگاه ستاره خلیج فارس یکی از پالایشگاههای پیشرو در امر محیطزیست است و با استناد به خروجی آزمایشگاه معتمد سازمان محیطزیست، پالایشگاه ستاره خلیج فارس در زمره صنایع سبز کشور قرار دارد.
جعفرپورادامه داد:این پالایشگاه در برگزاری همایشها و محافظت از زیستکره گنو و پاکسازی ساحل و سواحل نیلگون خلیج فارس و جزایر پیشرو بوده است. وی به جمعآوری ۱۳تن زباله و پلاستیک در سطح کوه گنو، کاشت یکصد هزار اصله نهال حرا در سواحل خلیج فارس توسط کارکنان این پالایشگاه اشاره کرد. گفتنی است پالایشگاه ستاره خلیج فارس بزرگترین پالایشگاه میعانات گازی جهان و همچنین بزرگترین پالایشگاه کشور است و حتی بهعنوان بزرگترین تولیدکننده بنزین در دنیا محسوب میشود.
منبع: بورس نیوز