تاریخ: ۰۶ خرداد ۱۴۰۳ ، ساعت ۱۵:۳۴
بازدید: ۹۳
کد خبر: ۳۴۱۷۴۹
سرویس خبر : آهن و فولاد
رئیس کمیسیون صادرات اتاق ایران:

تصمیمات جدید بانک مرکزی صادرات فولاد را کاهش می‌دهد

‌می‌متالز - رئیس کمیسیون صادرات اتاق ایران گفت: از ابتدای سال ۱۴۰۳ همه زنجیره فولاد ناگزیر به عرضه ارز خود در سامانه نیما شده اند، اما از آنجا که مواد اولیه آنها در بورس، به قیمت بالاتر از نرخ ارز نیما تعیین می‌شود، صادرکنندگان معتقدند روند صادرات به شدت کاهشی خواهد شد.

به گزارش می‌متالز، محمد لاهوتی در تازه‌ترین نشست کمیسیون صادرات اتاق ایران، با اشاره به نشست اخیر هیأت رئیسه اتاق ایران و رئیس‌کل بانک مرکزی، اظهار کرد: وزارت صمت در بسته پیشنهادی حمایت از صادرات، هدف‌گذاری‌هایی را عنوان و نقشه راهی را برای رسیدن به این اهداف ترسیم کرد.

وی افزود: با برخی سیاست‌ها و تصمیمات بانک مرکزی، صادرات فولاد و قیر از ابتدای سال، کاهشی شده است.

رئیس کمیسیون صادرات اتاق ایران ادامه داد: وزارت صمت حداقل صادرات امسال را ۴۷ میلیارد دلار هدف‌گذاری کرده است و حدود ۱۲ میلیارد دلار از کل هدف‌گذاری‌های انجام شده مربوط به صادرکنندگان بخش خصوصی است که نه از انرژی ارزان استفاده می‌کنند و نه شرایط خاص و ویژه شرکت‌های عمومی و یا اصطلاحاً خصولتی را دارند.

لاهوتی با بیان اینکه بر اساس آمار بانک مرکزی ۳۰ درصد واردات مربوط به بخش صادرات عمومی مانند بخش کشاورزی و صنعتی که بیشتر شرکت‌های کوچک و متوسط هستند از محل صادرات خودشان است، ادامه داد: بنابراین این گروه، در عمل معادل ۸.۵ تا ۹ میلیارد دلار ارز باید عرضه کنند؛ که با توجه به نرخ نیما، عملاً این دسته از صادرکنندگان قادر به عرضه نیستنند؛ لذا به رئیس کل بانک مرکزی پیشنهاد شد تا سبد وارداتی معادل این مقدار تعریف شود که تنها امکان واردات از ارز صادراتی داشته و با واگذاری ارز و کوتاژ به واردکنندگان امکان رفع تعهد ارزی انجام شود.

وی گفت: گرچه روش واگذاری کوتاژ در قانون دیده شده ولی متأسفانه به دلایل مختلف استفاده از این روش با اختلال جدی مواجه شده است.

لاهوتی با اشاره به اختلاف جدی میان بانک مرکزی و صادرکنندگان فولاد، اظهار کرد: از ابتدای سال ۱۴۰۳ همه زنجیره فولاد ناگزیر به عرضه ارز خود در سامانه نیما شده‌اند، اما از آنجا که مواد اولیه آنها در بورس، به قیمت بالاتر از نرخ ارز نیما تعیین می‌شود، صادرکنندگان معتقدند روند صادرات به شدت کاهشی خواهد شد.

وی با بیان اینکه صادرکنندگان قیر نیز از ۱۵/‏۰۸/‏۱۴۰۲‬ صادراتشان مشروط به عرضه ارز در سامانه نیما شده است، ادامه داد: آنها هم همین مشکل را دارند و شدت مشکلات‌شان با توجه به اینکه چند ماه از این تصمیم گذشته، بیشتر خود را نمایان کرده است.

رئیس کمیسیون صادرات اتاق ایران با بیان اینکه در آخرین جلسه کمیته بازگشت ارز، دستور رسیدگی و برگزاری جلسه مجدد دراین‌باره صادر شد، افزود: با این حال، اما تا به امروز برای حل مشکل صادرکنندگان قیر جلسه‌ای تعیین نشده است. در رابطه با مشکل صادرکنندگان فولاد هم جلساتی برگزار شده که هنوز به تصمیم مشخصی نرسیده است.

منبع: پایگاه خبری - تحلیلی ایراسین

عناوین برگزیده