به گزارش میمتالز، ادواردو ملو فرانکو، مدیر بازاریابی شرکت معدنی برزیل واله هم در یک کنفرانس صنعتی در سنگاپور گفت: در کوتاهمدت، همچنان شاهد انعطافپذیری قوی در اقتصاد چین هستیم؛ اگرچه بازار املاک در چند سال آینده کاهشی تصور میشود.
به عنوان مثال، میبینیم که زیرساختها همچنان در چین بهشدت در حال رشد است و تولید نیز در چین عملکرد بسیار خوبی از خود به نمایش گذاشته است. دادههای گمرک نشان میدهد که واردات سنگ آهن چین در سهماه ابتدایی سال ۲۰۲۴ به ۳۱۰.۱۳ میلیون تن رسید که ۵.۵ درصد افزایش را نسبت به سال قبل به ثبت رسانده است. با این حال، چین ۲۵۶.۵۵ میلیون تن فولاد خام در سهماه نخست سال ۲۰۲۴ تولید کرد که نسبت به سال گذشته ۱.۹ درصد کاهش داشته است. همچنین دادهها نشان میدهد که اقتصاد چین در سهماه اول سالجاری سریعتر از حد انتظار رشد کرده است و به مقامات کمک میکند تا در مواجهه با ضعف طولانی در بخش املاک و افزایش بدهیهای دولت محلی، این رشد را تقویت کنند.
در عرصه جهانی نیز فرانکو گفت: پیشبینی میشود که میزان تولید فولاد جهان تا سال ۲۰۳۰ به ۲.۰۷ میلیارد تن برسد که پیش از این میزان تولید فولاد جهانی ۱.۹ میلیارد تن پیشبینی شده بود. در حال حاضر این افزایش تولید در برخی از مناطق همچون خاورمیانه، هند و آسیای جنوب شرقی کاملا مشخص است. انتظار میرود که این مناطق به منبع بزرگی برای رشد در سالهای آینده تبدیل شوند.
بررسی روند قیمتی سنگ آهن طی چند هفته اخیر نشان میدهد که این محصول در مسیر صعودی قرار داشت، به طوری که روز ۶ مه قیمت محمولههای سنگ آهن با عیار ۶۲ درصد به ۱۲۰ دلار به ازای هر تن رسید که بالاترین قیمت در بیش از دوماه به حساب میآید و بعد از آن روز روند قیمتی سنگ آهن نزولی شد و در روز ۱۰ مه به ۱۱۵ دلار به ازای هر تن رسید. این در حالی است که میزان عرضه و تقاضا برای این محصول در سطح جهانی با کاهش روبه روست. در این شرایط دفتر سیاسی چین متعهد شد که اقدامات جدیدی را برای تسهیل خرید مسکن در سالجاری تصویب خواهد کرد. کاهش نرخ بهره جدید برای بانک خلق چین ازجمله این اقدامات است. در تلاشی برای کاهش بحران طولانیمدت بدهی برای توسعهدهندگان کلیدی املاک و کاهش بدبینی برای ساختوسازهای آینده نیز از دیگر اقدامات چین برای تسهیل مسکن خواهد بود. علاوه بر این، پکن برای اولین بار در ۱۳ سال گذشته محدودیتهای خرید خانه را کاهش داد تا خریدار مسکن را تحریک کند. در این بین، آخرین دادههای شاخص مدیران خرید صادراتی چین نشان میدهد که تقاضا برای کالاهای تولید چین در بازارهای خارجی قوی است.
منبع: دنیای اقتصاد