به گزارش میمتالز، «مهران سالاریه» رئیس ستاد نوسازی ناوگان حملونقل روز یکشنبه در نشست خبری، اظهار کرد: اسقاط خودروهای فرسوده مهمترین عامل کاهش آلودگی هواست و با توجه به فرسودگی ناوگان حملونقل کشور، نوسازی ناوگان بهعنوان موتور محرک صنعت خودروسازی اهمیت دارد. از سوی دیگر اسقاط خودروهای فرسوده میتواند ۸ درصد در کاهش کشتههای تصادفات موثر باشد.
وی با اشاره به ابلاغ آئیننامه اجرایی ماده ۱۰ قانون ساماندهی صنعت خودرو در روزهای پایانی سال ۱۴۰۲، افزود: این قانون بسیاری از انتظارات قانون هوای پاک را محقق میکند.
رئیس ستاد نوسازی ناوگان حملونقل اضافه کرد: در سال ۱۴۰۲ در مجموع ۷۲ هزار و ۲۲۸ خودرو اسقاط شده که نسبت به سال ۱۴۰۱ حدود ۲۲۸ درصد و نسبت به مجموع ۴ سال قبل از آن (۱۳۹۸ تا ۱۴۰۱) ۲۵ درصد رشد داشته است.
وی در ادامه تاکید کرد: میزان صرفهجویی سوخت بابت ۷۲ هزار و ۲۲۸ خودرو اسقاط شده در سال ۱۴۰۲ حدود ۶۶۶ میلیون لیتر بوده و بیش از ۱۵۲ میلیون دلار صرفه جویی در پرداخت یارانه سوخت توسط دولت انجام شده است.
سالاریه در ادامه یادآور شد: در آئیننامه اجرایی ماده ۱۰ قانون ساماندهی صنعت خودرو، خودروسازان مکلف شدهاند برای شمارهگذاری خودوهای خود عوارض نوسازی را بهصورت نقدی و یا گواهی اسقاط ارائه دهند. بر این اساس در سال گذشته مجوز شمارهگذاری یک میلیون و ۴۰۰ هز دستگاه خودرو صادر شد که از این تعداد بیش از ۱۵ هزار دستگاه خودروهای وارداتی بودند که شمارهگذاری آنها انجام شده است.
وی تاکید کرد: در سال گذشته، بر اساس درخواست وزارت جهاد کشاورزی برای نخستین بار اسقاط کمباینهای فرسوده اجرایی شد.
رئیس ستاد نوسازی ناوگان حملونقل با بیان اینکه در آییننامه ساماندهی صنعت خودرو به موارد سلبی و ایجابی اشاره شده، خاطرنشان کرد: در حوزه سلبی منع تردد خودروهای فرسوده در کلانشهرها و عدم امکان تعویض پلاک به پلاک کلانشهرها عنوان شده است. از جمله موارد ایجابی هم میتوان به تسهیلات بانکی و اختصاص سهمیه ۲۰ درصدی از تولیدکنندگان خودرو به دارندگان خودروهای فرسوده اشاره کرد.
وی تصریح کرد: بر اساس ماده ۱۵ آئیننامه اجرایی قانون ساماندهی صنعت خودرو، خودروها ارزش گذاری شده است؛ برای مثال در خصوص خودروهای سواری اگر خودرویی عمر ۲۰ تا ۲۵ ساله داشته باشد، بهجای یک گواهی اسقاط سه گواهی اسقاط خواهد داشت. اگر عمر خودرو سواری شخصی ۲۵ تا ۳۰ سال باشد، دو گواهی و اگر بیش از ۳۰ سال باشد سه گواهی تولید میکند.
سالاریه ادامه داد: بر اساس توافق قیمت گواهی اسقاط در بازار ۳۵ میلیون تومان است، اما نرخ آن توسط سازمان حمایت تعیین میشود و ممکن است تغییر کند.
وی در ادامه با بیان اینکه قبل از اجرای آییننامه جدید به ازای هر دو خودروی وارداتی یک خودروی معادل باید اسقاط میشد، خاطرنشان کرد:، اما اکنون شرایط تغییر کرده است و دو پارامتر برای آن در نظر گرفته شده که یکی میزان ارزبری و دیگری رتبه انرژی است. مثلا در خودروهای سنگین اگر خودروی سنگین وارد کشور شود و رتبه انرژی آن A و B باشد و کمتر از ۵۰ هزار یورو قیمت داشته باشد، برای آن شش گواهی اسقاط نیاز است و اگر خودروی سنگینی وارد کشور و رتبه انرژی آن پایینرین سطح باشد و ارزش آن بالاتر از ۸۰ هزار یورو باشد به ۱۲ گواهی اسقاط باید ارائه دهند تا مجوز شمارهگذاری برای آن صادر شود.
سالاریه در مورد خودروهای سواری وارداتی نیز اگر قیمت خودروی وارداتی بالاتری از ۱۵ هزار یورو باشد و رتبه انرژی آن هم پایینترین سطح باشد ۳.۵ گواهی اسقاط نیاز است.
به گفته وی در آییننامه جدید اگر گواهی اسقاط به اندازه کافی وجود نداشته باشد خودروسازان میتوانند یک و نیم درصد ارزش خودروی تولیدی را به حسابی که در وزارت صمت وجود دارد واریز کنند تا به آنها مجوز شمارهگذاری خودرو داده شود. خودروهای تولیدی تمام برقی هم معاف از عوارض نوسازی هستند، اما خودروهای وارداتی تمام برقی نیازمند یک هشتم گواهی اسقاط است. همچنین خودروهای هیبریدی کامل تولید داخل یک ششم گواهی اسقاط و برای خودروهای هیبریدی وارداتی نیز یک سوم گواهی اسقاط نیاز است.
سالاریه با بیان اینکه واردات و شمارهگذاری خودروهای تمام برقی و ترکیبی (هیبریدی) کامل وارداتی که به منظور کاربری اختصاصی حملونقل عمومی به تشخیص وزارت کشور وارد میشوند، معاف از اسقاط خودروهای فرسوده است، تصریح کرد: امسال یکی از اولویتها ارائه تسهیلات به موتورسیکلتها است و خودروسازان هم برای شمارهگذاری خودرو میتوانند گواهی اسقاطهای مختلف با کاربریهای مختلف، از جمله گواهی اسقاط موتورسیکلت، ارائه دهند. اما موتورسیکلت سازان حتما برای شمارهگذاری باید گواهی اسقاط موتورسیکلت ارائه دهند.
سالاریه با بیان اینکه ۴۰ درصد ناوگان کشور فرسوده است، افزود: بنابراین تاثیر نوسازی ناوگان بهعنوان موتور محرک صنعت خودروسازی و رشد ۴۰ درصد آن خواهد بود. در حال حاضر ۳۵ میلیون و ۱۵۹ هزار خودرو در کشور حال تردد است که بیش از ۱۳ میلیون از این خودروها فرسوده هستند که از این تعداد بیش از ۱۱ میلیون دستگاه موتورسیکلت فرسوده و بیش از یک میلیون و ۳۰۰ هزار خودرو فرسوده سواری در کشور وجود دارد.
رئیس ستاد نوسازی ناوگان حملونقل با بیان اینکه میزان آلایندگی ناشی از موتورسیکلت کاربراتوری فرسوده نسبت به خودروی فرسوده ۱۴ برابر است، گفت: با نوسازی خودروهای سواری بهصورت میانگین در هر ۱۰۰ کیلومتر ۷ تا ۸ لیتر صرفه جویی و در خصوص خودروهای تجاری هم ۱۰ تا ۱۲ لیتر صرفه جویی خواهد شد.
منبع: شاتانیوز