تاریخ: ۰۷ خرداد ۱۴۰۳ ، ساعت ۱۱:۳۱
بازدید: ۴۰
کد خبر: ۳۴۱۸۹۶
سرویس خبر : انرژی

ناترازی انرژی گریبان‌گیر مردم نشد

‌می‌متالز - علی رغم اینکه دولت مردمی با موضوع ناترازی در حوزه انرژی مواجه بود، اما با انجام اقدامات و برنامه‌ریزی‌هایی اجازه نداد تا بار این ناترازی روی دوش مردم بیفتد و توانست راهی برای دور زدن این مشکل پیدا کند.

به‌گزارش می‌متالز، وجود ناترازی در برق و سوخت شرایط سختی را در حوزه انرژی برای دولت سیزدهم ایجاد کرد؛ وقوع خاموشی در دولت دوازدهم در فصل تابستان احتمال تاریکی در این دولت دولت را نیز پررنگ کرده بود، اما آنچه در این ۱۰۰۰ روز رقم خورد، دور زدن خاموشی و زمستانی گرم علی‌رغم ناترازی گاز بود.

بهینه‌سازی مصرف در کشور در سال‌های اخیر بیش از پیش مورد توجه قرار گرفت. هرچند ایران دارنده ذخایر متنوعی از سوخت‌های فسیلی شامل نفت و گاز است و فرآورده‌های مختلفی از آن تولید می‌کند، اما مصرف انرژی در ایران بیش از دو برابر استاندارد جهانی است. برنامه‌ها و دستورالعمل‌های مختلفی برای پیاده‌سازی بهره‌وری انرژی در کشور در حال مطالعه و اجراست و تاکنون اقدام‌های مؤثری را در دستور کار قرار داده یا پیاده‌سازی شده است.

ﻃﺮح ﺣﻤﻞ‌وﻧﻘﻞ درون‌ﺷﻬﺮی ﻋﻤﻮمی و پاک، توسعه حمل‌ونقل ریلی، برق‌دارکردن چاه‌های کشاورزی دیزلی، جایگزینی بخاری‌های با بازده بالا به‌جای بخاری‌های با بازده پایین، اجرای سامانه پایش هوشمند تردد ناوگان حمل‌ونقل جاده‌ای (سپهتن)، مردمی‌سازی مصرف بهینه گاز با اجرای طرح‌های تشویقی برای مشترکان کم‌مصرف گاز، اصلاح و بهسازی ۱۲۰ هزار موتورخانه‌ها و... فقط بخشی از برنامه‌ها و اقدام‌های دولت سیزدهم با هدف بهره‌وری انرژی بود.

در حوزه برق نیز برای دور زدن خاموشی اقدامات متعددی در این دولت صورت گرفت، طبق آخرین اعلام میزان تولید برق نیروگاه‌های حرارتی کشور طی دو ماهه نخست امسال با رشد سه درصدی نسبت به مدت مشابه سال گذشته از مرز ۵۰ میلیون مگاوات ساعت عبور کرد. از این میزان تولید ۶۰ درصد آن مربوط به واحد‌های سیکل‌ترکیبی است که میزان تولید انرژی آنها با افزایش سه درصدی نسبت به مدت مشابه سال گذشته به ۳۰ میلیون مگاوات ساعت رسیده است.

اما در دولت سیزدهم با افزوده شدن ۱۴ واحد بخار جدید نیروگاه‌های سیکل‌ترکیبی جهرم، هریس، ارومیه (دو واحد)، چابهار، بعثت پارس‌جنوبی (دو واحد)، غرب‌کارون، عسلویه، فردوسی، خرم‌آباد، سبلان (دو واحد) و کربنات سدیم سمنان شاهد جهش تولید نیروگاه‌های سیکل‌ترکیبی به عنوان واحد‌های تولید کننده برق دوستدار محیط زیست هستیم.

تبدیل نیروگاه‌های گازی به سیکل‌ترکیبی از کارآمدترین روش‌های بهبود راندمان نیروگاه‌های حرارتی کشور به شمار می‌آید که نه‌تن‌ها برای صنعت برق، بلکه برای محیط‌زیست و صرفه‌جویی در مصرف سوخت نیز بسیار مؤثر است و در سال‌های آینده شاهد تأثیرات گسترده آن خواهیم بود. تنها از محل افتتاح این واحد‌های جدید سالانه سه میلیارد و ۲۵۰ میلیون مترمکعب در مصرف سوخت صرفه‌جویی خواهد شد.

از سوی دیگر برنامه‌ریزی وزارت نیرو در دولت سیزدهم با هدف رفع ناترازی فعلی تأمین رشد مصرف، احداث ۶۶ هزار مگاوات ظرفیت جدید نیروگاهی در قالب احداث نیروگاه حرارتی توسط بخش خصوصی، احداث نیروگاه حرارتی دولتی، احداث ۱۰ هزار مگاوات نیروگاه توسط صنایع انرژی بر موضوع ماده ۴ قانون مانع‌زدایی و احداث ۳۰ هزار مگاوات نیروگاه تجدیدپذیر تا پایان برنامه هفتم توسعه هدف گذاری شد.

در همین زمینه اضافه شدن ۱۰۳۴۷ مگاوات تاکنون در کشور معادل ۶۵ درصد کل هشت سال دولت قبل، ۸۹۷۸ مگاوات نیروگاه در حال احداث، احداث ۲ هزار مگاوات نیروگاه حرارتی دولتی و برنامه‌ریزی برای احداث ۳۰ هزار مگاوات نیروگاه تجدیدپذیر و ۱۵ هزار مگاوات نیروگاه حرارتی خصوصی با همکاری وزارت نیرو و صندوق توسعه ملی از جمله برنامه‌ها و اقدامات انجام شده وزارت نیرو در دولت مردمی برای رفع ناترازی مصرف برق در کشور بوده است.

در هر حال دولت سیزدهم علی‌رغم اینکه وارث ناترازی در حوزه انرژی بود، اما توانست با تدوین چنین برنامه و اتکا به توان ملی در شرایط تحریمی اوضاع را مدیریت کند و آنطور که در ۱۰۰۰ روز گذشته شاهد بودیم، تبعات ناترازی دامن‌گیر مردم نشد و دولت مردمی در این حوزه نیز توانست افتخار آفرین باشد.

منبع: خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده