تاریخ: ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ ، ساعت ۲۲:۴۷
بازدید: ۱۱۳
کد خبر: ۳۴۱۳۴۸
سرویس خبر : خودرو و قطعه سازی
افت ۵ هزار تومانی قیمت دلار طی روز‌های اخیر موجب شد

کاهش ۵ تا ۷ درصدی قیمت خودرو‌های تجاری

کاهش ۵ تا ۷ درصدی قیمت خودرو‌های تجاری
‌می‌متالز - اگر قیمت دلار روند نزولی خود را ادامه دهد، بازار خودرو‌های کاروتجاری حداقل ۱۰ تا ۱۵درصد ریزش خواهد کرد

به گزارش می‌متالز، بازار خودرو چه در حوزه خودرو‌های سواری و چه خودرو‌های کاروتجاری شاهد افت قیمت بوده است. افت قیمت در بازار خودرو ناشی از افت قیمت دلار تا ۵هزار تومان طی روز‌های اخیر بوده است. با این‌حال، بازار خودرو‌های کاروتجاری علاوه‌بر تاثیرپذیری از قیمت دلار، از رکود سنگین و کاهش شدید تقاضا نیز تاثیر پذیرفته است. روند قیمت‌ها در بازار طی این هفته کاهش پیدا کرده است و اگر قیمت دلار روند نزولی خود را ادامه دهد، بازار خودرو‌های کاروتجاری حداقل ۱۰ تا ۱۵درصد ریزش خواهد کرد. در این شرایط، به نظر می‌رسد افرادی که قصد خرید انواع خودرو‌های سنگین را دارند، تا به ثبات رسیدن قیمت دلار می‌توانند صبر کنند. در بازار پر از رکود خودرو‌های سنگین، به نظر می‌رسد با ریزش قیمت دلار، فروشنده هم افزایش پیدا کرده است. برخی فروشندگان قصد دارند تا خودرو‌های سنگین خود را هم‌زمان با کاهش نرخ ارز به فروش برسانند. با این‌حال، به دلیل پایین بودن تقاضا و کمبود مشتری در بازار، فروش خودرو‌ها کار بسیار سختی خواهد بود.

وضعیت بازار خودرو‌های سنگین چگونه است؟

میلاد خاموشیان، کارشناس و فعال حوزه خودرو‌های سنگین، با اشاره به روند قیمت محصولات در این بازار پرالتهات به «دنیای‌خودرو» گفت: «بازار خودرو‌های سنگین طی سال‌های اخیر چندان دلچسب نبوده است. مشتری به دلیل تورم موجود توان خرید را از دست داده یا با مشقت و اقساط سنگین خودرو سنگین مورد نظر خود را تامین می‌کند. اما درمجموع بازار در رکود سنگینی قرار دارد.»

وی افزود: «درحال‌حاضر خریدار در این بازار به‌شدت کم است و قیمت‎ها بسیار بالا است. بار برای حمل کم شده و رقابت کاذب در این حوزه شکل گرفته است؛ بنابراین کامیون‌ها به‌سختی هزینه خود را در می‎آورند. با این وجود قیمت‌ها در بازار همچنان بالا است و کاهش قیمتی که در روز‌های اخیر رقم خورده، هنوز نتوانسته است تاثیر بزرگی بر رفع رکود بگذارد.»

قیمت خودرو‌های تجاری ۵ تا ۷ درصد کاهش داشته است

این کارشناس و فعال حوزه خودرو‌های سنگین، با بیان این‌که قیمت خودرو‌های کاروتجاری طی روز‌های اخیر حدود ۴ تا ۶ درصد کاهش داشته است، اظهار کرد: «برخی خودرو‌های سنگین حدود ۶ درصد و برخی دیگر حدود ۴درصد کاهش قیمت را طی روز‌های اخیر تجربه کرده‌اند. به‌عنوان مثال؛ کشنده ولوو در بازار از حدود ۱۲ میلیارد تومان به ۱۱.۵میلیارد تومان کاهش قیمت داشته است. قیمت کامیونت فوتون نیز از ۵ میلیارد و ۲۵۰ میلیون تومان به ۴ میلیارد و ۹۹۰ میلیون تومان کاهش پیدا کرده است. این روند برای سایر خودرو‌ها نیز دیده می‌شود و بازار روند کاهشی به خود گرفته است.»

وی افزود: «این روند، احتمالا تا پایان هفته هم ادامه خواهد داشت. چراکه ریزش قیمت دلار به نظر روندی ادامه‌دار خواهد بود. مگر این‌که دوباره اتفاق خاصی در فضای سیاسی و بین‌المللی رخ دهد که بار منفی برای اقتصاد کشور داشته باشد.»
بازار چه زمانی از رکود خارج می‌شود؟

بازار خودرو‌های سنگین، در رکود سنگینی قرار دارد. چراکه مشتری دست خالی است و توان خرید کامیون چند میلیارد تومانی را ندارد. ضمن این‌که اگر توان خرید هم داشته باشد، به دلیل کمبود بار و افزایش هزینه استهلاک، خرید این وسایل خیلی صرفه اقتصادی در شرایط فعلی ندارد.

میلاد خاموشیان با اشاره به مشکلات حوزه حمل‌ونقل، تصریح کرد: «حدود دو سال است که تغییری در قیمت حمل جاده‌ای رخ نداده و قیمت‌ها تغییری نداشته است. این در حالی است که هزینه نگهداری از خودرو‌ها حداقل ۲۵درصد و شاید تا ۴۰درصد افزایش پیدا کرده است. ازسوی‌دیگر، به علت کمبود بار، رقابت کاذبی هم بین کامیون‌داران شکل گرفته است و برخی زیر قیمت مصوب هم حاضر به حمل بار می‌شوند. در این صورت، اصولا انتظار رونق از بازار کامیون و کشنده داشتن، نابه‌جا خواهد بود.»

وی تاکید کرد: «بازار کامیون و کشنده با بازار کار ارتباط مستقیم دارد. این بازار مانند بازار خودرو‌های سواری نیست که خودرو بدون کارکرد هم افزایش قیمت بخورد. کامیون و کشنده بسیار گران تمام می‌شود و باید از طریق آن پول به دست آورد؛ بنابراین راننده به قصد سود از قیمت آینده، کامیون نمی‌خرد بلکه باید با آن به صورت مداوم کار کند و کسب درآمد کند.»

خاموشیان ادامه داد: «به نظر من، بازار وقتی از رکود خارج می‌شود که قیمت ارز کاهش پیدا کند و در قیمت مناسب تثبیت شود. پس از آن باید تحریم‌ها برداشته شود و مراودات با خارج از کشور عادی شود و شاهد ورود یا صادرات منظم کالا‌ها باشیم. در این صورت، ابتدا بازار کار خودرو‌های تجاری از رکود خارج شده و سپس بازار خود کامیون و کشنده از رکود خارج خواهد شد.»

منبع: اخبار خودرو (دنیای خودرو)

عناوین برگزیده