تاریخ: ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ ، ساعت ۲۳:۴۴
بازدید: ۵۹
کد خبر: ۳۴۱۴۳۸
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی
استاندار کردستان اعلام کرد:

جلوگیری از خام‌فروشی معادن دغدغه مدیران و مردم کردستان

‌می‌متالز - استاندار کردستان در اختتامیه طرح تحول زمین‌شناسی و اکتشاف ذخایر معدنی استان کردستان گفت: کی از نیاز‌های استان انجام طرح علمی به منظور دستیابی به اطلاعات مواد معدنی و بررسی وضعیت پهنه‌های معدنی استان است.

به گزارش می‌متالز، اسماعیل زارعی‌کوشا با بیان این‌که در نتیجه اقدامات انجام شده میزان ذخایر قطعی معادن استان بیش از ۲ برابر شده و به عبارتی به بیش از یک میلیارد تن رسیده، تصریح کرد: آغاز اجرای طرح تحول زمین‌شناسی و اکتشاف ذخایر معدنی در استان با اتفاقاتی مصادف شد که اگر همکاری و همراهی همه نهاد‌ها و شورای تامین استان نبود بی شک امروز شاهد نتایج موفقیت‌آمیز آن نبودیم.

وی یکی از دغدغه‌های مدیران و مردم استان را جلوگیری از خام‌فروشی مواد معدنی عنوان کرد و گفت: اگر خلاء و نقصانی در حقوق دولتی و قانون معادن وجود دارد نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی باید به دنبال برطرف کردن آن باشند.

استاندار کردستان با بیان اینکه از ۲ سال پیش به طور جدی اجرای پروژه‌های زیرساختی در محدوده‌های معادن استان اجرایی شد، ادامه داد: بیش از هزار و ۴۰۰ میلیاد ریال راهسازی در مسیر‌های دسترسی به معادن در شهرستان قروه انجام شد.

زارعی‌کوشا با بیان این‌که با کمک وزارت صنعت، معدن و تجارت و بخش خصوصی، ۶۳ همت سرمایه‌گذاری در بخش فولاد استان کردستان در حال انجام است، خاطرنشان کرد: دهه ۷۰ ذوب آهن قروه با تولید چدن و اشتغالزایی ۵۵۰ نفر ایجاد و سال ۱۳۹۰ هم تعطیل شد و به تملک بانک سپه درآمد و تا سال گذشته این واحد پنج مرتبه به مزایده گذاشته شد ولی هیچ سرمایه‌گذاری تمایل به شرکت در مزایده نداشت.

وی افزود: سال گذشته بعد از پیگیری‌های انجام شده مزایده با حضور ۲ شرکت‌کننده برگزار شد و هم اکنون سرمایه‌گذار در حال سرمایه‌گذاری زنجیره فولاد با پنج همت سرمایه‌گذاری بدون تسهیلات دولتی است.

به گفته استاندار کردستان، در شهرستان دیواندره هم سرمایه‌گذاری ۲۵۰ میلیون یورویی در حوزه سنگ‌آهن در حال انجام است در شهرستان بیجار هم ۱۷ تا ۱۸ مجموعه بزرگ مشغول فعالیت در این بخش هستند.

وی با اشاره به اینکه بسیاری از نیرو‌های معادن را اهالی روستا‌های اطراف معادن تشکیل داده‌اند و تعدادی از آنها هم نیروی غیربومی هستند، بیان کرد: پیگیر هستیم در بخش‌هایی که نیروی غیربومی بکارگرفته شده در حالیکه نیروی انسانی استان توان و تخصص انجام کار آنها را دارد، از جوانان منطقه اقدام به جذب نیرو شود.

اسماعیل زارعی‌کوشا در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه ما نسبت به مردم و نسل آینده مسوول هستیم، اظهار کرد: تاکنون در نتیجه بررسی‌های انجام شده، اثر فعالیت معدن بر آلودگی و سلامت مردم منطقه ثابت نشده است.

استاندار کردستان یادآور شد: ما هیچگاه سلامت مردم را فدای سرمایه‌گذاری در استان نکرده و نخواهیم کرد و بی‌شک اولویت نخست ما سلامتی و امنیت اقشار مختلف است.

وی به منظور اطمینان خاطر بیشتر مردم و منتخبان مردم استان در مجلس شورای اسلامی دستور بررسی و آزمایش مجدد از اثرات فعالیت معادن بر سلامتی مردم روستا‌های اطراف معادن را صادر کرد.

منبع: سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌ معدنی کشور

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده