به گزارش میمتالز، قیمت سیستمهای ذخیره انرژی در چین طی سال ۲۰۲۴ نصف شد. بر اساس آمار در سالهای ۲۰۲۱ و ۲۰۲۲ قیمت سیستمهای ذخیره انرژی در چین بالاتر از ۲۰۰ دلار در هر کیلووات ساعت بود. سال ۲۰۲۳ به کمتر از ۲۰۰ دلار رسید و در ۴ ماه ابتدایی از سال ۲۰۲۴ به کمتر از ۱۰۰ دلار در هر کیلووات ساعت کاهش پیدا کرد.
کاهش قیمت سیستمهای ذخیره انرژی با ریزش قیمت لیتیوم کربنات در بازار چین آغاز شد. دولت چین از سال ۲۰۲۰ سیاستهای حمایتی جدیدی برای تولید خودروهای برقی در دستور کار قرار داد. این سیاستها با افزایش شدید قیمت لیتیوم کربنات همراه بود. قیمت هر تن لیتیوم از محدوده زیر ۵۰ هزار یوان تا بالاتر از ۵۵۰ هزار یوان پیش رفت. همزمان با این اتفاق قیمت سیستمهای ذخیره انرژی رشد قابل توجهی داشت تا اینکه دولت چین در اواخر سال ۲۰۲۲ سیاستهای حمایتی از بخش خودروهای برقی را تعلیق کرد و لیتیوم در یک سقوط آزاد تاریخی به کمتر از ۱۰۰ هزار یوان در تن برگشت.
نوسانات قیمت لیتیوم در طول یک سال گذشته نرخ بسیاری از فلزات کلیدی در باتری را نیز بر مدار نزول قرار داد تا همه آنها همراه با لیتیوم یک دست ریزشی شوند. لیتیوم کربنات هفته گذشته با قیمت هر تن ۱۱۰ هزار یوان مورد معامله قرار گرفت. این قیمت اگرچه نسبت به ماههای پایانی سال ۲۰۲۳ افزایش یافته است ولی همچنان نسبت به اوج سال ۲۰۲۲ کمتر است و در نتیجه قیمت سیستمهای ذخیرهسازی چین با این تحولات امروز کمتر از نصف سال گذشته است.
آخرین اخبار بازار لیتیوم نشان میدهد تقاضا همچنان سطح بالایی ندارد، از طرفی موجودی بالای لیتیوم کربنات توسط باتریسازان چینی تقاضای آنها در بازار را کاهش میدهد. آژانس بینالمللی انرژی پیشبینی کرد پیک افزایش تقاضای بعدی در بازار لیتیوم از سال ۲۰۲۸ اتفاق میافتد و در نتیجه ادامه روند نزولی سیستمهای ذخیرهسازی انرژی در چین محتمل است. رویترز در گزارش مدعی شد سازندگان باتری از شرایط فعلی قیمتها رضایت دارند.
آمار نشان میدهد فروش خودروهای برقی در ۳ ماه اول سال ۲۰۲۴ بیش از ۱۴ درصد کاهش یافته است ولی با کاهش قیمت لیتیوم و سیستمهای ذخیره انرژی در چین خودروسازان موفق شدند قیمت تمام شده خودرو برقی را کاهش دهند و پس از آن قیمت مصرفکننده را کمتر کردند. در چین غولهای تولیدکننده خودروی برقی طی ماههای گذشته بارها قیمت محصولات خود را کاهش دادند و پیشبینیها نشان میدهد این رویه در ماههای آینده نیز ادامهدار باشد. کاهش قیمت لیتیوم کربنات و به دنبال آن سیستمهای ذخیره انرژی در چین تاکنون با افت قیمت محصولات نهایی به خصوص اتومبیلهای برقی همراه بوده است.