تاریخ: ۱۲ ارديبهشت ۱۴۰۳ ، ساعت ۱۳:۵۳
بازدید: ۱۰۰
کد خبر: ۳۳۹۵۴۲
سرویس خبر : خودرو و قطعه سازی
تنوع سبد صادراتی گروه صنعتی ایران‌خودرو

افزایش ارزش صادراتی گروه محصولات غیرخودرویی ایران‌خودرو

افزایش ارزش صادراتی گروه محصولات غیرخودرویی ایران‌خودرو
‌می‌متالز - مدیر دفتر مطالعات و برنامه ریزی بازار‌های صادراتی ایران خودرو با اشاره به این‌که در سال‌های گذشته تنوع سبد محصولات صادراتی از خودرو فراتر رفته و گروه‌های کالایی و خدماتی جدیدی به آن افزوده شده، گفت: از جمله این گروه محصولات می‌توان به قطعات ریخته‌گری، موتورسیکلت، خودرو‌های تجاری، قطعات OEM و OES برای محصولات سایر خودروسازی‌های جهان، قطعات یدکی اصلی محصولات ایران خودرو و خدمات فنی-مهندسی در خصوص صنعت خودرو و دیگر صنایع اشاره کرد.

به گزارش می‌متالز، امیرمحمد کیان منش در حاشیه برگزاری نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی ایران افزود: در گروه‌های کالایی، برخی از محصولات گروه صنعتی ایران خودرو مانند رنگ، اقلام پلیمری و قالب‌های صنعتی، در صنایعی غیر از صنعت خودرو نیز قابل بازاریابی هستند.

وی با بیان این‌که در یک دهه گذشته تقریبا به شکل مداوم و با ثباتی، حجم صادرات گروه‌های غیر خودرویی افزایشی تدریجی داشته، بیان کرد: این حجم از صادرات قطعات حتی توانسته در سال ۱۴۰۲ با ارزش صادرات گروه خودرویی برابری کند.

به گفته کیان منش، نمایشگاه ایران اکسپو برای گروه صنعتی ایران خودرو یک فرصت استثنایی بود چرا که با توجه به غیر تخصصی بودن نمایشگاه در حوزه صنعت خودرو، ایران خودرو توانست بخشی از توانایی‌های رقابت پذیر صادراتی خودرویی و غیرخودرویی خود را به نمایش گذارد.

مدیر دفتر مطالعات و برنامه‌ریزی بازار‌های صادراتی ایران خودرو، با بیان این‌که در نمایشگاه ایران اکسپو سال جاری شاهد حضور شرکت‌های متعددی در گروه‌های مختلف کالایی و خدماتی در غرفه ایران خودرو هستیم از جمله شرکت ایپکو که توانایی بالایی در مهندسی، آزمون و کالیبراسیون انواع موتور‌ها اعم از موتور‌های درون سوز تنفس طبیعی و پرخوران (توربو شارژ) یا موتور‌های هیبرید و برقی را دارد، یادآور شد: به واسطه فشار‌های اقتصادی ناشی از تحریم در سال‌های اخیر، سطح دانش به شدت در مجموعه ایپکو افزایش و توسعه یافته و این موضوع موجب شده است که امکان ورود به موضوعات مختلف در بهینه سازی احتراق یا مصرف سوخت، طراحی موتور‌های هیبرید و تمام الکتریک در این شرکت شکل گیرد. در سال‌های گذشته نیز فرصت‌هایی پیش آمده که شرکت ایپکو موفق شده است به ارزآوری از محل فروش خدمات مهندسی دست یابد.

وی با اشاره به حضور شرکت ایساکو در نمایشگاه ایران اکسپو، خاطرنشان کرد: ایساکو به عنوان متولی خدمات پس از فروش و توزیع کننده قطعات یدکی اصلی در بازار‌های صادراتی، همواره در کنار خودرو‌های صادراتی حضور فعال داشته و می‌تواند متضمن پایداری صادراتی رقابت پذیر در تمام بازار‌ها باشد.

کیان منش، با اشاره به این‌که شرکت قالب‌های صنعتی ایران خودرو (آیکید) سوابق بسیار خوبی در برخی بازار‌های بین‌المللی داشته و همکاری‌هایی با شرکت‌های اروپایی و غیر اروپایی داشته و امروز نیز در این نمایشگاه حضور دارد، گفت: با شروع تحریم‌های ظالمانه علیه صنعت خودروسازی، مراودات این مجموعه با شرکت‌های مذکور دچار خلل شده بود که در سنوات اخیر با جان گرفتن مجدد فرآیند‌های بازاریابی بین‌الملل و پیگیری‌های مجدانه شرکت آیکید، مذاکرات خوبی انجام گرفته و تلاش‌های منسجم و هدفمندی برای از سرگیری صادرات انجام شده که امید است در سال جاری شاهد به ثمر نشستن این مذاکرات باشیم.

وی افزود: حضور آیکید در این نمایشگاه به عنوان نماینده توانمندی‌های صادراتی ایران خودرو در حوزه قالب سازی بوده، اما مذاکرات آنها صرفا معطوف به محصولات خود آن شرکت نیست و می‌تواند نقش خوبی در توسعه صادرات ایران خودرو در زمینه قالب‌سازی که یکی از بنیان‌های اساسی هر صنعتی است داشته باشد.

مدیر دفتر مطالعات و برنامه ریزی بازار‌های صادراتی ایران خودرو، با اشاره به این‌که شرکت گوهرفام که یکی از اصلی‌ترین شرکت‌های ما در داخلی‌سازی به شمار می‌رود نیز در این نمایشگاه حضور دارد، اظهار کرد: این مجموعه یکی از تامین کنندگان اصلی ما در زمینه رنگ خودرو به شمار می‌رود.

وی با بیان این‌که مجموعه صادرات قطعات ریخته گری ایران خودرو که حداقل شش شرکت از شرکت‌های گروه صنعتی ایران خودرو را نمایندگی می‌کند نیز در این نمایشگاه حضور دارد، عنوان کرد: این شرکت‌ها توانسته اند مهندسی، طراحی، ساخت و تولید قطعات را بومی سازی کرده و به تولید قطعات متعدد در سطح تجاری نیز دست یابند. این مجموعه‌ها هم چنین، از توان صنعتی سازی خوبی بهره‌مند بوده و توانسته اند نیاز‌های گروه صنعتی ایران خودرو و سایر خودروسازان و حتی بازار خودرو را نیز پاسخ‌گو باشند.

کیان منش، با اشاره به این‌که آخرین نماینده از گروه صنعتی ایران خودرو در این نمایشگاه، شرکت تولیدی نیرو محرکه است، بیان کرد: این شرکت تولیدکننده موتور سیکلت با برند نامی و NMI است که برندی خوشنام در برخی بازار‌های صادراتی بوده و توانسته سهم بازار بسیار خوبی را در خصوص موتورسیکلت‌هایی که از موتور‌های درون سوز استفاده می‌کنند، کسب کند. 

وی با اشاره به این‌که شرکت تولیدی نیرو محرکه در زمینه توسعه محصول عملکرد بسیار خوبی داشته است، گفت: موتورسیکلت تمام برقی نیز چند سالی است که در سبد محصولات تولیدی نیرو محرکه قرار گرفته و با مراودات جدیدی که با کشور‌های متعدد شکل گرفته، امیدواریم بازار‌های صادراتی این شرکت تنوع و توسعه یابند.

گفتنی است، ششمین نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی ایران از روز هشتم اردیبهشت‌ماه آغاز به کار کرده و تا ساعت ۱۷ امروز در محل دائمی برگزاری نمایشگاه‌های تهران پذیرای بازدیدکنندگان است.

منبع: ایکوپرس

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده