تاریخ: ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ ، ساعت ۰۱:۰۰
بازدید: ۵۴
کد خبر: ۳۴۱۳۶۷
سرویس خبر : آهن و فولاد
دو قله‌ای که فولاد خراسان در یک سال اخیر درنوردید

پویایی استراتژیک، بنیان تاب‌آوری فولاد خراسان

‌می‌متالز - صنعت فولاد ایران در سال‌های اخیر با چالش‌های گوناگونی رو در رو بوده است؛ چالش‌هایی که هر از گاه نه-تنها سودآوری مطلوب فولادسازان را به دست‌انداز انداخته است، بلکه در مواردی تاب آوری برخی شرکت‌ها را با، اما و اگر مواجه ساخته است. در عین حال، به نظر می‌رسد آن چه تاکنون فولاد خراسان را به تفوق و چیرگی بر این چالش‌ها نایل کرده است، رویکرد‌های بلند مدتی است که قطب تولید فولاد شرق کشور در قالب استراتژی‌های خود در پیش گرفته است.

پویایی استراتژیک، بنیان تاب‌آوری فولاد خراسان

رتبه اول «رشد تولید» در میان فولادسازان

به گزارش می‌متالز، بالاترین میزان «رشد تولید» در میان فولاد سازان بزرگ کشور؛ این یکی از مهم‌ترین کامیابی‌هایی است که در نخستین سال مدیریت «طهمورث جوانبخت» در مجتمع فولاد خراسان رقم خورد.

تامین پایدار، مدیریت انرژی و انگیزه بخشی به سرمایه‌های انسانی جوان و متخصص فولاد خراسان، مهم‌ترین قطعه‌های پازلی است که کامیابی قطب تولید فولاد شرق کشور را در جهش تولید تکمیل کرد. این فولادساز با رشد ۳۶.۷ درصدی در تولید، توانست رشدی بالاتر از سایر فولادسازان بزرگ میهنمان را در پایان سال ۱۴۰۲ رقم بزند.

به گفته مدیرعامل «شرکت مجتمع فولاد خراسان» این شرکت در سال ۱۴۰۲ موفق به تولید بیش از ۱ میلیون و ۲۶۵ هزار تن آهن اسفنجی و بریکت شده که در مقایسه با تولید ۵۳۳ هزار تنی سال ۱۴۰۱ رشد چشم گیری را نشان می‌دهد.

تولید ۱ میلیون و ۵۶ هزار و ۲۱۹ تنی شمش فولاد خراسان در سال ۱۴۰۲ در مقایسه با رقم ۷۷۰ هزار تنی سال پیش از آن، بالاترین رشد را در میان شرکت‌های فولادساز کشور رقم زد.

این در حالی است که طهمورث جوانبخت، تولید مقاطع ساختمانی را، به عنوان محصول نهایی شرکت تحت مدیریتش در همین بازه زمانی ۶۱۰ هزار و ۵۳۰ تن عنوان می‌کند. این در حالی است که نورد مقاطع فولادی در این شرکت برای سال ۱۴۰۱ تناژ ۴۸۶ هزار تنی را نشان می‌داد.

در همین حال، تولید گندله سنگ آهن نیز در سال ۱۴۰۲ نسبت به دوازده ماه پیش از آن رشد نشان می‌دهد؛ تولید ۱ میلیون و ۷۲۷ هزار و ۱۲۳ تن گندله و افزایش بیش از ۲۰۰ هزار تنی تولید، حاصل تلاش کارکنان این شرکت در سال ۱۴۰۲ بوده است. رقمی که در سال قبل از آن، به بیش از یک میلیون و ۵۰۰ هزار تن رسیده بود.

خراسان؛ شاگرد اول «رشد فروش» فولادسازان

رشد ۷۳.۹ درصدی فروش شرکت مجتمع فولاد خراسان، توفیق بزرگ دیگری بود که در سال گذشته این شرکت را در صدر جدول نشاند. فولادساز بزرگ شرق کشور با فروش ۲۱۶ هزار و ۱۴۸ میلیارد ریالی در سال ۱۴۰۲ به سودآوری چشمگیری دست یافت.

در حلقه‌های مدیریت ریسک این مجموعه، راهبرد تکمیل زنجیره تولید جایگاه ویژه دارد. با توجه به نقش استراتژیک و تعیین کننده کنسانتره سنگ آهن در تولید، احداث واحد تغلیظ سنگ آهن با ظرفیت تولید سالانه ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تن کنسانتره نیز در دستور کار این شرکت قرار گرفته است.

نکته حائز اهمیت دیگر در صنعت فولاد، نحوه تعیین قیمت محصولات زنجیره است و شرکت‌هایی که پیوستاری از تمامی حلقه‌های این زنجیره را در اختیار داشته باشند، از جمله فولاد خراسان، در برابر نوسانات حلقه‌های مختلف این زنجیره تاب آوری بیش تری داشته و کم‌تر با فقدان توازن رو به رو می‌شوند. به عبارتی مجتمع فولاد خراسان در زمره شرکت‌هایی است که با اندکی اهتمام بر تکمیل آخرین حلقه باقیمانده از زنجیره تولید خود و اتصال مستقیم به معدن، می‌تواند با کم‌ترین نگرانی، به تولید خود ادامه داده و نوسان حاشیه سود ناشی از بهای تامین یا سایر حلقه‌های تولید، تاثیر جدی بر تاب آوری این شرکت نداشته باشد. 

منبع: دنیای اقتصاد

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده